In de thuiszorg, ze heeft gebeld en moet in principe morgen gewoon weer aan het werk (want zij geen klachten en en de cliënt ook geen klachten toen ze die zag). Dus mijn oom en tante zeggen “of je nou die kwetsbare ouderen morgen op je werk ziet, of afscheid neemt van kwetsbare opa, maakt eigenlijk niet uit. Laat je zsm testen en ga dan afscheid nemen” Mijn vader zegt “ze testen je toch niet dus blijf thuis en ga niet”. M’n andere tante zegt “dan doe je toch alsof je klachten hebt” Zo lastig.
Op mijn werk (ziekenhuis) is het ook zo dat je komt werken totdat jezelf klachten krijgt. Want besmettingskans is geen 100% en uiteraard te korten in personeel.
Waar ligt je opa? Als hij thuis komt te overlijden en bijvoorbeeld binnen een week kan ik mij voorstellen dat ze gaat. Kans dat hij overlijdt aan iets anders dan Corona is dan natuurlijk stukken groter. Wel uiteraard met zoveel mogelijk afstand van anderen. Mocht hij in een verpleeghuis liggen dan is het een stuk lastiger. Omdat je dan eigenlijk verwacht wordt zoveel mogelijk in quarantaine te gaan in afwachten van wel of niet ontstaan van klachten. (Behoudend de werkplicht).
Testen zonder klachten vind ik niet kunnen. Genoeg mensen die echt een test nodig hebben en nu dagen moeten wachten.
Hij ligt nu in een universitair ziekenhuis maar mag hopelijk vd week naar huis om thuis te sterven. We weten alleen totaal niet hoe lang het nog gaat duren, anders had je sowieso gewacht natuurlijk.
En ja, dat laatste zei ik dus ook al! Als ze geen klachten heeft/krijgt heeft ze het hopelijk sowieso niet.
Edit: het lastige is ook dat de sites van RIVM, GGD en Rijksoverheid alleen uitgaan van contact met een positief geteste. Hier had degene op het contactmoment helemaal geen klachten en is 3.5 dag later positief getest. Niemand lijkt precies te weten wat dat dan inhoudt (behalve dat quarantaine voor de zekerheid natuurlijk altijd een goed idee is).
Misschien het beste om het te bespreken via de eerste contactpersoon met de zaaldokter van die afdeling. In zulke gevallen wordt soms nog een uitzondering gemaakt.
Dat is wel een goed idee, daar hadden wij nog niet aan gedacht. Heel erg bedankt voor het meedenken
Ik kan niet helemaal wijs worden uit het volgende:
Zoontje (6 jaar) had vorige week 1 dag een snotneus. Ik heb hem thuis gehouden van school, maar ben zelf wel gaan werken (onderwijs) aangezien ik geen klachten had.
Mijn zoon had geen koorts, en mijn man bleef dus thuis met hem.
Toen ik op mijn werk kwam vertelde ik dat M. thuis was omdat hij een snotneus had.
Een aantal collega’s gaven toen aan dat ik ook niet mocht werken.
Is dat zo? Als een huisgenoot/gezinslid verkouden is, maar geen koorts heeft, mag dan ook niemand meer naar zijn werk totdat iedereen klachtenvrij is?
Nee volgens mij is het dat je thuis moet blijven als een huisgenoot koorts heeft
Ja dat dacht ik zelf ook, maar ik begin nu toch te twijfelen omdat meerdere collega’s dit beaamden.
Site van rivm staat koorts en/of benauwdheid(heb net even gekeken). Dus niet bij alleen verkoudheid
Ja, ik las net ook bij het RIVM dat bij “zware klachten” (koorts, benauwdheid of beide) of een positieve test moet de rest van het huishouden ook thuisblijven. Dus niet bij alleen een een neusverkoudheid
In maart/april was het volgens mij wel zo dat je ook bij een huisgenoot met verkoudheid thuis moest blijven (omdat toen nog niet helemaal duidelijk was hoe besmettelijk het nou precies was), dat advies is later iets milder geworden. Misschien dat je collega’s nog die initiële regels in hun hoofd hebben?
Ja bijvoorbeeld, je kunt info hier vinden: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/nederlandse-maatregelen-tegen-het-coronavirus/lokale-maatregelen-tegen-verspreiding-coronavirus
Zo’n test verzamelt slijm uit de neus en keel en dat gaat naar het lab toe. In het lab wordt gekeken naar de aanwezigheid van het virus (genetisch materiaal). Als je geen klachten hebt is de kans erg klein dat je besmet bent met het Corona virus en is de kans dat je dus genetisch materiaal vindt erg onwaarschijnlijk. Bovendien kan het schijnveiligheid geven. Bv als je terugkomt uit een oranje reisgenoot hoor je in quarantaine te gaan. Stel je kiest ervoor om op dag 3 een test te doen en deze is negatief, dan is er een kans dat je denkt oh ik heb de virus niet dus ik hou mij niet aan de quarantaine. Het kan zijn dat je daadwerkelijk in de 14 dagen na terugkomst geen Corona ontwikkelt, maar aan de kant krijg je pas op dag 5 klachten en ben je al uit quarantaine…
@Wonderland dat is idd het idee, maar praktisch onuitvoerbaar gezien de lange wachtlijsten voor een test bij iemand met daadwerkelijk klachten. Voor nu geldt dan ook alleen testen bij klachten. Of bij specifieke hoog risico patiënten na overleg met huisarts of GGD.
Ik vraag het maar even hier. Lijkt me de beste optie. Ik zou met vriendinnen een stedentripje gaan doen. We hebben losse vliegtickets geboekt bij R.yanair, begin januari dus voor Corona. Vanuit Nederland zijn er geen restricties naar dat land, maar dat land heeft wel restricties als je vanuit Nederland komt, en Nederland staat voor hun op code oranje. We moeten sowieso 10 dagen in quarantaine als we daar heengaan. Nou contact met Ryanair gehad en we hebben nergens recht op. Ik vraag me af of dit klopt?
Ik ben die corona documentaire veerkracht nu aan het kijken, over het ziekenhuis in Uden.
En ik was gewoon helemaal vergeten dat die ziekte zo heftig is en je onder narcose moet voor de beademing en de klachten ook plots veel heftiger kunnen worden en al die mensen dood gingen.
Als in ik wist het denk ik nog wel, maar al die informatie zat heel ver weg in m’n hoofd.
Edit 1: oh en dat ze geen bezoek ontvingen en al die mensen alleen stierven en die angst :(.
En toen bleek het een corona alarm te zijn?
Haha oops.
Ja vreselijk hè. Ik moest ervan huilen. Zo heftig!! Goede kost voor iedereen!
Ja klopt. Je ticket is niet geannuleerd, dus je hebt nergens recht op helaas.
Maar je kan niet terug? Althans niet als je vlucht binnen die 10dgn gaat. Want je komt in land B. Gaat 10 dagen in quarantaine- als je dan na 5 dagen terug zou moeten vliegen moet je je quarantaine verlaten. Wat niet mag