Coronatopic #5

Scholen hebben een heel overzicht gekregen waar wel in staat dat de groep waar het kind in zit leidend is en niet de leeftijd (dus thuisblijven of getest worden vanaf groep 3, niet vanaf 7 jaar).

Verwarrend @Memorylane. Ik snap in de praktijk ook niet hoe ze dit willen doen, want zoveel kinderen zijn bijna de hele herfst en winter verkouden/snotterig. Je kunt ze idd moeilijk een half jaar thuis houden.

1 like

Laten we het extra makkelijk maken dachten ze daar dus :expressionless: als een kind met lichte verkoudheidsklachten thuis moet blijven en na een negatieve test wel naar school mag, moeten toch alle kinderen die om die reden thuis moeten blijven de kans hebben om getest te worden :woman_shrugging:t2:

Even los van of het je lukt om een afspraak in te plannen natuurlijk, want dat is weer een verhaal opzich.

2 likes

Je hebt zo’n beslisboom.

Voor 0-6 jaar: https://www.boink.info/cms/streambin.aspx?documentid=342

Voor 7-12 jaar is deze:
https://www.boink.info/cms/streambin.aspx?documentid=329

Volgens mij moeten scholen die gebruiken.

1 like

Het is volgens mij niet verplicht, maar zie deze wel steeds vaker voorbij komen ja. Wij gebruiken 'm ook.

Wij gebruiken de beslisboom ook. Omdat zesjarigen in de onder- of middenbouw kunnen zitten is daarbij de groep leidend.

Ik vind het lastig allemaal. Er zijn zoveel ouders die hun kinderen verkouden naar school sturen. Heel irritant. Ik denk ook echt niet dat die kinderen corona hebben, maar volgens de regels moeten ze naar huis. En ouders maar niet opnemen of terugbellen als je ze belt

1 like

Ja, de school gebruikt deze ook. Ook telefonisch met de GGD de beslisboom door gelopen en die houden leeftijd aan en niet de groep. Pff lastig allemaal, ben benieuwd hoe dit gaat zijn in de herfst en winter.

1 like

Het is ook heel lastig. Ik ben ook leerkracht en heb liever geen verkouden kinderen in de klas nu omdat ze mij zouden kunnen aansteken. Dan moet ik me ziek melden en een test gaan doen en heeft de klas een aantal dagen geen leerkracht, moeten er invallers geregeld worden, enz enz.

7 likes

De documentaire veerkracht op Videoland is wel een aanrader.

1 like

Weet iemand hier of het zin heeft om te testen als je (nog) geen klachten hebt, maar wel blootgesteld bent aan iemand die positief getest heeft?

Een patiĂ«nt van mijn zusje (die ze afgelopen week nog gezien heeft, wel met mondkapje) is vandaag positief getest. De meningen zijn er in de familie nu over verdeeld of zij zich eerst moet laten testen voordat ze bij (terminale) opa langs mag, of dat we eerst een week afwachten of er ĂŒberhaupt klachten komen.
De vraag is dus eigenlijk of het zin heeft om te testen, of dat corona (nog) niet meetbaar is zonder klachten en dat dus een soort schijnzekerheid geeft als ze wel bij opa en oma langs zou gaan. We komen er niet helemaal uit met de site vd Rijksoverheid (daar staat niet testen zonder klachten, maar wel als je als nauw contact na contactonderzoek opduikt, of als je Corona-app contact aangeeft) en de GGD-teststaat telefoniste zegt dat zij geen medische kennis hebben

Anders zou je natuurlijk voor de zekerheid kunnen afwachten maar nu wil je gewoon wel graag langs omdat je niet weet hoe lang het nog duurt voor onze opa

Zoveel mogelijk thuis afwachten en zien of ze klachten ontwikkelt. Je mag sowieso niet zonder klachten testen, hoe vervelend de situatie ook is. Werkt je zusje in het ziekenhuis of een zorginstelling? Daar kan het Test protocol iets afwijken van het landelijke.

