Coronatopic #5

Eigenlijk wat @Flamoes zegt. En ik denk dat er idd wel nagedacht moet worden nog over hoe ze dat precies willen gaan aanpakken, 500 man opgepropt in een kleine ruimte lijkt mij idd geen goed plan. Maar ik denk dat het wel goed is om te kijken naar wat dan mogelijk is om al die tuinfeesten etc. misschien wel in te kunnen dammen.

Verder heb ik geen pasklare oplossing of antwoord hoor hoe dat zou moeten. Maar als je kijkt naar hoeveel goede initiatieven er al zijn ontstaan, moet hier ook wel wat op te verzinnen zijn lijkt me.

Goeie carrière switch wel. Ik snap dat er een markt voor is, maar ze gaat echt wel spijt krijgen. Voor je het weet wordt je aangeklaagd. De alternatieve artsen die samen werkte met Jomanda zijn ook veroordeeld.

Weet iemand of je ook in het weekend gebeld wordt met de uitslag van je coronatest? Ik heb me gisteren laten testen en het zou maximaal 3 dagen duren. Dus nu ben ik benieuwd of ze dan, als het in het weekend de uitslag hebben, tot maandag wachten? Wat is jullie ervaring?

Ze bellen ook in het weekend!

1 like

De mensen die corona test hebben laten doen hier een vraagje, belde ze je optijd of moest je meer dagen dan gezecht wachten?

Ik vond het een beetje raar dat sommige kennissen van mijn moeder langer dan die paar dagen hadden gewacht voor hun uitslag en toen maar hebben gebeld alleen hadden ze het nummer van de pamflet gebeld.
Dit nummer is dus het landelijke nummer en die konden de resultaten ook niet snel vinden.
Mijn moeder heeft zelf gewoon het ggd nummer van waar ze woont gebeld en kreeg gelijk antwoord.

Mijn broertje kreeg binnen 24 uur zijn uitslag, ik heb mij gistermiddag laten testen en hoor waarschijnlijk vanmiddag mijn uitslag. Wij hebben het via coronatest.nl gedaan, waarbij je moet inloggen met je digid en je krijgt een sms of email zodra de testuitslag bekend is.

1 like

Ze hadden tegen mij gezegd dat ik de uitslag binnen 48u zou moeten krijgen en dat klopte ook, ik kreeg zelfs nog een aparte mail van de GGD omdat het landelijke callcenter soms te maken heeft met vertragingen in het telefonisch doorgeven van de uitslag, of omdat ze je eerder telefonisch niet hebben kunnen bereiken.

1 like

Ah dan zou dat het zijn. Allemaal wat ouderre mensen die gebeld wouden worden ipv mail enzo. Dat ze daarom wat later bericht kregen.

Ik weet ook niet of het een regionaal ding is hoor, die mail. Zou best kunnen! Een vriendin van mij werkt aan de andere kant van het land in een ziekenhuis en die kreeg door een misverstand pas na 5 dagen de uitslag en had ook geen mail.

1 like

De eerste keer werd ik getest op woensdagmiddag en had ik zaterdagmiddag nog niks gehoord dus toen heb ik zelf gebeld.
Gisterenmiddag 2e keer getest en kreeg net een mailtje dat de uitslag online stond (gelukkig negatief!)

1 like

Het streven is dat het landelijk centrum je binnen 48 belt met de uitslag, lukt dat niet dan is dat omdat ze een achterstand hebben met bellen. De uitslag is dan dus eigenlijk al wel binnen en ook bekend bij de GGD van jouw regio, als je dus niet gebeld bent binnen 48 uur kun je inderdaad het beste bellen naar jouw GGD voor de snelste reactie.
Sinds vorige week kun je ook met je digid een afspraak maken, als je dat doet krijg je een sms/mail als de uitslag bekend is en kun je deze zelf inzien door weer in te loggen (als je positief getest bent wordt je nog steeds wel gebeld dan voor bco).

