Ja klopt, maar huigelaar klinkt leuker
Ik weet niet hoe oud die kinderen zijn, maar bij mijn dochter in de klas wordt dat onderling wel geregeld. Wij kunnen ook altijd ouders van vriendjes inschakelen indien nodig en vice versa
Een vriendin van mij werkt in het basisonderwijs en vertelde gisteren dat het echt een probleem is. Sommige docenten liggen er meer dan een week uit vanwege een kleine verkoudheid voor ze negatieve testresultaten hebben.
Zij vangen de eerste dag de groep op school op en vanaf dag 2 verzorgt de eigen docent thuisonderwijs via teams, zoals van het voorjaar. Er was nu 1 kind waarvan ouders écht niks geregeld kregen en die mocht dan op school in een gemeenschappelijke ruimte het thuisonderwijs volgen.
Wow, echt bizar dat het nu al zo druk is. Geen wonder dat er schoolbesturen bezig zijn met commerciële aanbieders. Eigenlijk is dat niet de bedoeling van het onderwijsgeld maar op een gegeven moment kan je niet anders. Ik ben nu ook al een week uit de running in afwachting van de test & uitslag. Mijn groep had gelukkig nog wel een invaller want thuisonderwijs voor groep 3 is gewoon niet te doen zo aan het begin van het jaar.
Als ik dan lees dat zon commerciële test €100,- kost en een vervanger €300,- per dag is het toch ook een betere / efficientere besteding van het onderwijsgeld… binnen 24u de uitslag en dus €400,- aan kosten ipv €1.500,- als een docent en een schoolweek uitligt (als je al een vervanger gevonden krijgt want begreep gisteren van een vriendin dat dat bij hun ook al problematisch is).
Ja S(B)O is dan natuurlijk een beetje vak apart, je eigen gehandicapte kind thuis is 1, maar een tweede erbij … Kinderen hebben daar niet echt vriendjes…
Maar begreep dat het bij kleuterklassen ook een groot probleem is… Kan me idd heel goed voorstellen dat scholen dat soort middelen aangrijpen (@Suikerklontje).
Een andere moeder had al geroepen dat ze zodra het vaccin er is het onderwijs personeel maar gewoon moeten verplichten. Maar dat vind ik ook wel heftig
Kost een vervanger 300 euro?! Wij hebben in ons bestuur een aantal vaste invallers die onder contract staan, of ze nu wel of niet ingezet worden. Daar konden wij nu gelukkig nog gebruik van maken. Maar goed, die poule raakt ook een keer uitgeput… En de afweging 100 euro vs 300 euro snap ik dan wel.
Want dat is 100% garantie dat een verkoudheid geen corona is kan een beetje slecht tegen iedereen die nu hoopt op een vaccin begin volgend jaar en denkt dat dat DE oplossing is.
Jep volgens de voorzitter van zo’n onderwijsgroep die ze in heeft gekocht wel: https://www.hartvannederland.nl/nieuws/2020/scholen-commerciele-coronatesten/
Scheelt denk ik als je als scholenkoepel een aantal eigen vervangers in dienst hebt maar weet bv vanuit andere sectoren dat personeel wat je via bv een uitzendbureau inzet je bijna 2,5-3,5x zoveel kost als dat ze zelf krijgen (en afhankelijk van het soort functie kan dat hoger oplopen)
Maar hoe bedoel je dit precies? Dat er ook een andere oplossing is behalve het vaccin? Of dat het vaccin misschien helemaal niet (direct) werkt en dat het dan nog langer duurt? Beetje stomme vraag misschien haha
Ik hoor veel mensen in mijn omgeving die zeggen ja maar begin volgend jaar is er een vaccin en dan kunnen we weer dit en dat en zus en zo. Nou betwijfel ik persoonlijk of begin volgend jaar een werkend en veilig vaccin niet erg rooskleurig is, maar dat terzijde.
Als er eenmaal een vaccin is dat veilig is bevonden en op grote schaal kan worden geproduceerd duurt het sowieso een tijd voor en voldoende mensen zijn gevaccineerd om het onder controle te krijgen (bij het RVP is er bijvoorbeeld een dekkingsgraad nodig van 95% zodat ook de mensen die niet gevaccineerd kunnen worden door bv ziektes beschermd worden door de immuniteit van de groep) en dan is het idd nog maar hopen/afwachten of het ook echt werkt op de langere termijn. Verder zijn vaccins geen 100% garantie dat je iets niet meer kunt krijgen. Kinkhoest kun je bv ook gewoon nog krijgen nadat je bent gevaccineerd er tegen. De kans is wel vele malen kleiner en over het algemeen verloopt het dan een stuk milder.
