Caronatopic #9

Ja, je kan inderdaad de deur uit maar je negeert letterlijk alle andere argumenten die ik net benoemde. Het hebben van een tuin of balkon waar je volledige privacy hebt en waar je altijd naartoe kan is wel iets anders dan een bankje ergens in een park. Fijn dat het voor jou prima werkt, maar je kan toch ook begrijpen dat andere mensen wel echt behoefte zouden hebben aan een tuin of balkon?

15 likes

Ik zie het dus vanuit beide perspectieven (docent van mbo-studenten en zelf hbo-student) en dan is het zo bizar dat ik als student ontzettend lang moet wachten op feedback/hulp. Terwijl ik zelf gewoon dagelijks mijn eigen studenten help etc. :’)

Maar ik vind het soms wel erg als studenten gewoon niet doorhebben dat het voor docenten ook gewoon een kuttijd is en zeker als beginnend docent. Dat ze serieus denken ‘ooh Helvegen gaat even voor een webcam zitten, wat lullen en klaar’.

9 likes

Ik denk dat je je best verkijkt op hoe makkelijk het is om onderwijs naar online te verplaatsen, met hoorcolleges en theoretische werkgroepen kan dat misschien nog wel (al gaat dat ook niet zo soepel en vormt dat scherm wel een extra barrière). Maar wat dacht je van practica, (meeloop)stages, labwerk. Dat kan niet vervangen worden met een youtube filmpje en een online vragenlijst.

Overigens denk ik dat je ook vergeet dat dit voor (vooral de jonge, nieuwe) studenten dit een periode is die niet alleen gaat om naar colleges gaan en tentamens maken, maar ook om jezelf ontwikkelen, jezelf los trekken van je ouders, nieuwe mensen leren kennen, nieuwe dingen uitproberen, op je bek gaan en weer opstaan, etc etc. Dat is nu allemaal weg

Ik zie berichten in deze strekking vaak voorbij komen en ik snap eigenlijk niet zo goed waarom. Mensen zeggen dat ze het zwaar hebben en je eerste ingeving is om te zeggen dat dat niet terecht is en het allemaal wel meevalt. Je kan ook gewoon accepteren dat die mensen het ook zwaar hebben (net als veel anderen), waarom die noodzaak om dat te ontkrachten? Ik vind dit eigenlijk een soort “mijn cavia is doder”-post, al is het dan misschien meer een “je cavia is helemaal niet dood, het valt allemaal wel mee”-post. Je moet het ook zien vanuit de wereld en belevenis van die jongeren, die is gewoon heel anders dan die van werkende twintigers/dertigers. Een voorbeeld, peuters hebben nog een kleine belevingswereld en zetten het op een gillen als hun ijsje op de grond valt. Als volwassene doe je dat (doorgaans) niet meer, want je kan relativeren dat het niet het einde van de wereld is. Maar je zal niet tegen een peuter zeggen dat hij zich niet moet aanstellen omdat er ergere dingen zijn, want voor hen is dat gevallen ijsje op dat moment hun wereld en het ergste wat er bestaat. Voor jongeren/studenten bestaat hun wereld uit je lostrekken van je ouders, proeven aan zelfstandigheid en nieuwe dingen uitproberen, en alles wat daarbij hoort is nu weggevallen. Dan kan je wel zeggen dat ze zich niet zo moeten aanstellen, maar als al die dingen die nu niet meer kunnen op dat moment het belangrijkste in je leven zijn is dat gewoon heel zuur en deprimerend.

50 likes

Haha bij mij voelt het nog steeds beurs, hoofdpijn trok gistermiddag weg en geen last meer van gehad.
Maar inderdaad had hetzelfde, dan werkt het tenminste.

1 like

Het is ook gewoon allemaal kut. Dat moeten we niet vergeten. Maar we zijn denk ik ook wel weinig gewend. Zet een random persoon in een arme wijk in India neer en ze worden ook doodongelukkig. Daarmee wil ik niet zeggen dat ze het daar erger hebben, maar we zijn gewoon gewend aan ons leven hier. Een leven wat voor de meeste mensen gewoon makkelijk is. Plus de maatschappij is al zo lang gericht op alles beter, mooier, sneller, rijker. En gewoon alles kan. En nu kan t niet allemaal en denk dat daar ook een stuk onvrede ligt. Het leven is gewoon opeens anders.

Iedereen mag t kut vinden en t zwaar hebben. Want dat is t ook gewoon. Maar hoop niet dat t gebruikt wordt om te vroeg te versoepelen waardoor we straks weer en nog dieper in de shit zitten.

Ohja ergens vind ik dat we dus gewoon maar moeten accepteren dat t kut en zwaar is. Maar ooit zal t wel weer beter worden.

