Coronatopic #5

Ohhh mega fijn! Ik sla je berichtje even op. Dankjewel!

Ik had net iets ongemakkelijks. Was aan het fietsen en in de buurt van de teststraat. Roept een vrouw of ze mij iets mag vragen dus ik stop. Komt ze naast me staan, duwt een papier met routebeschrijving in m’n handen en vraagt of ik weet waar het adres is.
Van de teststraat. Ze heeft een afspraak voor een test.
Hoezo ga je op zo’n moment naast me staan en duw je spullen in m’n handen?!

1 like

Niks mis met een betweter zijn als je er ook daadwerkelijk verstand van hebt!

13 likes

Op het moment zelf was ik te erg in shock om er iets mee te doen en de vrouw zelf was verder heel vriendelijk (alleen wel met een mega domme actie)
Heb gewoon de weg gewezen en ben weggefietst.

Inmiddels wel de GGD gebeld en ze denken gelukkig dat een eventueel risico klein is omdat ze maar zo kort naast me gestaan heeft. Mocht ik symptomen krijgen dan moet ik me laten testen, maar dat is niet anders dan anders.

1 like

Een vriend van me werkt in een lab en zij konden in februari al corona tests inkopen maar dat werd toendertijd niet goedgekeurd als test zegmaar, dus tegen gehouden.
Oké dit klinkt vaag maar dat was in april dat 't tegen me gezegd is dus m’n kennis is niet zo accuraat meer. Iig dit zou me dus ook niet verbazen.

Follow the Money heeft dit onderzocht:

Je kan het artikel alleen nog lezen met een abo (je kan wel registreren voor een maand gratis) maar in de tweet staat een samenvatting.

Ik heb het gisteren kunnen lezen en wat ik me nog herinner: in normale tijden hebben die kleine labs veel concurrentie van de grote commerciële labs, maar omdat ze lokaal en gebonden zijn aan ziekenhuizen kunnen ze beter samenwerken met de artsen en is er minder financiële prikkel om onnodig te testen. En ondanks dat de kleine labs duurder zijn per test is de zorg daardoor in totaal toch goedkoper en beter.
Maar de grote labs kunnen nu met corona meer leveren en dus goed helpen, maar omdat ze bang waren dat dit dan werd aangegrepen om ook voor de reguliere zorg de kleine labs weg te concurreren werd dit vermeden.

En degene die die beslissing moest adviseren, die Vossen, was dus op een of andere manier gebonden aan een vereniging die de kleine labs vertegenwoordigde ofzoiets. Maar hoe dat zat weet ik niet meer haha

2 likes

Door alle stories op Instagram en snapchats etc die ik zie lijkt het net alsof iedereen weer met iedereen afspreekt. Voel me bijna raar en een uitzondering omdat ik dat dus nog niet doe. Wil het wel graag maar vind het gewoon een risico. Meh

4 likes

Vrijdag moest ik mijn kind van 6 jaar (groep 3) van school ophalen omdat ze een licht verstopte neus had. Verder geen klachten. School zegt dat ze moet testen en als die negatief is dan mag ze weer naar school toe. School houdt de groep aan waarin het kind zit, niet de leeftijd.
GGD gebeld om afspraak te maken maar GGD zegt geen kinderen van 6 jaar te testen die alleen een snotneus en verder geen klachten hebben. GGD houdt leeftijd aan. Mijn kind heeft de hele herfst en winter een snotneus, ik kan haar toch niet thuis houden tot ze 7 jaar is :rolleyes: ben benieuwd wat de school morgen zegt, ze heeft nu nog steeds een snotneus.

1 like

Volgens mij moet school zich gewoon aan de GGD/Rivm voorschriften houden, dus als zij niet wordt getest hierom lijkt het me dat ze naar school mag.

