Caronatopic #9

Ik snap niet zo goed hoe je dit ziet als discussie. Eigenlijk zeg je zelf toch niks anders dan de rest, behalve over die ene specifieke regel van kinderen met een snotneus. Niemand beweert dat deze situatie ideaal is, maar er lijkt simpelweg geen andere optie, want dan gaan we wél naar code zwart. Dat zeg je zelf in principe ook, ook jij hebt geen alternatief (wat logisch is!). Ik denk dat iedereen het met je eens is dat hier na corona nog veel meer schade uit voort komt, maar er is nou eenmaal geen andere mogelijkheid.

2 likes

Even als voorbeeld:

Mijn moeder heeft een contactberoep en werkt 4 uur te weinig om een tegemoetkoming te krijgen.

Mijn stiefvader wordt gezien als een grensarbeider. Werkt in Nederland, woont in Belgie.
Zo vallen mensen erbuiten en dit betekent voor hun dat er sinds half december niets binnenkomt.

1 like

Volgens mij richt jij heel erg op N=1 ‘ik en mijn omgeving merken dit dus het is zo’. Ondernemers die geen geld krijgen, schuld vd overheid. Tenzij jij letterlijk al hun cijfers etc. en hun aanvraag naast regels hebt kunnen leggen kun je er niks over zeggen. ‘Ik heb wat kinderen gesproken en niemand krijgt meer dan een half uur zoom, dus gros van scholen!’

Mijn vriendinnen in het onderwijs, wel middelbare, geven gewoon de hele dag via teams les. Is het kut? Oh jazeker, merken ze grotere verschillen tussen leerlingen, oh jazeker. Maar ze doen wat ze kunnen. Ik weet ook van collega’s met basischool kinderen die wel meer dan een half uur per dag les krijgen. Maar wat @Banananana hierboven al aanhaalt: probeer dat maar eens met kleuters? Dat kan gewoon niet?

En juist dat wat jij zegt wordt nu gedaan! De hele zooi blijft dicht maar de basisscholen en KDV’s gaan weer open. Dus letterlijk als eerste. Middelbare scholen nog niet. Lijkt me een goede keuze gezien die Britse versie om zich heen grijpt. Maar als da enigszins verantwoordelijk kan, gaat ook het vo weer open. Examenklassen kunnen in meeste gevallen ook gewoon naar de les, de hele tijd al sinds de laatste maatregelen.

13 likes

Ik heb oneens gestemd, ik vind nl dat je jongeren en essentiële beroepen niet op 1 berg kunt gooien, en dan ouderen apart. M.i. eerst de essentiële beroepen, dan de zwakken in de samenleving, dan de rest. Dat betekdnd dat ook ik pas ergens in het najaar aan de beurt ben, maar so what. Het komt vanzelf en het einde is in zicht.

Ik snap ook echt dat gedoe over “jongeren zijn zielig en hebben het zwaar” niet. Ga eens een docu kijken over bijvoorbeeld de oorlog in Vietnam, waar 17-jarige Amerikaanse jongens naar toe gestuurd werden, al dan niet vrijwillog. Of WO2 waar sommigen dit zo graag mee vergelijken. Waar kinderen in de frontlinie gezet werden om de eerste klappen op te vangen. Waar jongeren van 14 jaar meevochten. Om nog maar niet te spreken van de concentratiekampen. DIE jongeren. Die hadden het pas kut. En weet je, dat was niet even een avondklokje en beperkt weg kunnen. Dat was een jarenlange hel. DIE jongeren (en iedereen trouwens) hadden het pas zwaar.

Mijn God, wat hebben we een pampergeneratie voortgebracht zeg.

Edit: ja, een extreme vergelijking maar het is een feit dat de jongere generatie alle aandacht naar zich toe trekt door de claimen dat ze het zo zwaar hebben. Wat denk je van ouderen die weken, maanden alleen zitten. Wat denk je van mensen die alleen sterven. Het egoïsme van de jongere generatie kent soms echt geen grenzen imo (uitzonderingen daargelaten), ik-ik-ik.

7 likes

Het mooiste is nog dat de minister van Cultuur nu het DRINGENDE verzoek doet om streamingsprojecten op te zetten in de klassieke muziek. Dat doen we dan ook netjes, alleen de kosten worden niet gedekt door de huidige steun, maar hey! Culturele sector! We zijn gewend om extra veel voor extra weinig te doen en pas als laatste aan de beurt te zijn. En drie keer raden waar als eerste de bezuinigingen zullen zijn om die staatsschuld weer terug te dringen.