Verder ben ik totaal geen expert op dit gebied, dus anderen als ik iets zeg wat niet klopt corrigeer me vooral.
Oh ja, dat is andere koek qua opvang.
Ah ja op die manier, ik snap helemaal wat je bedoelt inderdaad!
Ik snap wel dat mensen heel erg met dat vaccin bezig zijn en er vanuit gaan dat dat de oplossing gaat worden. Toch een stukje hoop denk ik en het maakt de situatie een stuk minder uitzichtloos. Maar het is natuurlijk ergens ook wel een beetje naïef om te denken dat we er in januari/februari helemaal vanaf zijn en dat het vaccin meteen alles heeft opgelost.
Al maak ik me er ook wel een beetje schuldig aan. Ik ga als alles goed gaat (ligt aan meer factoren dan alleen corona) eind 2021 op wereldreis. Ik ga er in m’n hoofd telkens helemaal vanuit dat dat dan weer kan door het vaccin, maar ergens is het ook best een onrealistische gedachte dat ik over 1,5 jaar zomaar rond kan gaan reizen in Zuid-Amerika, Azië en Australië.
Ga dr gewoon heen
Neem een campingstoel en blijf lekker zitten tot ze plek hebben
Er waren allemaal mensen die gingen testen om me heen maar gelukkig allemaal negatief getest
@Suikerklontje Ja ik snap wel wat je zegt, aan de andere kant snap ik de gedachtegang “in het voorjaar een vaccin” wel want Hugo de Jonge heeft dat ook al geroepen en het is wel vaker gevallen volgens mij. Ik denk dat mensen in deze tijd enorm op zoek zijn naar iets van een einddatum voor in hun hoofd en daar naartoe werken. Zolang dat niet duidelijk wordt gezegd in zo’n persconferentie zal dat denk ik wel blijven. Hoe onrealistisch het misschien ook is.
Ja dat lijkt me ook een hele lastige balans: een soort “einddatum” geeft mensen hoop, maar wat nou als die einddatum niet wordt gehaald? Hoe verwerken mensen die klap? Wat gaat er dan gebeuren? Eerlijk: Ik zie ook op tegen een najaar en winter zo afgezonderd als maart/april/mei. Toen was het in ieder geval nog lekker weer. Ik hoop echt dat we zo door kunnen gaan als dat het nu is en de situatie niet verslechterd en we weer terug moeten naar nog strenger.
Dus ik snap die hoop willen geven en daaraan vasthouden heel goed. Overigens vind ik het voorjaar wel al realistischer klinken dan begin komend jaar (maar vraagt de sceptische ik zich af of dat haalbaar is) wat ik mensen om mij heen hoor roepen. En ook als er in het voorjaar een vaccin is, duurt het echt wel even voor er voldoende is gevaccineerd.
Ja eens, ik merk dat ik zelf eigenlijk “nergens” op hoop, ik heb nu zoiets van “ik zie het wel, gaat waarschijnlijk tegenvallen”. Maar ja ik weet dat ik in die beginperiode ook echt dacht oké 1 juno let’s go haha (en daarvoor zelfs hoop had dat grote evenementen nog door zouden gaan) sloeg natuurlijk achteraf gezien ook nergens op. Maar goed ik snap dus ergens wel dat mensen een tijd in hun hoofd hebben waar ze aan vast houden.
Ben serieus een hele ochtend bezig geweest voor een test, terwijl ik zat thuis te werken. Via digid was onmogelijk, heb allerlei postcodes in de hele provincie geprobeerd, geen testlocatie beschikbaar. 50 min in de wachtrij, eruit getiefd. Daarna kwam ik met heel vaak bellen niet eens meer in de wachtrij. Daarna nog eens langer dan een uur in de wachtrij, wilde echt net opgeven, kreeg ik iemand aan de lijn. Zondagmiddag een test, half uur rijden. Als het een verkoudheid is (wat ik denk, heb ik elk jaar aan begin van het schooljaar, 1 of 2 dagen) ben ik zondagmiddag alweer 24 uur klachtenvrij Wat een chaos voor een snotneusje!
Men kan beter de teststraten gewoon opengooien zonder afspraak en dan daar drie uur in de rij gaan staan…
De teststraten zelf zijn het probleem niet. Het is de beschikbare capaciteit van de laboratoria waar het vervolgens heen gaat. Die verschilt per locatie weer en is echt bizar slecht ingedeeld.
Ik heb een vakantie van 15 april omgeboekt naar 15 mei met de gedachte “oh dan zijn we alweer een maand verder”