Ik heb 12 bruidsparen naar volgend jaar verplaatst op hun verzoek. Zij hopen allemaal dat het vanaf mei 2021 weer kan. Ik heb er dit jaar toch nog 15 gehad (still counting, deze maand nog 5 te gaan) en echt iedereen heeft schijt. De meesten doen geen avondfeesten meer, maar wel gewoon diners, borrels, “gewoon” feliciteren met ‘intimi’ van 20 man (…), kussen, zoenen. Maar geen handjes geven, want oh wee oh wee, dát mag dan weer niet. Hihi, haha, en dan word er gekscherend een elleboog felicitatie gegeven en staan ze 2 minuten later weer te knuffelen met tante Riet.
Wat me vooral opvalt is dat de horeca er ook niet meer zo mee bezig is. Veel trouwlocaties handhaven niet op vaste plekken of 1,5 meter afstand. Grijpen niet in als mensen tijdens het aansnijden van de taart te dicht bij elkaar staan, zeggen niets als er stoelen en tafels bij elkaar worden geschoven (ja, gebeurd echt). Ik denk ook dat dat komt omdat het spannend is om mensen erop aan te spreken omdat je geen discussie of ruzie wil, maar als je als gezamenlijke horeca niet wil dat je nóg een keer financieel kei hard wordt getroffen, is dat wel wat je moet doen. Speak up; wijs mensen op de regels en handhaaf. Dat is de enige manier om je rekeningen te kunnen blijven betalen en om er voor jezelf nog iets uit te halen. Nu hebben ‘ze’ allemaal voor de tweede keer hun hoofd aan dezelfde steen gestoten.
Blij dat “mijn” trouwseizoen er vanaf begin oktober op zit.
Toevoeging: even een correctie, want ik wil niet zeggen dat het de schuld van de horeca is dat we weer in deze situatie belanden. Integendeel. Deze oorzaak ligt bij veel meer dingen, groepen, mensen, situaties. Maar omdat ik wekelijks in de horeca/trouwlocaties kom, viel me dit wel op.