Hangt er een beetje vanaf hoe de herbesmettingen komen en hoe zich dat verder ontwikkeld. Als het herbesmettingen zijn omdat het virus zodanig veranderd is dat het immuunsysteem het niet meer herkent, moet je inderdaad opnieuw vaccineren met een ander vaccin (zoals ook voor de griep inderdaad @Wonderland). SARS-CoV-2 verandert wel veeeel minder snel dan de griep moet ik daarbij zeggen.
Het kan ook dat je immuunrespons over de tijd gewoon afneemt, zoals je wel vaker ziet. Als je immuunrespons wat minder sterk is, maar nog wel voldoende (dus je wordt wel ziek, maar alleen lichte klachten) kan het zijn dat hervaccineren niet nodig is omdat de verspreiding zo ook redelijk onder controle gehouden kan worden. Dat moet dan natuurlijk nog blijken, maar dan zou het potentieel een âgewoonâ verkoudheidsvirus kunnen worden, zoals we ook met andere coronavirussen gezien hebben. Het kan ook zijn dat er regelmatig een âboostâ met hetzelfde vaccin gegeven moet worden. Zoals bijv. ook je DTP vaccinatie, die is dan 10 jaar geldig en moet je daarna weer opnieuw toegediend krijgen. Dat zou dan voor de ontwikkeling van het vaccin niet zozeer een probleem zijn denk ik, maar wellicht wel voor de productie, omdat je er dan in totaal veel meer nodig hebt uiteindelijk.
Overigens zag ik wel op de NOS staan dat de Nederlandse herbesmetting was bij iemand met een verzwakt immuunsysteem, dus dat hoeft denk ik nog niet per se te zeggen dat het bij iedereen mogelijk is.
Edit: lees net ook dat de patient in Hongkong bij de tweede infectie geen ziekteverschijnselen had.