Coronatopic #5

https://peterstormt.nl/2020/09/09/vaccin-hulpmiddel-geen-wondermiddel/

Ik heb net dit artikel gelezen, het is een kritisch artikel over het beleid dat nu gevoerd wordt en waarom hij niet gelooft in wachten op een vaccin. Het artikel gaat over het waarom, zijn oplossing is containment van onderaf maar artikel daarover is er nog niet dus ik weet niet echt wat het inhoudt.
Ik vond het wel echt een interessant artikel, alleen het stuk over mondkapjes ben ik het niet mee eens, maar de rest dacht ik wel verrek idd. Nouja ik vond het een aanrader te lezen :).

@Ovenschaal het is mij ook meegevallen!! De medewerkster stelde me gerust haha en ze begon met m’n neus, dat voelde ik amper. En toen mond, moest wel kokhalzen maar toen dat gebeurde was ze ook al klaar :sweat_smile:

2 likes

Ik vind dit wel een beetje Maurice de Hond achtige info. De bronnen die hij aanhaalt zijn nieuwssites en de aannames die hij doet komen allemaal van hemzelf. Ik bedoel, het kan allemaal kloppen maar wie is deze meneer en waarom zou hij het beter weten dan het RIVM? (En niet alleen het RIVM, er zijn natuurlijk veel meer landen en instanties bezig met een vaccin en beleid op basis van een vaccin). Bijvoorbeeld wat hij zegt over testen kan allemaal, maar hoe dan beter? En is dit in andere landen ook hoe het gaat? Of is het echt een GGD probleem/overheidsprobleem zoals hij stelt? Gaat het goedkomen als er meer geld naar het GGD gaat of ligt daar het probleem niet?

4 likes

Bij mij viel het gelukkig ook echt mee. Was echt superzenuwachtig, maar dat was dus eigenlijk helemaal niet nodig.

1 like

Ik vond deze video van de NOS wel fijn over de productie van vaccins. Vooral ook omdat ik me afvroeg hoe een vaccin dat in een jaar geproduceerd wordt veilig kan zijn terwijl er normaal veel meer tijd overheen gaat. Soort jip-en-janneketaal uitlegvideo.

10 likes

Net voor de tweede keer een test gedaan, vond m deze keer iets vervelender dan de vorige keer, maar had om 10.30 uur de afspraak en was meteen aan de beurt, was om 10.48 thuis en het was een kwartier fietsen haha.

oproerkraaier en pretmaker wauw

Ook vanmorgen weer een keer getest!
En beter dan de vorige keer :smile:
Nu iets minder ver mijn neus in (zeg maar niet helemaal naar mijn huigelaar)

2 likes

Oke dan, een aangetrouwd familielid heeft zojuist de coronatest gedaan en is nu op bezoek bij zijn moeder? Niet oke dit. Hoop niet dat hij ook naar mijn oma gaat…

Wat gebeurd er nu met kinderen die niet naar school kunnen en ouders met vitaal beroep?
Daar is nu niks voor geregeld of wel?

Bijv, een cliƫntje van mij, Speciaal Onderwijs , die juf is op maandag verkouden geworden - kon pas donderdag getest worden en dus is de hele klas de hele week thuis. In afwachting van haar test want er is geen vervanging.
Maar ouders werken in een vitale sector. Vond dat zo gek om te horen? Maar ze zeiden dat ze niets wisten over noodopvang oid

Ja klopt, maar huigelaar klinkt leuker

Ik weet niet hoe oud die kinderen zijn, maar bij mijn dochter in de klas wordt dat onderling wel geregeld. Wij kunnen ook altijd ouders van vriendjes inschakelen indien nodig en vice versa

Een vriendin van mij werkt in het basisonderwijs en vertelde gisteren dat het echt een probleem is. Sommige docenten liggen er meer dan een week uit vanwege een kleine verkoudheid voor ze negatieve testresultaten hebben.

Zij vangen de eerste dag de groep op school op en vanaf dag 2 verzorgt de eigen docent thuisonderwijs via teams, zoals van het voorjaar. Er was nu 1 kind waarvan ouders Ʃcht niks geregeld kregen en die mocht dan op school in een gemeenschappelijke ruimte het thuisonderwijs volgen.

