Coronatopic #5

Mijn vriend z’n nieuwe klus is in Leiden en hij moet iedere dag heen en terug een uur met de trein.
Nu wist ik wel dat het weer drukker was in de trein en dat volledige afstand houden niet ging, maar hij vertelde net dat alle stoelen bezet zijn op de terugweg en ook de tussenstukken helemaal vol staan.
Pfft ik hoop dat zo’n mondmasker maar vooral heel veel tegenhoudt… (hij moet ook echt de trein naar dordt dus via den haag, delft en Rotterdam. Lekker langs alle broedhaarden)

Ja die trein is echt horror, altijd druk :sob:

Ik werk zelf in de bruiloften branche en ik kan je verzekeren; niemand houdt zich aan die 1,5 meter afstand en ook de trouwlocaties handhaven niet. Er is de afgelopen 6 maanden nog geen enkele locatie geweest (en geloof me, ik zie er veel want ‘doe’ veel bruiloften) die heeft gezegd: zitten en blíjven zitten. Mensen lopen rond alsof er niks aan de hand is. Niks geen vaste plaatsen, niks geen 1,5 meter… Het verbaasd me allemaal niks dit, en om heel eerlijk te zijn hebben we dit echt aan onszelf te danken. Want hoe graag je als individu toch graag die afstand wil, het is onmogelijk als de rest om je heen zich er niet aan houdt. Dan gaat die grootste-horeca-uitbater weer in de media zitten zeiken van “de horeca heeft het weer gedaan en kabinet Rutte zal wel trots zijn, dit is de doodsteek”, maar de meeste horeca doet geen piep aan alle maatregelen.

15 likes

Wat fijn dat ze negatief getest is!
Maar moet je als scholier dan geen afstand houden? Of begrijp ik je nu verkeerd. Op scholen is toch ook alles ingericht voor 1.5m afstand etc.?

1 like

Ah oke! Ja ik lees wel eens mee op het forum in het topic werken in het onderwijs. Daar lees ik ook vaak dat afstand houden best lastig is

1 like

Ik vraag mij af of er dan niet juist meer huisfeestjes komen als de kroegen vroeger dicht gaan. Iedereen die dan om 00:00 uur denkt gezellig bij Jeroen verder borrelen zonder afstand met 10 man op 40m2

7 likes

Wát? Dat je bij jezelf denkt nah wat overdreven a la, maar je zo uiten tegenover iemand die haar werk doet? Wtf.

Lijkt me zo onwijs frustrerend.
Dan let je in je privé leven bijvoorbeeld zo goed op, afstand houden etc. Om vervolgens op je werk met deze situatie geconfronteerd te worden.
Sommige docenten hebben natuurlijk ook geen vast lokaal (althans in mijn tijd haha), dus dan moet je ook nog steeds verhuizen.

Zie nu je edit, maar dan zou ik eigenlijk denken van aat de leerlingen op de gangen etc. ook een mondkapje op zetten voor jullie bescherming.

Ah gefeliciteerd! :blush: Maar inderdaad heel krom. Voor je gevoel in ieder geval, want de cijfers qua besmetting op deze manier ken ik niet.

Wel fijn dat ze die leswisseling zo hebben aangepakt. Is in ieder geval iets.

@betty valt wat voor te zeggen. Maar denk wel dat het RIVM adviseert om 1.5m afstand te houden. Dus als dat niet blijkt te lukken ten allen tijden…

1 like

Ja, zo denk ik er ook over. Is de persco trouwens om 19:00 uur weer?

1 like

Iknzou persoonlijk ook echt niet willen trouwen nu. Technisch gezien zou mijn vader me dan niet eens weggegeven mogen hebben? Want ander huishouden. Terwijl dat echt een van de bijzondere momenten is op zo’n dag. Familie foto’s maken kan ook niet officieel.

Maar ik zou ook mezelf nooit vergeven als mijn bruiloft een haardje blijkt en oma van 80 daar aan bezwijkt :cold_face:

Heb je dan niet veel annuleringen? Of heeft iedereen echt schijt gewoon?

Ik probeer een testafspraak te maken, maar er is de hele tijd een communicatiefout met digid, waardoor ik niet eens kan zien of er testmomenten zijn

Cookies verwijderen/andere browser proberen? Hoop dat het alsnog lukt!

Andere browser lukte inderdaad, maar geen testplaatsen beschikbaar, dus dan moet ik maar gaan bellen

1 like

Ik heb 12 bruidsparen naar volgend jaar verplaatst op hun verzoek. Zij hopen allemaal dat het vanaf mei 2021 weer kan. Ik heb er dit jaar toch nog 15 gehad (still counting, deze maand nog 5 te gaan) en echt iedereen heeft schijt. De meesten doen geen avondfeesten meer, maar wel gewoon diners, borrels, “gewoon” feliciteren met ‘intimi’ van 20 man (…), kussen, zoenen. Maar geen handjes geven, want oh wee oh wee, dát mag dan weer niet. Hihi, haha, en dan word er gekscherend een elleboog felicitatie gegeven en staan ze 2 minuten later weer te knuffelen met tante Riet.

