Nou beter laat dan niet hè
Dan kunnen we nog even snel bron en contactonderzoek doen van mij in het afgelopen half jaar 
Mijn schoonmoeder doneerde corona-antistoffen en die waren na 3 weken al volledig uit haar lichaam.
Nu we het over doneren antistoffen hebben. Deze optie heb ik uiteraard ook gekregen, maar dan moet ik ook normaal donor worden. Dit mag ik niet want ik heb standaard ijzer tekort, zou dit dan ook niet kunnen?
Ja i know, ik kan Sanquin ook bellen.
De grens voor plasmadonatie ligt iets lager dan voor bloeddonatie, omdat je je rode bloedcellen weer terugkrijgt. Of jouw Hb te laag is weet je pas als je het meet, de grens ligt bij 7.5 voor plasma.
Bij hun nieuwe plasmacentrum meten ze hb niet eens meer vooraf, maar krijg je bij je volgende donatie wel het hb van de afgelopen donatie te horen. Ik vond dat wel gek, aangezien ik voor volbloeddonatie regelmatig afgekeurd was om te doneren. Wat vind jij als iemand met medische kennis hiervan?
Sorry even medisch inhoudelijke vraag. Als je als vrouw ijzertekort hebt zit je hb sowieso toch onder de 7. Dus als de grens bij 7,5 ligt dan kom je automatisch ook niet in aanmerking voor plasma toch of zijn er nog verschillende waardes voor man en vrouw net zoals bij ijzertekort überhaupt?
Niet voor mezelf, maar in het algemeen. Ik ben helaas überhaupt definitief afgekeurd.
Ze zullen er wel heel uitgebreid onderzoek naar gedaan hebben en het zal veilig zijn, anders deden ze het niet zo. In principe maakt het aantal rode bloedcellen in je bloed ook niet echt uit, want dat deel krijg je gewoon weer terug, dus daar verandert niks aan door je donatie. Het enige dat je bij plasma afstaat is een zak ‘water’ en dat drink je er zo ongeveer tijdens je donatie al weer bij. Bij volbloed is doneer je je gehele bloed, en als je daarvan zelf al een beetje te weinig had kun je echt in de problemen komen, daar moet je voorzichtiger mee zijn.
De grens voor mannen bij plasmadonatie is 8.1, dus hoger dan bij vrouwen.
IJzertekort is een beetje een vaag begrip uit de volksmond vind ik. Je kunt ijzertekort hebben en een normaal Hb, je kunt een laag Hb hebben zonder ijzertekort, zo’n laag Hb kan door vanalles komen. Soms zeggen mensen ‘ik heb chronisch ijzertekort’, maar dan blijken ze alleen 2x bloed te hebben laten prikken toen ze doodziek waren (bij infectie daalt je Hb) of net nadat ze een grote operatie hebben ondergaan ofzo. Dan kan het prima zijn dat je Hb nu weer goed is. Soms heeft een dokter gezegd dat het Hb wat aan de lage kant is, maar blijkt het boven de grens te liggen of alleen lager dan 3 maanden geleden bijvoorbeeld.
Meten is weten, als je elke 3 maanden meet en je ook bij fitheid een te laag Hb hebt, dan heb je inderdaad ‘chronisch laag Hb’ en dat komt dan soms door ijzertekort maar kan ook door 100 andere dingen komen en daar zou ik dan eens naar laten kijken.
Jeetje, de wachttijd is hier nu 3 dagen. Hou echt mn hart vast. Hoop dat ik voorlopig niet hoef te gaan testen, maarja met een vriend in het onderwijs gaat dat ongetwijfeld gebeuren.
Ik heb een kennis op Facebook en die is nu helemaal viruswaarheid etc. Maar wat ik er eng aan vind is dat ze eerst dingen plaatste waar anderen dan op reageerden (klopt die info wel, misschien beter om goed te checken ipv te delen, etc). Nu plaatst ze die info nog steeds maar in een apart fotoalbum op Facebook waarop ze mensen die “het niet aan kunnen” uitsluit. Ze maakt echt haar eigen waarheid ofzo. Ik bedoel je hebt al een filterbubbel maar hierin kiest ze er helemaal voor om zich af te sluiten van andere informatie. Ik vind het echt eng hoe dat zich vormt ofzo, vooral ook omdat de mensen die ze nu buitensluit het beste met haar voorhebben. Ik ken haar overigens niet goed genoeg om er echt een gesprek over te beginnen maar toch.
