Ik voelde mij sinds vrijdagavond opeens super beroerd, keelpijn, verkouden, koorts, hoesten. Gisteren een afspraak gemaakt om te testen, kan morgen terecht. Ben benieuwd naar de uitslag. Maar van alle klachten is nu nog maar een lichte loopneus over dat is wel fijn.
Gisteren een uitvaart gehad.
Eerlijk gezegd ben ik echt stom verbaasd.
Iedereen zat gewoon hutje mutje in de banken en na afloop bij ‘de koffietafel’ leek het alsof corona niet bestond.
Ik en mijn vriend bleven een beetje apart staat, aangezien wij ons netjes aan alle regels proberen te houden. Maar ik voelde me zo opgelaten omdat verder iedereen wel zo ongeveer in elkaar stond.
Ik keur het niet goed maar ik vind het wel heel begrijpelijk.
Ja, dat is ook zeker waar!
Maar ergens had ik verwacht dat dan misschien de uitvaartbegeleiders er iets van zouden zeggen. Maar dat was eigenlijk niet het geval. Zij zelf stonden er namelijk ook tussen om met mensen te praten etc.
Ik vind persoonlijk een uitvaart echt een uitzondering. Dat moet je gewoon op de manier kunnen doen die goed voelt voor de nabestaanden. Vind niet dat je dat mensen kunt ontnemen. En ik wil dan ook best weer wat vrijheid inleveren zodat een uitvaart een uitzondering kan blijven.
Ik ook!
Ik was gisteren in Uden on uit te eten (een van dé brandhaarden toen). Maar echt het restaurant zat gewoon helemaal vol zonder enige inachtneming van de maatregelen? Wij zaten op het terras en dat was ook vol en wij met 4 meiden aan een tafel en dat werd gewoon toegestaan. Wij zijn ofc zelf met 4 aan een tafel gaan zitten, maar daarvoor ook in de auto en een escape room dus dan kan een terras in de buitenlucht ook wel XD. Maar ik schrok wel van het binnen??
Als iedereen er over denkt ‘Nou dit kan dan ook wel’, dan krijg je inderdaad zulke taferelen. Je schrikt dus van een vol restaurant terwijl je er zelf aan hebt bijgedragen.
Je schrok van iedereen die het net zo fout deed als jijzelf?
Ja, dat ben ik zeker met je eens.
Maar voor we naar de koffietafel gingen werd dus wel gezegd dat het gezin geen knuffels, handen etc. wilde i.v.m. Corona. Vandaar dat mijn verwachtingen wat anders waren denk ik.
Ik heb tot nu toe geen horeca van binnen gezien, ben alleen nog op terrassen geweest. Bij ons hier in de stad is het ene terras streng met max 2 personen per tafel en bij de ander zitten er 6/8/10. (Uden is niet mijn stad, was er nog nooit geweest zelfs)
En ja ik ben zelf ook met 4 man aan een tafel gaan zitten, ik heb gewoon gereserveerd voor 4 buiten waarbij aangegeven dat we niet van een huishouden waren. Wij zijn dus buiten aan die tafel gaan zitten. Buiten stonden iig de tafels van verschillende gezelschappen wel ver genoeg uit elkaar, maar daar zaten dan steeds 4 personen per tafel. Binnen was het echt gewoon hutjemutje met partijen van soms wel 10 elleboog aan elleboog aan een tafel. Van een terras denk ik zelf: buiten, ok dat vind ik minder bezwaarlijk om dan met 3 anderen die ik goed ken een tafel te delen (sue me ) maar binnen zo druk? Echt niet dat daar een ander luchtverversingssysteem is geïnstalleerd over de laatste paar maanden. Ik ben ook vooral niet voornemens in de winter binnen ergens te gaan eten, omdat ik dat gewoon niet zie zitten met vreemden in een afgesloten en slecht geventileerde ruimte.
Omdat je dan alleen met de mensen bent die je kent. Je zit niet met vreemden waar je niets van af weet. Die escape die wordt extra gereinigd en daar zaten we elkaar ook niet in de nek te hijgen en al kom je wel even dichter bij elkaar: je kent de mensen en ik weet dat zij en hun naasten/gezinnen niks hebben.