6 likes

Door te onderzoeken wat de bredere oorzaken zijn dat studenten hier zo aan ondergaan en ja, ook te erkennen dat ze in het algemeen weinig veerkrachtig lijken te zijn, doe je niet af aan het gevoel dat er nu is. Dat mag er zijn. Je zoekt alleen naar oorzaken.

En wat je verder zegt over dat het niet leuk is om te horen dat je veerkracht niet top is. Nee, dat is niet leuk. Maar zo erg is het toch niet om dat te erkennen? Mensen zoeken de oorzaak graag buiten zichzelf (de pandemie), maar niet bij zichzelf (waarom komt dit bij mij zo hard aan?).

Ook op maatschappelijk niveau trouwens. Het is allemaal de schuld van de pandemie, niet van het beleid in de jaren ervoor waarvan de mankementen door de pandemie worden blootgelegd.

6 likes

Maarja als het niet openen van de mbo/hbo/wo’s nog meer ernstige gevolgen heeft is het misschien wel het overwegen waard. Ik denk dat er echt wel spelingsruimte is om die weer gedeeltelijk en aangepast te openen, zonder dat dat al te veel risico’s met zich meebrengt.

4 likes

Ik zeg juist dat ik het erger vind voor bepaalde groepen dan voor mezelf, kijkende naar de situatie waarin ik me bevind. Daaronder zitten jongeren, ja, omdat zij nog niet de stabiele basis hebben die volwassenen wel hebben qua betaald werk en huisvesting. Ik vind dus wel dat sommige groepen extra getroffen worden. Wil niet zeggen dat ik dit enkel voor jongeren vind, gaat ook over andere groepen in de samenleving. Hoe kut ik de situatie zelf ook vind, ben ik blij dat ik nu niet studeer of geen jonge kinderen heb, etc.

4 likes

Ik denk ook dat bij de keuzes voor opening gekeken wordt naar wat nog overeind zal staan als het nog een half jaar dicht is, en nouja de scholen zullen niet omvallen en de kappers wel.
Ik vind het best erg dat er liever relatief minder belangrijke sectoren worden geopend dan dat er goede steunpakketten worden geboden (al ben ik geen expert op gebied van steunpakketten dus correct me if im wrong)

1 like

Ik denk dat het ook wel fijner zou zijn als de bibliotheken weer open zouden mogen voor studenten. Dan kunnen de studenten die thuis geen fijne plek of leefomgeving hebben om te studeren daarheen om zich op hun studie te richten. Komen ze ook even de deur uit en wisselen van omgeving doet ze misschien ook wel goed. Genoeg vrienden van mij die zeggen dat ze zich thuis voor geen meter kunnen concentreren door allerlei factoren en de bieb zo ontzettend missen omdat dat echt de plek was voor hun om te studeren.

Overigens vind ik die ‘‘battle der generaties’’ echt doodvermoeiend. Het is voor iedereen zwaar, voor iedereen kut en het maakt het geen haar beter als alle generaties met vingertjes naar elkaar gaan zitten wijzen en piepen dat anderen het minder zwaar hebben en verwend zijn en ‘‘ik het toch echt het zwaarst heb’’.

10 likes

Ik denk dat de VVD liever ondernemers paait dan studenten, dus met die beredenering is het een heel logische (maar wel erg jammere) stap.

4 likes

Maar het is toch heel afhankelijk van je persoonlijke situatie en voorkeuren wat prettige huisvesting is? Op kamers wonen kan ook een voordeel zijn in vergelijking met een eigen huis hebben. Ik woonde in het begin van de pandemie nog in een studentenhuis en daar was dus altijd wel iemand thuis en in voor een spelletje, film kijken, samen eten, samen thuiswerken etc. Nu woon ik samen met iemand die nog buitenshuis werkt en zit ik overdag de hele dag alleen thuis en dat vind ik mentaal eigenlijk veel zwaarder dan toen ik nog op kamers zat.

Ik vind juist dat er momenteel veel teveel focus is op hoe zwaar jongeren het hebben. Ik denk als ik dat hoor ook steeds: iedereen heeft het zwaar, alleen op een andere manier. Jonge ouders die met kleine kinderen moeten thuiswerken, alleenstaande ouderen die bijna niemand zien (want risicogroep), de horeca ondernemer of kapper van 50, studenten, net afgestudeerden die geen baan kunnen vinden, afgestudeerden die wel een baan kunnen vinden maar bij een nieuwe werkplek moeten starten vanuit huis etc. etc. etc. Ik kan echt bijna geen groep bedenken voor wie het nu niet zwaar is. Ik werk al bijna een jaar vanuit huis en zie eigenlijk niet in hoe dat minder zwaar zou zijn dan studeren vanuit huis.