2 likes

In de thuiszorg, ze heeft gebeld en moet in principe morgen gewoon weer aan het werk (want zij geen klachten en en de cliĂ«nt ook geen klachten toen ze die zag). Dus mijn oom en tante zeggen “of je nou die kwetsbare ouderen morgen op je werk ziet, of afscheid neemt van kwetsbare opa, maakt eigenlijk niet uit. Laat je zsm testen en ga dan afscheid nemen” Mijn vader zegt “ze testen je toch niet dus blijf thuis en ga niet”. M’n andere tante zegt “dan doe je toch alsof je klachten hebt” :neutral_face: Zo lastig.

Op mijn werk (ziekenhuis) is het ook zo dat je komt werken totdat jezelf klachten krijgt. Want besmettingskans is geen 100% en uiteraard te korten in personeel.

Waar ligt je opa? Als hij thuis komt te overlijden en bijvoorbeeld binnen een week kan ik mij voorstellen dat ze gaat. Kans dat hij overlijdt aan iets anders dan Corona is dan natuurlijk stukken groter. Wel uiteraard met zoveel mogelijk afstand van anderen. Mocht hij in een verpleeghuis liggen dan is het een stuk lastiger. Omdat je dan eigenlijk verwacht wordt zoveel mogelijk in quarantaine te gaan in afwachten van wel of niet ontstaan van klachten. (Behoudend de werkplicht).

Testen zonder klachten vind ik niet kunnen. Genoeg mensen die echt een test nodig hebben en nu dagen moeten wachten.

3 likes

Hij ligt nu in een universitair ziekenhuis maar mag hopelijk vd week naar huis om thuis te sterven. We weten alleen totaal niet hoe lang het nog gaat duren, anders had je sowieso gewacht natuurlijk.

En ja, dat laatste zei ik dus ook al! Als ze geen klachten heeft/krijgt heeft ze het hopelijk sowieso niet.

Edit: het lastige is ook dat de sites van RIVM, GGD en Rijksoverheid alleen uitgaan van contact met een positief geteste. Hier had degene op het contactmoment helemaal geen klachten en is 3.5 dag later positief getest. Niemand lijkt precies te weten wat dat dan inhoudt (behalve dat quarantaine voor de zekerheid natuurlijk altijd een goed idee is).

1 like

Misschien het beste om het te bespreken via de eerste contactpersoon met de zaaldokter van die afdeling. In zulke gevallen wordt soms nog een uitzondering gemaakt.

Dat is wel een goed idee, daar hadden wij nog niet aan gedacht. Heel erg bedankt voor het meedenken :heart:

1 like

Ik kan niet helemaal wijs worden uit het volgende:
Zoontje (6 jaar) had vorige week 1 dag een snotneus. Ik heb hem thuis gehouden van school, maar ben zelf wel gaan werken (onderwijs) aangezien ik geen klachten had.
Mijn zoon had geen koorts, en mijn man bleef dus thuis met hem.
Toen ik op mijn werk kwam vertelde ik dat M. thuis was omdat hij een snotneus had.
Een aantal collega’s gaven toen aan dat ik ook niet mocht werken.
Is dat zo? Als een huisgenoot/gezinslid verkouden is, maar geen koorts heeft, mag dan ook niemand meer naar zijn werk totdat iedereen klachtenvrij is?

Nee volgens mij is het dat je thuis moet blijven als een huisgenoot koorts heeft

Ja dat dacht ik zelf ook, maar ik begin nu toch te twijfelen omdat meerdere collega’s dit beaamden. :woman_shrugging:

Site van rivm staat koorts en/of benauwdheid(heb net even gekeken). Dus niet bij alleen verkoudheid

1 like

Ja, ik las net ook bij het RIVM dat bij “zware klachten” (koorts, benauwdheid of beide) of een positieve test moet de rest van het huishouden ook thuisblijven. Dus niet bij alleen een een neusverkoudheid

1 like