1 like

Kan iemand mij dit uitleggen:

Er wordt nu gezegd ( en ook uit een Duits onderzoek blijkt dit) dat de meeste besmettingen in de thuissituatie plaatsvinden. Oké dat vind ik logisch want daar woon je dicht op elkaar. Maargoed je krijgt het virus niet van je koekenpan of goudvis dus iemand heeft het van buitenaf meegenomen, ik denk dat het belangrijker is om dáár achter te komen want daar kan je dan toch meer aan doen dan thuis ( je gezin op 1,5 meter houden lijkt mij niet ideaal).
Even los van borrels/ feestjes / bbq’s thuis want volgens mij worden die als een aparte categorie gerekend toch? Tenzij dit dus ook als ‘thuissituatie’ wordt gezien, dan snap ik deze uitspraak beter.

Volgens mij wordt juist het laatste ook tot thuissituatie gerekend…

6 likes

Ja wat ze daarmee bedoelen is dat je het krijgt van mensen die je thuis uitnodigt of als je bij anderen op bezoek gaat. Hier is de kans op besmetting ook groter, omdat je langere tijd geen afstand houdt itt mensen die je vluchtig in de winkel ziet oid

1 like

Ah oké, ik dacht toen dat het RIVM zo’n overzicht met ‘clusters’ in NL had gemaakt en dat daar juist ‘borrels/bbq’s de’ als apart cluster werden gezien. Maargoed dit verklaart dan wel een hoop. :slight_smile:

Ik kom hier even binnenvallen… Ik lees hier af en toe een beetje mee en het valt me heel erg op dat iedereen hier heel erg voorzichtig is en pro strenge maatregelen (of lees ik dat verkeerd?). Ik was aanvankelijk ook zo, en ergerde mij ook constant aan mensen die de maatregelen niet volgden. Nu lees ik meer en meer opiniestukken van artsen en epidemiologen (en ook van leken die het best goed kunnen uitleggen) met het vraagstuk of we effectief niet aan het doorslaan zijn. Onderstaand stuk kan ik mij wel heel erg in vinden. (Ik ben geen expert natuurlijk maar mijn mening gaat echt wel heel erg die richting uit tegenwoordig.)
En hierbij de disclaimer dat ik echt het leed niet wil minimaliseren van mensen die effectief iemand zijn verloren of die evt. nog gevolgen dragen van de ziekte. Persoonlijke drama’s zijn er uiteraard maar dat heb je bij mensen die overlijden aan pakweg een verkeersongeval ook, en daarom is autorijden nog niet verboden.

https://www.tijd.be/opinie/algemeen/we-verwarren-pandemie-met-dodelijke-dreiging/10246264.html

6 likes

Ik snap wat je bedoelt, waar ik soms moeite mee heb is dat ik soms mensen tegenkom (geen risicogroep etc) die leven in de modus van maart en een beetje veroordelend zijn als je voor niet-noodzakelijke dingen naar buiten gaat. Terwijl ik denk, het advies is dat volgens mij niet…

3 likes

Maar dat is nu toch juist precies het punt. Er liggen dus geen honderden mensen op de IC’s. De besmettingen stijgen maar er worden nog steeds weinig mensen opgenomen.

4 likes

Ik ben het deels wel met dat stuk eens, en ik zet ook steeds meer vraagtekens bij het hele beleid. De gevolgen van de maatregelen die we genomen hebben zijn zo immens groot. De vraag is inderdaad of dat het wel waard is geweest aan het eind.

Een gigantische economische crisis staat erom bekend ook ontzettend veel (dodelijke) slachtoffers te eisen. Op lange termijn weliswaar, maar toch. Het in quarantaine gaan geeft een soort butterfly effect over de hele aardbol van allerlei negatieve effecten die we amper nog kunnen overzien, hoewel er nu steeds meer duidelijk wordt.

Het zal inderdaad levens gered hebben maar wat heeft het ons uiteindelijk gekost? Dat is een vraag die we nu nog niet helemaal kunnen beantwoorden maar ik denk dat het best eens zou kunnen dat de weegschaal negatief uitslaat en we misschien toch andere keuzes hadden moeten maken.

4 likes

Nee klopt, is ook geen letterlijke vergelijking die ik wilde maken en inderdaad het slaat ook nergens op. Had ik beter kunnen weglaten.

Dat het allemaal wel meevalt, dankzij de richtlijnen, dat is net wat in het gelinkte artikel ook in twijfel wordt getrokken.

Ik ben gewoon van mening dat onze gezondheidszorg bestaat uit meer dan alleen het virus bestrijden. Eigenlijk wat Cozycute hierboven zegt.