Ik vind, maar ben dan misschien een van de weinige hier, dat er een verschil is tussen horeca terras en horeca binnen. Ik zou ook niet met 6 of 8 op het terras gaan zitten, hou dan voor mezelf max met 4 aan omdat dit buiten redelijk wordt gedoogd waar ik dan ben geweest. In dat restaurant zaten tientallen mensen en dus gewoon dicht bij elkaar. Die mensen en hun omgeving ken ik niet, dus nee daar zou ik niet bij in één gesloten ruimte willen zitten nee en ja dat vind ik wezenlijk anders dan een autorit, activiteit of terrasbezoek BUITEN met 3 andere mensen die ik wel heel goed ken.
Dit is toch gewoon heel naief? Ik snap dat je ze vertrouwt en dat je ervan uit gaat dat ze bijv niet net getest zijn en dan toch meegaan, maar zeker weten dat ze niks hebben kán toch niet. Wie weet worden ze vandaag verkouden wakker, laten ze zich testen en blijken ze toch corona te hebben. Dat kun je niet van tevoren weten, heeft niks te maken met hoe dichtbij iemand staat of hoe goed je diegene kent.
Ik snap je punt wel dat buiten anders is dan binnen en het is ook een verschil als op het terras de tafels wel 1,5m uit elkaar staan en binnen niet. Maar ik vind het wel hypocriet dat je nu doet alsof je je zelf zo goed aan de regels houdt, want dat is gewoon niet zo.
Ja dan moet ik zeggen: voor zover bekend hebben hun naasten/gezinnen niets.
Maar agh, deze mening deelt verder niemand met mij kennelijk. Dit was ook letterlijk mijn 2e keer sinds corona dat ik de provincie heb verlaten en langer dan 15 minuten in de auto heb gezeten en welgeteld mijn 3e x op een terras met 4 mensen aan een tafeltje.
Als de rest hier vindt dat het geen fuck uitmaakt of je binnen met 50 man (waarvan 46 vreemden + personeel) zit en uiteindelijk samen in iedereens lucht, of buiten met 3 aan een tafeltje/in de auto zit prima. Vind ik namelijk niet
Plus mensen weten soms (vaak?) zelf niet eens dat ze het hebben.
Ik doe helemaal niet alsof ik me aan de regels hou? Ik zeg alleen wat ik wel/niet heb gedaan. Maar ik mag me toch wel gewoon verbazen over wat er in de horeca BINNEN afspeelt?
Ik vind het bijzonder dat veel mensen verwachten dat bijv. uitvaartbegeleiding/restaurantpersoneel/winkelpersoneel je aanspreekt als je je niet aan de regels/richtlijnen houdt. Iedereen moet zich er gewoon aan houden, en zij zijn niet ineens de politieagenten ofzo.
Het is de eigen verantwoordelijkheid van mensen om zich eraan te houden. En als de onderlinge afstand je niet bevalt kun je misschien zelf beter weggaan?
Ik probeer zelf wel afstand te houden maar als je de hele dag mensen moet aanspreken op de afstand, dat is gewoon niet te doen.
Ik ben de afgelopen weken veel in het ziekenhuis geweest en het zijn áltijd boomers en bejaarden die nergens naar kijken.
Nouja restaurant personeel ondervindt zelf de gevolgen in de vorm van een boete als hun bezoekers zich niet aan de regels houden.
Ik werk zelf in de horeca en moet dus ook mensen erop aanspreken als ze een 3e stoel bijschuiven, enorm vermoeiend maarja ik zeg altijd maar dat ik geen boete wil riskeren.
Nou je bent een held! Ik zou het zelf niet trekken, de hele dag volwassen mensen daarop te moeten aanspreken haha. Krijg je de hele dag een grote mond van die complotgekkies.
Is het echt zo dat horeca snel boetes krijgen?
Ik was vrijdagavond ergens op een terras waar het personeel zei dat ze de anderhalve week daarvoor elke dag de politie langs hadden gehad voor coronamaatregelen, dus ik denk dat op bepaalde plekken er echt wel een risico op boete is!