6 likes

Dit is wel next level dode cavia

8 likes

Iedereen is het waard om een perfect leven te hebben, en dat zou de overheid denk ik ook het allerliefst hebben, een 100% gezonde, gelukkige bevolking met een op rolletjes lopend zorgsysteem waar nooit iemand hoeft te wachten en nooit keuzes gemaakt hoeven te worden en een volledig geïndividualiseerd onderwijssysteem waar voor elk kind de perfecte juf/meester voorhanden is die exact op zijn/haar sterktes/zwaktes inspeelt.

Maar op dit moment, in deze pandemie kan dat niet. We kunnen kiezen voor ‘alle kinderen proberen 100% gelukkig te maken’ met scholen open en binnenspeeltuinen open en sportclubs open en kinderdagverblijven open en alle vaccinaties op hen gooien enzo. Maar dat heeft een keerzijde, het virus zal dan om zich heen grijpen in die groepen (althans tot de hele groep kinderen gevaccineerd is), die worden er zelf misschien niet ziek van, maar dat zal dan betekenen dat kwetsbare ouders zich elders moeten afzonderen, dat grootouders zich moeten afsluiten voor de kleinkinderen, dat oudere of kwetsbare docenten opgeofferd moeten worden, dat ouders die kwetsbare/oudere mensen verzorgen zich van hun kinderen moeten distantiëren, dat kwetsbare broertjes/zusjes ergens anders afgezonderd moeten worden, etc. etc. Alsnog zal dan via de kinderen een deel van de volwassen/ouderen/kwetsbaren ziek worden, ik kan niet voorspellen hoeveel, maar als dat teveel is, loopt de zorg over, en dan kunnen kinderen die een blindedarmontsteking krijgen niet geholpen worden, kunnen armen die gebroken zijn op de skatebaan niet geopereerd worden, kunnen kinderen die kanker krijgen geen behandeling krijgen. Ook dan ontstaat er schade aan die kinderen.

De overheid probeert een koers uit te zetten die zo min mogelijk schade voor zo min mogelijk mensen oplevert, maar dat we allemaal schade oplopen en de ene groep meer dan de ander is onvermijdelijk.

10 likes

OK wacht, ik zal even de paar woorden die alleen over jongeren gaan weghalen.
Done!

4 likes

Als je dit soort vergelijkingen gebruikt mag je (praktisch) niemand in NL ooit meer zielig vinden… los van die inhoud vind ik dit dus echt een non-argument.

8 likes

Wel jammer dat je nu weer reageert, maar je alle vragen die je zijn gesteld onbeantwoord laat. Terwijl jij het hebt over dat er geen ruimte voor discussie is.

7 likes

Ik heb zelf 4 kinderen, 2 in basisschool leeftijd.
Wat mij erg opvalt is dat kinderen heeel veel minder verkouden zijn. Ze kunnen elkaar in een klas niet aansteken hè als de 1e met verkoudheid thuis blijft.
Ik denk dat die halve klassen thuis dus wel meevalt.
En mijn kinderen hebben gelukkig nu nog weinig geleden onder corona. Het ligt er maar aan hoe je er als ouders ook mee om kan gaan.
Ja ze hebben thuisonderwijs gehad met 1 uur zoom per dag. Maar ook een hele goede planning en hun werkboeken waar ze prima mee vooruit konden.
En ja ik weet ook wel dat er hele schrijnende gevallen zijn, heel erg! Gelukkig is dit niet het grootste deel.

8 likes

Onder andere mijn eigen vragen hoeveel kinderen jij spreekt en op hoeveel scholen jij baseert dat ‘het gros van de scholen’ in jouw ogen te weinig doet aan thuisonderwijs.

God, ik heb sinds januari een nieuwe baan. Ze verwachten daar wel enigszins dat men op kantoor werkt en stimuleren thuiswerken niet bepaald. Ik heb de eerste maand dus ook op kantoor gewerkt omdat ik het lastig vond om dat aan te geven. Heb eerder al wel eens een balletje opgegooid maar ik ben niet iemand die makkelijk op haar strepen gaat staan. Toen zei mijn baas ook: ‘Ja, we zitten wel te denken aan een app waarop je je kan inschrijven als je op kantoor wil werken, maar dat is niet van de ene op de andere dag geregeld’, we zijn inmiddels bijna een jaar verder :joy:. Hoe dan ook, mijn vader was positief getest en ik moest me ook laten testen en toen werd geopperd dat ik en mijn team de rest van de week thuis zouden werken. Zegt mijn baas: ‘we doen dit uit voorzorg en correct handelen volgens de protocollen die er zijn voor werkgevers’. Ik dacht echt jeeeeezus als dat zo was dan hadden wij allemaal gewoon de hele tijd al vanuit huis gewerkt. Ik hikte er al de hele tijd tegen aan maar maandag ga ik zeker aangeven hier niet meer achter te staan.

