Ik vind de regels op zich volgen geen grote moeite en ik ben in m’n omgeving 1 van diegenen die alle maatregelen het strengst volgt, denk ik. Wat ik wél lastig vind, is steeds alle aanpassingen aan die regels. Iedere keer als ik denk dat ik mee ben met alle regels, verandert het weer
.
In de stad waar ik woon, bv. is het in bepaalde groenzones en drukke straten, parken, markten, etc. verplicht om mondmaskers te dragen. Het is niet 1 bepaalde, omlijnde zone, maar een wirwar. Ook 50 meter van scholen is het verplicht (maar alleen 15 min. voor en na opening en sluiting). Oorspronkelijk ook als je aan het sporten bent, maar dat is sinds kort een uitzondering geworden. De zone is volgens mij ook al een paar keer aangepast geweest. In Frankrijk moet je maar 1 meter afstand houden, en niet anderhalve meter. En bij ons betekent “code rood” iets anders dan in België.
In de stad waar ik werk en een bubbel van 5 had (in België dus, ik heb geen sociale contacten (meer) in Frankrijk), is de mondmasker-zone ook al gewijzigd. Die bubbel is nu ook weer afgeschaft. En op m’n werk zijn de regels ook al meerdere keren aangepast. Het is me ook volledig onduidelijk in hoeverre ik nog naar België mag, want er wordt vooral gesproken over een verblijf langer dan 48 uur. Ik volg ook 2 studies in België en daar ging het de afgelopen week ook steeds over code geel en code oranje en dan moet je ook maar weten wat de verschillen zijn.
Sorry hoor, maar ik vind het allemaal erg verwarrend en moeilijk bij te houden
.
Zoals @Eddie zegt, zijn de details niet zo belangrijk als je afstand houdt en je mondmasker draagt (en dat doe ik ook), maar ik heb op den duur echt geen flauw idee meer hoe het juist zit en wat mag en niet mag.