Ik denk dat het prima is om discussie te voeren over het nut/de proportionaliteit van de maatregelen, zeker wanneer die discussie gevoerd wordt door experts. Discussie voeren of discussies volgen staat echter los van de maatregelen wel of niet opvolgen. Je kunt vinden dat de regels anders zouden moeten zijn, maar betekent niet dat je je er niet aan hoeft te houden of je eigen regels moet gaan verzinnen. Ik word een beetje simpel van mensen die de regels enkel kunnen volgen als zij zelf ‘het nut ervan inzien’. Ik vind dat echt heel erg onvolwassen. Negen van de tien keer hebben die mensen ook niet eens verstand van zaken.
Dit artikel vind ik ook heel interessant. Ik vind het zelf ook irritant dat iedere Jan met de pet zichzelf een expert waant. (Daarom houd ik me ook een beetje uit de discussie, omdat ik niet vind dat ik er zelf veel zinnigs over te zeggen heb.)
Maar dit gaat toch over artsen en medisch professionals die oproepen tot debat. Het gaat dan echt niet enkel over jongeren die hun feestje missen of insert eender welk ander “luxeprobleem”.
“We moeten met Covid leren leven. Dat kan niet als een almachtige overheid alle burgers in het gareel houdt.”
We worden in Nederland helemaal niet door een almachtige overheid in het gareel gehouden.
Als die artsen zo’n moeite hebben met de aanpak binnen hun ziekenhuis dan is er echt wel ruimte voor aanpassingen in het draaiboek (al doende leert men, tenslotte) , focus daar dan op in plaats van de maatregelen de schuld te geven en zich daar effectief achter te verschuilen.
Shit ik ben een week geleden nog in een van die nieuwe gebieden geweest… Weet dat ik niet in quarantaine ‘hoef’ maar voel me nu niet helemaal comfortabel om mensen te zien en naar mijn werk te gaan nu. Zouden jullie dat doen?
Heftig! Ik ga binnenkort met familie naar Spanje (voor corona geboekt) en had ze al duidelijk gemaakt dat als het code oranje was ik niet zou gaan (dankzij jullie durfde ik). (Zie sommigen er voor aan nog wel te gaan overigens.)
Kun je thuis werken? En misschien afspraken verplaatsen zodat je zo min mogelijk mensen ziet?
Ik zou thuis blijven komende 10 dagen.
Zeker als je geen vitaal beroep hebt.
Nee. Thuis werken als het kan, of anders ziek melden. Al is het maar een week
ik lees nu al een aantal berichten over die herbesmettingen omdat het virus een klein beetje verandert… nu vraag ik mij af, heeft dit ook gevolgen voor een vaccin? Iemand die dit toevallig weet? Ik vind dat zelf wel een beetje spannend merk ik
Werk heeft officieel bekend gemaakt dat we per 1 sept toch niet sporadisch naar kantoor mogen. Meeehhhhh… de teller staat bijna op 6 maanden geen enkele dag kantoor/geen collega’s zien
Hangt er een beetje vanaf hoe de herbesmettingen komen en hoe zich dat verder ontwikkeld. Als het herbesmettingen zijn omdat het virus zodanig veranderd is dat het immuunsysteem het niet meer herkent, moet je inderdaad opnieuw vaccineren met een ander vaccin (zoals ook voor de griep inderdaad @Wonderland). SARS-CoV-2 verandert wel veeeel minder snel dan de griep moet ik daarbij zeggen.
Het kan ook dat je immuunrespons over de tijd gewoon afneemt, zoals je wel vaker ziet. Als je immuunrespons wat minder sterk is, maar nog wel voldoende (dus je wordt wel ziek, maar alleen lichte klachten) kan het zijn dat hervaccineren niet nodig is omdat de verspreiding zo ook redelijk onder controle gehouden kan worden. Dat moet dan natuurlijk nog blijken, maar dan zou het potentieel een “gewoon” verkoudheidsvirus kunnen worden, zoals we ook met andere coronavirussen gezien hebben. Het kan ook zijn dat er regelmatig een “boost” met hetzelfde vaccin gegeven moet worden. Zoals bijv. ook je DTP vaccinatie, die is dan 10 jaar geldig en moet je daarna weer opnieuw toegediend krijgen. Dat zou dan voor de ontwikkeling van het vaccin niet zozeer een probleem zijn denk ik, maar wellicht wel voor de productie, omdat je er dan in totaal veel meer nodig hebt uiteindelijk.
Overigens zag ik wel op de NOS staan dat de Nederlandse herbesmetting was bij iemand met een verzwakt immuunsysteem, dus dat hoeft denk ik nog niet per se te zeggen dat het bij iedereen mogelijk is.
Edit: lees net ook dat de patient in Hongkong bij de tweede infectie geen ziekteverschijnselen had.
Ja hakt er wel een beetje in ja, ben ook nog van team geswitcht dus ik wil mijn collega’s wel eens ontmoeten! Het kantoor is echt mega, dus an sich plek zat maar ik begrijp de overwegingen wel. Komen veel mensen met OV en vanuit alle kanten, ze willen ook niet zeggen: mensen uit brandhaarden en met OV niet welkom. Ik mag niet ondankbaar doen want van zo goed als iedereen die ik ken heeft mijn werkgever verantwoord thuiswerken haast uitgevonden lijkt het wel, maar het is toch wel saaaaai aan het worden nu .
We worden goed up to date gehouden en in uitzonderingsgevallen mag je wel naar kantoor maar ja ik hoef daar niet in m’n up te zitten haha. We hebben wel toestemming om met het team in delen buiten het werk bijeen te komen met inachtneming van alle maatregelen. Dus 2 collega’s gaan dat organiseren voor september als het goed is!
@mikselke heb je mensen al wel een beetje virtueel leren kennen?
Ik start 1 september ergens nieuw en ik ben wel echt benieuwd hoe dat gaat. Ik ben een beetje bang dat niemand doorheeft dat ik er ben ofzo en dat ik dan geen werk te doen krijg en dat ik niemand leer kennen.
Dat wel, heb net sommigen ook echt al wel een digitale klik . Ik werkte al wel bij de organisatie (letterlijk 1 dag voordat ons kantoor geen Brabo’s en Limburger meer accepteerde heb ik een dag meegelopen haha). Het went gewoon wel, bereid je er maar op voor dat je je in het begin misschien wel wat vervelend voelt omdat je mensen digitaal moet storen bijv. met vragen. Vond ik zelf heel vervelend, op kantoor kun je beter inschatten of iemand tijd voor je heeft!
Wat een verschil zeg met mijn kantoor, waar niemand nog vanuit thuis werkt en afstand houden niet echt wordt aangemoedigd
Hopelijk gaan ze dit niet bij alle supermarkten doen. Naast dat ik me afvraag of het überhaupt wat doet, moet je er niet aan denken wat er kan gebeuren als dit in je longen of ogen komt.
Bij de Spar in Wemeldinge moet je voortaan eerst door een desinfectiepoort
Hahah die poort is al weg vanwege dreigmails
Ik wilde precies hetzelfde zeggen. Hier loopt alles nog ‘normaal’ en we zitten ook gewoon nog naast elkaar te werken. Ik ben er zelf vrij rustig onder maar hier is wel echt een ‘‘stel je niet zo aan’’ sfeer. Je moet gewoon op kantoor zitten. En echt niemand uit mijn vriendengroep werkt thuis.