Coronatopic #5

Omdat je dan alleen met de mensen bent die je kent. Je zit niet met vreemden waar je niets van af weet. Die escape die wordt extra gereinigd en daar zaten we elkaar ook niet in de nek te hijgen en al kom je wel even dichter bij elkaar: je kent de mensen en ik weet dat zij en hun naasten/gezinnen niks hebben.

Ik vind, maar ben dan misschien een van de weinige hier, dat er een verschil is tussen horeca terras en horeca binnen. Ik zou ook niet met 6 of 8 op het terras gaan zitten, hou dan voor mezelf max met 4 aan omdat dit buiten redelijk wordt gedoogd waar ik dan ben geweest. In dat restaurant zaten tientallen mensen en dus gewoon dicht bij elkaar. Die mensen en hun omgeving ken ik niet, dus nee daar zou ik niet bij in één gesloten ruimte willen zitten nee en ja dat vind ik wezenlijk anders dan een autorit, activiteit of terrasbezoek BUITEN met 3 andere mensen die ik wel heel goed ken.

Dit is toch gewoon heel naief? Ik snap dat je ze vertrouwt en dat je ervan uit gaat dat ze bijv niet net getest zijn en dan toch meegaan, maar zeker weten dat ze niks hebben kán toch niet. Wie weet worden ze vandaag verkouden wakker, laten ze zich testen en blijken ze toch corona te hebben. Dat kun je niet van tevoren weten, heeft niks te maken met hoe dichtbij iemand staat of hoe goed je diegene kent.

Ik snap je punt wel dat buiten anders is dan binnen en het is ook een verschil als op het terras de tafels wel 1,5m uit elkaar staan en binnen niet. Maar ik vind het wel hypocriet dat je nu doet alsof je je zelf zo goed aan de regels houdt, want dat is gewoon niet zo.

6 likes

Ja dan moet ik zeggen: voor zover bekend hebben hun naasten/gezinnen niets.

Maar agh, deze mening deelt verder niemand met mij kennelijk. Dit was ook letterlijk mijn 2e keer sinds corona dat ik de provincie heb verlaten en langer dan 15 minuten in de auto heb gezeten en welgeteld mijn 3e x op een terras met 4 mensen aan een tafeltje.

Als de rest hier vindt dat het geen fuck uitmaakt of je binnen met 50 man (waarvan 46 vreemden + personeel) zit en uiteindelijk samen in iedereens lucht, of buiten met 3 aan een tafeltje/in de auto zit prima. Vind ik namelijk niet

Plus mensen weten soms (vaak?) zelf niet eens dat ze het hebben.

2 likes

Ik doe helemaal niet alsof ik me aan de regels hou? Ik zeg alleen wat ik wel/niet heb gedaan. Maar ik mag me toch wel gewoon verbazen over wat er in de horeca BINNEN afspeelt?

Ik vind het bijzonder dat veel mensen verwachten dat bijv. uitvaartbegeleiding/restaurantpersoneel/winkelpersoneel je aanspreekt als je je niet aan de regels/richtlijnen houdt. Iedereen moet zich er gewoon aan houden, en zij zijn niet ineens de politieagenten ofzo.

Het is de eigen verantwoordelijkheid van mensen om zich eraan te houden. En als de onderlinge afstand je niet bevalt kun je misschien zelf beter weggaan?

Ik probeer zelf wel afstand te houden maar als je de hele dag mensen moet aanspreken op de afstand, dat is gewoon niet te doen.
Ik ben de afgelopen weken veel in het ziekenhuis geweest en het zijn áltijd boomers en bejaarden die nergens naar kijken.

27 likes

Nouja restaurant personeel ondervindt zelf de gevolgen in de vorm van een boete als hun bezoekers zich niet aan de regels houden.
Ik werk zelf in de horeca en moet dus ook mensen erop aanspreken als ze een 3e stoel bijschuiven, enorm vermoeiend maarja ik zeg altijd maar dat ik geen boete wil riskeren.

3 likes

Nou je bent een held! Ik zou het zelf niet trekken, de hele dag volwassen mensen daarop te moeten aanspreken haha. Krijg je de hele dag een grote mond van die complotgekkies.

Is het echt zo dat horeca snel boetes krijgen?

1 like

Ik was vrijdagavond ergens op een terras waar het personeel zei dat ze de anderhalve week daarvoor elke dag de politie langs hadden gehad voor coronamaatregelen, dus ik denk dat op bepaalde plekken er echt wel een risico op boete is!

2 likes

Hee ja klopt! Ik ben nog steeds niet beter. Het valt me echt tegen hoe lang het duurt, ben nu al een half jaar bezig. Maar jij dus ook…
Ik merk vooral dat alles me veel energie kost. Ik ben supersnel buiten adem en kan bijvoorbeeld niet fietsen en praten tegelijk. Ik heb ook het gevoel dat alles in mijn hoofd echt chaos is, kan niet zo goed meer denken.
Ik heb ook emotioneel een hoop te verwerken van deze tijd, merk ik. In juni ben ik (door iets semi-gerelateerds aan corona) in het ziekenhuis beland en dat was toen even kantje boord. Ik merk dat ik dat het moeilijkst vind, ik heb daar wel angsten aan overgehouden. Sowieso vind ik het lastig dat het herstel zo langzaam gaat. Het gaat echt op en neer, dat maakt me wel onzeker. Ik hoop natuurlijk wel helemaal beter te worden, maar ik merk dat ik er in mijn hoofd ook steeds meer rekening mee houd dat er wel restschade gaat zijn.
Dus niet echt een hoopvol bericht, sorry! Ik kan echt veel minder dan eerst

6 likes

@midheavenmoon @Hatsmetflats ah ik vind het echt rot om te horen dat jullie zo ziek zijn geweest en er ook nog steeds last van hebben, hoop voor jullie allebei dat het snel beter gaat, veel sterkte!