1 like

Wat jij verwacht, scholen open en een oplossing voor leerkrachten die zich hier niet prettig bij voelen, is gewoon niet werkbaar. Er is al een enorm lerarentekort. Dus er zijn gewoon geen leerkrachten om die te vervangen. Zelf zit ik er persoonlijk niet zo mee, maar de eerste beste snotneus mag direct naar huis toe.

Daarnaast, mijn kinderen wilden dolgraag weer naar school toe, maar die twee weken extra thuis was echt niet zo’n ramp geweest voor ze. Maar dat is puur op basis van één groep kinderen, dus hoe het voor de overige kinderen in Nederland is ga ik geen uitspraken over doen. Ik mag ook hopen dat de leerkrachten zicht hebben op hoe de kinderen het thuis ervaren en noodopvang bieden/hebben geboden aan de kinderen die kwetsbaar zijn.

4 likes

Was bij jullie de supermarkten ook leeg? Ik ging net nog ff snel wat halen en de schappen waren zowat leeg :scream:

Met een pandemie gaan mensen wel 6x per dag naar de supermarkt en nu met een beetje sneeuw gaan we weer hamsteren? :joy::joy:

5 likes

Ja lol al het brood was op. heb nu maar extra cheesy bread besteld bij m’n dominos bestelling

4 likes

Haha elk nadeel heeft zijn voordeel :joy:

Bij mij stond een stel voor een bijna leeg chips schap te overleggen dus ik heb gebruik gemaakt van mijn single power en snel een zak chips voor hun neus weg gegraaid.

42 likes

Er is slechts één ding dat je in deze scenario’s moet begrijpen en dat is dat er achter de schermen ongelofelijk hard gewerkt wordt om de minst moeilijke situatie voor kinderen te creëren. Zo’n beetje elke persoon met serieuze expertise in mijn vakgebied (pedagogiek en onderwijskunde) is betrokken en wordt door bijvoorbeeld het omt om advies gevraagd. De scholen zijn in december (mede door de betrokkenheid van experts er is keihard gelobbyd in het najaar) héél laat gesloten en de eerste prioriteit was consequent heropening met veel aandacht voor continuïteit van sport en culturele activiteiten voor het jonge kind. Echter: er staat inmiddels onomstotelijk vast dat deze kinderen een rol spelen in de verspreiding van het virus. Dat is aangetoond met buitenlands en binnenlands onderzoek. Je kán niet anders dat doen wat we nu doen in de huidige situatie. Tenzij je bereid bent de besmettingen en extra doden met de eindstreep in zicht te accepteren, waarbij het belangrijk is om je te realiseren dat de eerste personen die deze kinderen buiten de klas besmetten hun naasten zijn en die naasten zich dus onder die zieken en doden zullen bevinden. Zieke kinderen naar huis sturen is een slecht idee. Het virus onder jonge kinderen laten doorrazen omdat ze het zwaar hebben is een nog slechter idee. Dan vallen mogelijk hun verzorgers (docenten, ouders, grootouders) uit. Dat vind ik nog veel erger dan afstandsonderwijs (edit; hier stond eerst geen onderwijs maar dat doet totaal geen recht aan de realiteit). Dit verhaal is veel te complex om plat te slaan.

44 likes

Zo met jou eens!! Ik zit ook in dat vakgebied en denk ook echt dat geen fysiek onderwijs schadelijk kan zijn voor kind of jongere, maar dat (dood)zieke ouders/grootouders/andere dierbaren voor het grootste gedeelte van de kinderen nog zoveel erger is (uitzonderingen in de thuissituatie daar gelaten). Daarbij hebben die zorgen ook weer invloed op het leren en krijgen die kinderen in the end nog minder mee. Het is gewoon een ontzettend lastig vraagstuk en van beide is wat te zeggen.

3 likes

En @TheOne Maar als grensarbeider val je dan toch voor maatregelen in het land waar je werkt, in dit geval dus NL? Tenminste, ik ben grensarbeider BE-FR en alles dat te maken heeft met werk (economische werkloosheid, belastingen, quarantaine, …) is allemaal in België voor mij geregeld. Het zou ook niet logisch zijn dat bv. België bepaalde maatregelen neemt waardoor ik mijn werk verlies, dat Frankrijk daarvoor moet betalen. Ik dacht dat dat met Nederland ook zo werkte?