Wow, echt bizar dat het nu al zo druk is. Geen wonder dat er schoolbesturen bezig zijn met commerciƫle aanbieders. Eigenlijk is dat niet de bedoeling van het onderwijsgeld maar op een gegeven moment kan je niet anders. Ik ben nu ook al een week uit de running in afwachting van de test & uitslag. Mijn groep had gelukkig nog wel een invaller want thuisonderwijs voor groep 3 is gewoon niet te doen zo aan het begin van het jaar.

Als ik dan lees dat zon commerciĆ«le test €100,- kost en een vervanger €300,- per dag is het toch ook een betere / efficientere besteding van het onderwijsgeld… binnen 24u de uitslag en dus €400,- aan kosten ipv €1.500,- als een docent en een schoolweek uitligt (als je al een vervanger gevonden krijgt want begreep gisteren van een vriendin dat dat bij hun ook al problematisch is).

4 likes

Ja S(B)O is dan natuurlijk een beetje vak apart, je eigen gehandicapte kind thuis is 1, maar een tweede erbij … :see_no_evil: Kinderen hebben daar niet echt vriendjes…

Maar begreep dat het bij kleuterklassen ook een groot probleem is… Kan me idd heel goed voorstellen dat scholen dat soort middelen aangrijpen (@Suikerklontje).
Een andere moeder had al geroepen dat ze zodra het vaccin er is het onderwijs personeel maar gewoon moeten verplichten. Maar dat vind ik ook wel heftig :see_no_evil:

Kost een vervanger 300 euro?! :scream: Wij hebben in ons bestuur een aantal vaste invallers die onder contract staan, of ze nu wel of niet ingezet worden. Daar konden wij nu gelukkig nog gebruik van maken. Maar goed, die poule raakt ook een keer uitgeput… En de afweging 100 euro vs 300 euro snap ik dan wel.

Want dat is 100% garantie dat een verkoudheid geen corona is :sweat_smile: kan een beetje slecht tegen iedereen die nu hoopt op een vaccin begin volgend jaar en denkt dat dat DE oplossing is.

Jep volgens de voorzitter van zo’n onderwijsgroep die ze in heeft gekocht wel: https://www.hartvannederland.nl/nieuws/2020/scholen-commerciele-coronatesten/

Scheelt denk ik als je als scholenkoepel een aantal eigen vervangers in dienst hebt maar weet bv vanuit andere sectoren dat personeel wat je via bv een uitzendbureau inzet je bijna 2,5-3,5x zoveel kost als dat ze zelf krijgen (en afhankelijk van het soort functie kan dat hoger oplopen)

Maar hoe bedoel je dit precies? Dat er ook een andere oplossing is behalve het vaccin? Of dat het vaccin misschien helemaal niet (direct) werkt en dat het dan nog langer duurt? Beetje stomme vraag misschien haha :sweat_smile:

Ik hoor veel mensen in mijn omgeving die zeggen ja maar begin volgend jaar is er een vaccin en dan kunnen we weer dit en dat en zus en zo. Nou betwijfel ik persoonlijk of begin volgend jaar een werkend en veilig vaccin niet erg rooskleurig is, maar dat terzijde.

Als er eenmaal een vaccin is dat veilig is bevonden en op grote schaal kan worden geproduceerd duurt het sowieso een tijd voor en voldoende mensen zijn gevaccineerd om het onder controle te krijgen (bij het RVP is er bijvoorbeeld een dekkingsgraad nodig van 95% zodat ook de mensen die niet gevaccineerd kunnen worden door bv ziektes beschermd worden door de immuniteit van de groep) en dan is het idd nog maar hopen/afwachten of het ook echt werkt op de langere termijn. Verder zijn vaccins geen 100% garantie dat je iets niet meer kunt krijgen. Kinkhoest kun je bv ook gewoon nog krijgen nadat je bent gevaccineerd er tegen. De kans is wel vele malen kleiner en over het algemeen verloopt het dan een stuk milder.

Verder ben ik totaal geen expert op dit gebied, dus anderen als ik iets zeg wat niet klopt corrigeer me vooral.