13 likes

Het is sowieso heel lastig om bijvoorbeeld bepaalde vaardigheden via digitaal onderwijs bij te brengen (bijv. leren plannen en elkaars planning voorzien van feedback). Ik heb het echt wel geprobeerd en op verschillende manieren, maar ik denk dat de helft gewoon niet aankomt en/of blijft hangen. Sommige dingen gaan gewoon slechter op een afstand en bovendien had ik maar 25 á 50% van de normale tijd die daarvoor staat. Collega’s en andere onderwijsprofessionals zeiden hetzelfde. Enerzijds was het wel fijn om dat te horen, want ik twijfelde ontzettend aan mijn eigen capaciteiten. Het is zelfs zo erg geweest dat ik enkele keren heb gehad van ‘misschien moet ik gewoon stoppen want ik voel me een waardeloze docent’.

4 likes

Maar voor veel ondernemers wordt toch iets geboden? (click collect, afhaal, buiten sporten, straks dus contactberoepen open). Terwijl dan de bibliotheken en universiteiten nog steeds volledig gesloten zijn.

Er is gister toch gereageerd door iemand met een onderzoek oid waaruit bleek dat het vaker voorkomt

1 like

Ik kan niet voor andere mensen in het onderwijs spreken, maar daarvoor zijn heel veel verschillende redenen te benoemen en vaak is het een combinatie die maakt dat je minder tijd hebt:

• Bij digitale lessen wordt veel meer tijd weggesnoept door dingen die bij fysieke lessen minder spelen (problemen met het inladen van videos, studenten die je handmatig moet inbellen etc).
  • Roostertechnisch is alles lastiger te realiseren, vooral omdat je op locatie ook met een beperkt aantal lokalen zit. Stel je wilt iedere klas minstens 1 dag per week op locatie, dan moet je dus rekening houden met de groepsgrootte. Groepen moeten dan worden opgesplitst om aan de anderhalvemeterafstandsregel te voldoen, waardoor klassen allebei de helft van de normale lestijd krijgen. Bovendien moet je dan rekening houden met reizen van studenten en docenten (docenten die 's ochtends bijvoorbeeld thuis meerdere lessen geven). En dan heb je ook nog duale lessen, de nachtmerrie van iedere docent en student.
  • Andere onderwijsdingen moeten ook nog plaatsvinden, bijvoorbeeld vergaderingen en de afname van examens. De examens moeten dan ook nog in het rooster worden gepropt en worden vaak op locatie afgenomen. Je moet dan ook nog rekening houden met reistijd van studenten.
  • Tekort aan personeel en veel mensen die (deels) uitvallen, bijvoorbeeld omdat ze zelf ook nog 3 kinderen thuis hebben. Dan moet je het werk herverdelen onder collega’s.
  • Motivatie en efficiëntie: de rek is eruit. Sommige scholen hebben de onderwijstijd verkort omdat het eigenlijk gekkenwerk is om te verwachten dat jongeren 8 (!) uur op een dag aan lessen achter hun laptop volgen met hooguit een pauze van 30 minuten.
5 likes

Ik ben zelf thuiswonend student en daar ben ik nu erg blij mee, ondanks dat ik me op momenten behoorlijk eenzaam voel. Ik ben juist actief op zoek gegaan naar iets nuttigs, zo ben ik vrijwilliger voor het Rode Kruis op vaccinatielocaties. Onbetaald, maar zelfs dat maakt me niet meer uit omdat het me mentaal zo goed heeft gedaan om eruit te kunnen! Het is fijn om iets bij te kunnen dragen en toch een soort win-win situatie.

20 likes

Je hebt gelijk als het gaat om een stabiele basis, is ook een generalisering natuurlijk. En je hebt ook wel een punt als het gaat om minder denken in groepen. En ja het is de schuld van de pandemie, uiteraard, maar persoonlijk vind ik het voor studenten wat wrang dat zij geen uitzicht hebben tot onderwijs waar kantoormedewerkers nu nog te vaak gewoon voor zichzelf kunnen bepalen om op locatie te werken. Als er straks versoepelingen mogelijk zijn zou ik het geen probleem vinden om eerst de hogescholen/uni’s te openen, ook als dat betekent dat men wat strenger is mbt thuiswerken. Waar ik werk hebben sommige collega’s nog geen volledige week thuisgewerkt, terwijl dat wel gewoon mogelijk is. Op die manier heeft beleid wel degelijk zijn uitwerking op bepaalde groepen in de samenleving.

Ik zeg ook niet dat de universiteiten open moeten, ik wilde reageren op dat de ondernemers ook weinig mogen, want die kunnen dus meer dan veel hogere scholen op dit moment.

Collega van mij heeft dit, alles smaakt branderig.

1 like