Dit is trouwens iets dramatischer dat het in werkelijkheid is. Is het erg? Ja. Hebben jongeren het loodzwaar? Ja. Echter waren er pre-corona al metingen onderzoeken die aangaven dat tussen de 20 (cbs) en 70 (metro )procent van de jongeren burnoutsignalen had. Waarbij wat geformuleerd wordt als tegen de burnout zitten nog best afstand heeft met een burnout krijgen. Slecht slapen, hoofdpijn, angstklachten, moe futloos lusteloos, somberheid, zijn allemaal symptomen die in dat type onderzoek worden uitgevraagd, maar die leiden niet onomstotelijk tot een burnout. Er is ook nog iets als veerkracht en natuurlijk herstel en dat is onder veel jongeren vrij hoog. Ik schrik zelf niet zo heel erg van dit soort cijfers omdat ik denk dat we al een lange tijd onder permanente stress functioneren en dat hoe dan ook effect heeft. Je kan niet verwachten dat het welzijn van jongeren er niet onder leidt. Dat betekent niet dat we het risico lopen dat straks een hele generatie met een burnout thuis zit.
Overigens vermoed ik dat deze onderzoekspartij commerciële belangen heeft. Heb zeker 5 minuten geprobeerd het onderzoek waar zij mee slaan te vinden en kan het niet vinden. Vorig jaar deden ze ook al hetzelfde met vier miljoen verborgen burnouts. Shady business.
Tldr: laat je niet gek maken door dit soort berichten. Het is een illusie om te denken dat we ongeschonden uit een rampsituatie komen. Daarom wordt er naast ingrijpen ook al best veel gedaan om straks weer op te bouwen. Het is echter ook niet zo dat straks de hele samenleving instort. Als zo’n bericht je doet schrikken: kijk dan allereerst altijd naar de afzender. Geen enkele integere partij in het jeugdveld zou zo’n persbericht versturen.
Edit: heb de percentages even aangepast. Dacht dat de range tussen de 30/40 procent was maar als je oude berichten naslaat krijg je zelfs afhankelijk van de definitie van burnout 20-70 procent van de jongeren.