Ik vind het echt vrij bizar dat als jij als onderneming/vereniging zijnde er alles aan doet mensen zich aan de regels te laten houden (en ze er dus ook constant op aanspreekt) jij de enige bent die een boete krijgt en niet de mensen die de regels overtreden. Hoezo krijgen die dan niet ook een boete?
Ik heb nu als fotograaf ook discussies met klanten die per se familiefoto’s (dus meerdere huishoudens/gezinnen) willen met iedereen hutjemutje. Andere fotografen doen het wel, dus waarom ik niet? Prima, dan ga je naar die ander (denk overigens dat het grootspraak is). Ik heb voorbeelden gestuurd van wat er wél mogelijk is (en echt ik snap dat het niet helemaal is wat je in gedachten had maar deze regels zijn er nou eenmaal nog wel even en je kunt écht ook leuke mooie groepsfoto’s maken met wat meer afstand zeker in een mooi natuurgebied) en dan nog proberen mensen het “jaa hoe groot is de kans nou dat we worden betrapt op zondagochtend in een natuurgebied?”. Uh, I don’t care. Ik heb 1 maand 50% omzet gedraaid, 2 maanden 0% en nu begint het net weer wat te lopen. Ik ga het risico niet nemen want het kost mij € 4000,- en die geef ik daar even liever niet aan uit. Heel wat opdrachten voor ik dat weer terug heb verdiend. Ohja en dan heb je ook nog klanten die mailen wij betalen de boete, heb je bij deze zwartopwit. Ja, alsof dat juridisch stand houdt als puntje bij paaltje komt. Maarja als ik dus van te voren met mensen bespreek wat wel/niet kan, ze vraag de shoot te verzetten bij klachten (en dit de dag zelf nog check) en ze vraag om ook op het moment dat ik ze niet fotografeer maar ze even wachten omdat bijvoorbeeld huishouden 1 compleet op de foto ga onderling 1,5 meter afstand te houden en ze doen dit niet. Dan ben ik dus de pineut… ik vind het maar lastig hoor (gelukkig voel je van te voren wel redelijk aan bij welke klanten dit een probleem gaat vormen en bij welke niet).
Sorry voor de hele rant, vandaag de nodige discussies gevoerd op mijn vrije dag en het zit nogal hoog.