Wat me vooral opvalt is dat de horeca er ook niet meer zo mee bezig is. Veel trouwlocaties handhaven niet op vaste plekken of 1,5 meter afstand. Grijpen niet in als mensen tijdens het aansnijden van de taart te dicht bij elkaar staan, zeggen niets als er stoelen en tafels bij elkaar worden geschoven (ja, gebeurd echt). Ik denk ook dat dat komt omdat het spannend is om mensen erop aan te spreken omdat je geen discussie of ruzie wil, maar als je als gezamenlijke horeca niet wil dat je nóg een keer financieel kei hard wordt getroffen, is dat wel wat je moet doen. Speak up; wijs mensen op de regels en handhaaf. Dat is de enige manier om je rekeningen te kunnen blijven betalen en om er voor jezelf nog iets uit te halen. Nu hebben ‘ze’ allemaal voor de tweede keer hun hoofd aan dezelfde steen gestoten.

Blij dat “mijn” trouwseizoen er vanaf begin oktober op zit.

Toevoeging: even een correctie, want ik wil niet zeggen dat het de schuld van de horeca is dat we weer in deze situatie belanden. Integendeel. Deze oorzaak ligt bij veel meer dingen, groepen, mensen, situaties. Maar omdat ik wekelijks in de horeca/trouwlocaties kom, viel me dit wel op.

7 likes

Ik begreep van @Ovenschaal die tijdens haar zwangerschap ook is getest dat op het moment dat je denkt nu ga ik kokken ze al klaar zijn, toch?

1 like

Verschilt heel erg per locatie. Ik ken iemand die deze week getest heeft en bijna 48 op haar uitslag heeft gewacht en iemand die gisteren heeft getest en dezelfde avond de uitslag had.

Wat naar, kun je zelf wel een beetje afstand houden tijdens de dag of gaat dat ook niet? Lijkt me zo moeilijk, als gast kun je besluiten om niet te gaan maar als het je werk is is die keuze natuurlijk niet zo makkelijk.

Ik ben deze zomer op twee bruiloften geweest (als gast) en dat ging eigenlijk heel goed. De ene was heel klein en in de kerk, daar stonden alle ramen open en er waren vier stoelen afstand tussen elk stel/familie en zo’n drie meter tussen de rijen. Niet zingen en niet weggeven en na de ceremonie per huishouden weer naar buiten. Daarna diner buiten aan grote tafels zodat je met je partner met één ander stel op afstand aan tafel zat. En idd feliciteren op afstand zonder aanraking, heel gek.

Andere bruiloft was op een professionele locatie waar ze wel 600 man kunnen ontvangen geloof ik, maar nu met 45. Dus dat was allemaal extra ruim opgezet met afstand, ceremonie ook met vaste plekken 3 meter ruimte tussen alle huishoudens/stellen en daarna gefaseerd door naar het diner waar je gelijk ging zitten en ook aan een lange tafel zat elk aan de uiteinden. Voor voor-, hoofd- en nagerecht dan in etappes naar een andere ruimte zodat je ander tafel gezelschap had, op afstand. Duurde allemaal wel erg lang doordat je natuurlijk niet allemaal tegelijk kunt wisselen maar echt per gezelschap moest. En daarna was er een superleuke band waar iedereen alleen een beetje kon zitdansen. Het was een mooie dag maar als het mijn bruiloft was geweest had ik hem uitgesteld, uit deze locatie had je zonder maatregelen zoveel meer kunnen halen!

Moet wel zeggen dat beide bruidsparen zelf ook heel voorzichtig zijn, bij de ene is een van de twee zelf risicogroep en bij de andere zijn ze gewoon heel voorzichtig. Kan me voorstellen dat dat bij jonge mensen de uitzondering is, maar het hielp wel om de beslissing te maken om wel te gaan. Heb me beide keren ook niet onveilig/onprettig gevoeld gelukkig!

3 likes

Ah fijn dat het wat geruststelt om ook een andere ervaring te horen! Hoop dat jullie een mooie, veilige dag zullen hebben samen! Het is ook wel bijzonder om op terug te kijken, getrouwd tijdens een pandemie.

Denk dat het een hoop scheelt als het bruidspaar netjes wil dat de maatregelen worden nageleefd hoor, alle gasten willen toch vooral dat zij een mooie trouwdag hebben (hoop ik). Terwijl als het bruidspaar iedereen gewoon knuffelt kan ik me voorstellen dat er bij gasten onderling ook een stuk minder op afstand gelet wordt in de feeststemming…

1 like

Vanaf maandag eindelijk voorrang voor zorg- en onderwijspersoneel! :partying_face:

13 likes