Coronatopic #5

Ik heb iemand op Twitter die het er iedere keer over heeft dat ze COVID had toen ze in 2016 op een schip werkte en nu dus ook positief zou testen. Zulke aandachttrekkerij. Hoe kan ze trouwens weten dat ze in 2016 COVID had???

1 like

Ze hadden zeker Microsoft op de computers aan boord, zul je altijd zien!!! Prototype van Bill voordat het wereldwijd gelanceerd werd, dat mĂłet wel!

8 likes

Nee zie het niet echt zitten om er wat van te zeggen (niet helemaal gelijke verhoudingen onderling etc). Hou vooral vanaf nu gewoon maar extra veel afstand

Ik ben in februari echt super verkouden geweest, zo erg had ik het nog nooit gehad, en ik vraag me nog steeds af of dat wel of niet corona is geweest… Ik heb me in mei ofzo laten prikken op antistoffen maar ik heb de uitslag daarvan nog steeds niet opgevraagd :tired_face:

Ik heb morgen een coronatest, plek was echt paar seconden daarvoor vrijgekomen en de laatste plek voor de hele week in mijn stad. In mijn regio zijn er dus 3 testlocaties, waarvan de grootste nu dus al vol zit voor deze week. Hopelijk komen er binnenkort meer testlocaties, want dit is niet echt stimulerend voor mensen om zich te laten testen, terwijl het juist zo belangrijk is.

Waarom vraag je dat niet op dan.

20 likes

Ik vind het eng om de dokter te bellen en om dan nu ineens te bellen voor een uitslag in mei… ik wacht wel tot ik weer móet bellen en dan vraag ik t meteen

Ja klopt, dat wou ik nog bij vermelden maar was even vergeten. In mijn regio zijn ze nu druk bezig en wel gegadigden, maar mag nog niet van de minister. Maar in dit geval is het ook dat het voor een vrije grote regio maar 3 locaties zijn, dus je hebt sowieso best wat reistijd. Dan zou misschien iets meer locaties maar zelfde aantal testen handiger zijn, al is dat denk ik niet haalbaar.

1 like

Nog even los van corona, er heerste Mexicaanse griep afgelopen winter. Er waren veel mensen met griep en vervolgens langdurige keel- en neusklachten. Gewoon even bellen, die assistentes krijgen iedere dag wel vreemdere vragen.

4 likes

Ik heb gisteravond een afspraak gemaakt en kon vandaag meteen terecht bij een locatie in mijn stad!
Vind het nu wel spannend want ik heb koorts, hoofdpijn en ben aan het hoesten. De vorige keren dat mijn partner en ik een test hadden ging het steeds om milde klachten. Ik heb op werk ook vrij veel klantcontact van langer dan 15 min, dus dat is helemaal shit.

Nou beter laat dan niet hè

Dan kunnen we nog even snel bron en contactonderzoek doen van mij in het afgelopen half jaar :nerd_face:

1 like

Mijn schoonmoeder doneerde corona-antistoffen en die waren na 3 weken al volledig uit haar lichaam.

Nu we het over doneren antistoffen hebben. Deze optie heb ik uiteraard ook gekregen, maar dan moet ik ook normaal donor worden. Dit mag ik niet want ik heb standaard ijzer tekort, zou dit dan ook niet kunnen?
Ja i know, ik kan Sanquin ook bellen.

De grens voor plasmadonatie ligt iets lager dan voor bloeddonatie, omdat je je rode bloedcellen weer terugkrijgt. Of jouw Hb te laag is weet je pas als je het meet, de grens ligt bij 7.5 voor plasma.

1 like

Bij hun nieuwe plasmacentrum meten ze hb niet eens meer vooraf, maar krijg je bij je volgende donatie wel het hb van de afgelopen donatie te horen. Ik vond dat wel gek, aangezien ik voor volbloeddonatie regelmatig afgekeurd was om te doneren. Wat vind jij als iemand met medische kennis hiervan?

Sorry even medisch inhoudelijke vraag. Als je als vrouw ijzertekort hebt zit je hb sowieso toch onder de 7. Dus als de grens bij 7,5 ligt dan kom je automatisch ook niet in aanmerking voor plasma toch of zijn er nog verschillende waardes voor man en vrouw net zoals bij ijzertekort Ăźberhaupt?

Niet voor mezelf, maar in het algemeen. Ik ben helaas Ăźberhaupt definitief afgekeurd.

Ze zullen er wel heel uitgebreid onderzoek naar gedaan hebben en het zal veilig zijn, anders deden ze het niet zo. In principe maakt het aantal rode bloedcellen in je bloed ook niet echt uit, want dat deel krijg je gewoon weer terug, dus daar verandert niks aan door je donatie. Het enige dat je bij plasma afstaat is een zak ‘water’ en dat drink je er zo ongeveer tijdens je donatie al weer bij. Bij volbloed is doneer je je gehele bloed, en als je daarvan zelf al een beetje te weinig had kun je echt in de problemen komen, daar moet je voorzichtiger mee zijn.

De grens voor mannen bij plasmadonatie is 8.1, dus hoger dan bij vrouwen.
IJzertekort is een beetje een vaag begrip uit de volksmond vind ik. Je kunt ijzertekort hebben en een normaal Hb, je kunt een laag Hb hebben zonder ijzertekort, zo’n laag Hb kan door vanalles komen. Soms zeggen mensen ‘ik heb chronisch ijzertekort’, maar dan blijken ze alleen 2x bloed te hebben laten prikken toen ze doodziek waren (bij infectie daalt je Hb) of net nadat ze een grote operatie hebben ondergaan ofzo. Dan kan het prima zijn dat je Hb nu weer goed is. Soms heeft een dokter gezegd dat het Hb wat aan de lage kant is, maar blijkt het boven de grens te liggen of alleen lager dan 3 maanden geleden bijvoorbeeld.
Meten is weten, als je elke 3 maanden meet en je ook bij fitheid een te laag Hb hebt, dan heb je inderdaad ‘chronisch laag Hb’ en dat komt dan soms door ijzertekort maar kan ook door 100 andere dingen komen en daar zou ik dan eens naar laten kijken.

1 like

Jeetje, de wachttijd is hier nu 3 dagen. Hou echt mn hart vast. Hoop dat ik voorlopig niet hoef te gaan testen, maarja met een vriend in het onderwijs gaat dat ongetwijfeld gebeuren.

Ik heb een kennis op Facebook en die is nu helemaal viruswaarheid etc. Maar wat ik er eng aan vind is dat ze eerst dingen plaatste waar anderen dan op reageerden (klopt die info wel, misschien beter om goed te checken ipv te delen, etc). Nu plaatst ze die info nog steeds maar in een apart fotoalbum op Facebook waarop ze mensen die “het niet aan kunnen” uitsluit. Ze maakt echt haar eigen waarheid ofzo. Ik bedoel je hebt al een filterbubbel maar hierin kiest ze er helemaal voor om zich af te sluiten van andere informatie. Ik vind het echt eng hoe dat zich vormt ofzo, vooral ook omdat de mensen die ze nu buitensluit het beste met haar voorhebben. Ik ken haar overigens niet goed genoeg om er echt een gesprek over te beginnen maar toch.

3 likes

Ah wel echt sneu dat ze haar niet kunnen ontmoeten. Ik hoop dat het moment toch snel komt, lijkt me erg vervelend.

1 like