Ah wel echt sneu dat ze haar niet kunnen ontmoeten. Ik hoop dat het moment toch snel komt, lijkt me erg vervelend.
… en ondertussen wordt bij mijn schoonfamilie het volgende familie weekend al gepland over 2wkn. 
“Ja maar dat is meer dan 6 toch…”
“Ja we zijn toch familie.”
Joe. 
Pff ik word hier toch wel een beetje zenuwachtig van moet ik zeggen hoor… zeker icm met het falende testbeleid nu.
@Ovenschaal ahhh wel echt rot
is je familie wel al langs geweest maak ik hier uit op?
Wij hebben eind oktober een weekend weg gepland staan met de familie, was eigenlijk met Pasen maar toen ging het niet door.
Ik dacht we gaan hier nog wel een gesprek over voeren maar m’n vader appte:
Laten we de praktische zaken bespreken, zoals wie met wie meerijdt en wie er vroeg of laat op de dag willen gaan.
Fyi we houden als familie al sinds corona afstand van elkaar, spreken enkel buiten af en m’n moeder werkt in de zorg en ik kan geen afstand houden op m’n werk.
Ik heb dan ook teruggeappt hoe we afstand kunnen houden onderling maar daar is geen reactie op gekomen.
Ik wil ook eigk gewoon lekker weg met ze maar ik zie niet in hoe 
Je kan t virus toch gewoon uitleggen dat je familie bent
?!
Ja zonder dollen, er is natuurlijk gezegd dat je “thuis” niet meer dan 6 mensen moet hebben.
Wat hebben deze slimme mensen bedacht: we huren een vakantie huisje, en dan gaan we daar met z’n 16’en een middag bbq’en enzo.
WaNt dAt Is nIeT ThUiS
I can’t. Seriously. Deze mensen 
Gelukkig,en slim van je vader! Tis inderdaad gewoon onuitvoerbaar… Ik heb wel een aantal collega’s en vrienden wiens familie inderdaad in het buitenland woont en die dus dan ook technisch gezien wel langs mogen gaan, maar ja dan kun je dus eigenlijk een maand niet werken ook en dat werkt ook niet.
Ik ben op vakantie in een landal park. Moet zeggen dat er goed omgegaan wordt met de corona regels.
Heb wel deurklinken en lichtknopjes en oppervlaktes in het huisje goed schoon gemaakt. Maar de gedeelde dingen op het park zijn echt goed geregeld. Ben er wel blij mee.
Ja, dit gebeurt zoveel volgens mij! Ik was dit weekend kamperen op een camping in de buurt. Waar voldoende ruimte en afstand was, goed werd schoongemaakt en je op veel punten je handen kon wassen. Was een groep vrolijke vrijbuiters van zeker 20 personen en dan nog een hoop kinderen. Zo ontzettend asociaal. De tenten stonden ook wel op een prima afstand van elkaar, maar ze zaten natuurlijk constant naast elkaar, de kinderen speelde samen en ze kookte samen.
Ja, dan kan je toch net zo goed in de tuin gaan zitten?!
Maar nee we zijn intelligente mensen en Rutte heeft NIET de camping benoemd, dus daar geldt het niet.
Logisch als wat! 
Ja! Dat denk ik ook elke keer. Want als er dan 5 overleden zijn op zo’n dag en 2 minder op de ic denk ik altijd: ah, en waar waren die andere 3 
Mijn collega die eigenlijk 10 dagen in quarantaine moet (en dus niet werkt) wilde me wel bijna knuffelen in de gamma. Ik zei ook iets te hard Je moet thuisblijven als je in quarantaine zit en niet naar werk mag. Kan er zo boos om worden.