1 like

Dit was al mijn 3e reactie, dus ja. Als ik het dan een derde keer uitleg ben ik wat geïrriteerd want ik snap niet hoe mensen geen verschil tussen die dingen zien. Zal nog even wat extra nuance aanbrengen: We zaten met 3 in de auto, een iemand was daar al in de buurt en reed dus zelf. Dus ik zat alleen op de achterbank.

Dat is wel shit zeg… Heb je wel goed begeleiding bij je herstel? Volgens mij zitten in NL inmiddels op meerdere plekken revalidatie instanties die veel voor corona patiënten doen!

Ik denk dat wij ook vallen over de manier waarop je het brengt.

Ik vind het echt vreselijk voor je! Dikke virtual hug.
:kissing_heart:

Nou ik krijg eerst de verwijten waarom ik mij verbaas over een kotsvol restaurant terwijl ik zelf met 3 anderen op een terras zit of een escape room doe met mensen die ik ken. Ja daar verbaas ik me wel over? Want in mijn ogen zijn dat twee volslagen verschillende dingen. Maar die mening wordt dus niet echt gedeeld en dat verbaast mij ja. Men mag best reageren maar de manier waarop en de getrokken vergelijkingen schieten mij even in het verkeerde keelgat.

Iedereen loopt in enige mate risico als je bijv. boodschappen doet of je onder andere mensen begeeft. Lijkt me logisch, ik waan me ook zeker niet onschendbaar. Ik werk al 6 maanden volledig exclusief thuis, zie vooral dezelfde mensen en dan vaak in een thuis setting of 1 op 1. Ik kies er heel soms voor om met een klein groepje iets te ondernemen, dus ja nu met het fijne weer kies ik ervoor om nog een escape te doen (die we eigenlijk in maart zouden doen) en een keertje op het terras te gaan eten wetende dat ik straks weer 6 maanden nergens uit ga eten want ik ga niet binnen waar overal onbekenden zijn zitten dineren. Dat ik verschiet van het feit dat nu binnen de horeca gewoon vol zit zonder enige inachtneming van de regels mag dus kennelijk niet van de mensen hier, want ik zit ook met 3 anderen buiten op het terras. Dat vind ik belachelijk :upside_down_face:. Maar ik val in herhaling dus ik zal er verder geen woorden meer aan vuil maken, misschien tijd voor mij om dit topic te gaan skippen.

@marley ja bij de derde reactie gebruik ik het woord fuck, oh jeetje

2 likes

Ik heb een handjevol mensen gezien het afgelopen halfjaar, waaronder mijn beste vriend een paar dagen geleden buiten. Helaas werd hij een dag later ziek en is hij inmiddels positief getest. Ik zit dus uit voorzorg ook tien dagen binnen (heb gelukkig geen klachten), maar ineens bedenk ik allemaal dingen waarvoor ik naar buiten zou willen. Terwijl ik anders altijd amper mijn huis uit kom wil ik nu ineens zo graag hardlopen en naar de woonboulevard (?!) en naar musea enzo haha.

Ben wel heel blij dat we buiten hebben afgesproken en afstand hebben gehouden want hij is behoorlijk ziek en ik dus niet. Maar kan ook dat hij toen niet besmettelijk was natuurlijk. Het is wel makkelijk om ervanuit te gaan dat de mensen in jouw bubbel veilig zijn en de grote massa niet, maar dat hoeft natuurlijk absoluut niet.

13 likes

Van de week zaten er twee mensen bij ons op het terras en toen hoorde ik de ene doodleuk tegen de andere zeggen dat ze de uitslag van de test binnen had (op dat moment) en dat die negatief was. Echt fijn man, dat je dan naar een terras gaat?! Gelukkig pakte het goed uit, maar echt prettig dat ze ons restaurant in ‘gevaar’ brengt zegmaar…

4 likes

Pff ik hoor net via via dat indirecte collega’s besmet zijn met corona… nu moet ik morgen gewoon naar mijn werk maar we hebben niks gehoord van onze directie (alles gaat via via dus ik denk dat de directie niet eens weet dat een aantal mensen het al weten). Dus geen idee wie het zijn en of ik met deze personen in dezelfde ruimte heb gestaan… en dan houden we 1.5 meter afstand maar toch worden veel spullen door meerdere mensen aangeraakt etc.

Wow maar gaan ze nog naar kantoor komen of weet je dat ook niet? Als dat zo zou zijn zou ik wel tegen mn werk zeggen: ik heb via via iets gehoord en geen idee hoe of wat maar ik ben er ff niet op deze manier