1 like

Waar ik werk moeten kinderen wel thuisblijven, maar hoeven ze niet getest te worden. Wanneer de klachten over zijn mogen ze weer komen. Heel vervelend inderdaad, elk kind wordt rond deze tijd verkouden. Helaas moeten wij ons ook gewoon aan de richtlijnen houden vanuit hogerop…

1 like

Scholen hebben een heel overzicht gekregen waar wel in staat dat de groep waar het kind in zit leidend is en niet de leeftijd (dus thuisblijven of getest worden vanaf groep 3, niet vanaf 7 jaar).

Verwarrend @Memorylane. Ik snap in de praktijk ook niet hoe ze dit willen doen, want zoveel kinderen zijn bijna de hele herfst en winter verkouden/snotterig. Je kunt ze idd moeilijk een half jaar thuis houden.

1 like

Laten we het extra makkelijk maken dachten ze daar dus :expressionless: als een kind met lichte verkoudheidsklachten thuis moet blijven en na een negatieve test wel naar school mag, moeten toch alle kinderen die om die reden thuis moeten blijven de kans hebben om getest te worden :woman_shrugging:t2:

Even los van of het je lukt om een afspraak in te plannen natuurlijk, want dat is weer een verhaal opzich.

2 likes

Je hebt zo’n beslisboom.

Voor 0-6 jaar: https://www.boink.info/cms/streambin.aspx?documentid=342

Voor 7-12 jaar is deze:
https://www.boink.info/cms/streambin.aspx?documentid=329

Volgens mij moeten scholen die gebruiken.

1 like

Het is volgens mij niet verplicht, maar zie deze wel steeds vaker voorbij komen ja. Wij gebruiken 'm ook.

Wij gebruiken de beslisboom ook. Omdat zesjarigen in de onder- of middenbouw kunnen zitten is daarbij de groep leidend.

Ik vind het lastig allemaal. Er zijn zoveel ouders die hun kinderen verkouden naar school sturen. Heel irritant. Ik denk ook echt niet dat die kinderen corona hebben, maar volgens de regels moeten ze naar huis. En ouders maar niet opnemen of terugbellen als je ze belt…

1 like

Ja, de school gebruikt deze ook. Ook telefonisch met de GGD de beslisboom door gelopen en die houden leeftijd aan en niet de groep. Pff lastig allemaal, ben benieuwd hoe dit gaat zijn in de herfst en winter.

1 like

Het is ook heel lastig. Ik ben ook leerkracht en heb liever geen verkouden kinderen in de klas nu omdat ze mij zouden kunnen aansteken. Dan moet ik me ziek melden en een test gaan doen en heeft de klas een aantal dagen geen leerkracht, moeten er invallers geregeld worden, enz enz.

7 likes

De documentaire veerkracht op Videoland is wel een aanrader.

1 like

Weet iemand hier of het zin heeft om te testen als je (nog) geen klachten hebt, maar wel blootgesteld bent aan iemand die positief getest heeft?

Een patiënt van mijn zusje (die ze afgelopen week nog gezien heeft, wel met mondkapje) is vandaag positief getest. De meningen zijn er in de familie nu over verdeeld of zij zich eerst moet laten testen voordat ze bij (terminale) opa langs mag, of dat we eerst een week afwachten of er überhaupt klachten komen.
De vraag is dus eigenlijk of het zin heeft om te testen, of dat corona (nog) niet meetbaar is zonder klachten en dat dus een soort schijnzekerheid geeft als ze wel bij opa en oma langs zou gaan. We komen er niet helemaal uit met de site vd Rijksoverheid (daar staat niet testen zonder klachten, maar wel als je als nauw contact na contactonderzoek opduikt, of als je Corona-app contact aangeeft) en de GGD-teststaat telefoniste zegt dat zij geen medische kennis hebben…

Anders zou je natuurlijk voor de zekerheid kunnen afwachten maar nu wil je gewoon wel graag langs omdat je niet weet hoe lang het nog duurt voor onze opa…

Zoveel mogelijk thuis afwachten en zien of ze klachten ontwikkelt. Je mag sowieso niet zonder klachten testen, hoe vervelend de situatie ook is. Werkt je zusje in het ziekenhuis of een zorginstelling? Daar kan het Test protocol iets afwijken van het landelijke.

2 likes