Coronatopic #5

Ik heb hier vannacht over nagedacht omdat ik niet kon slapen haha.

Het klinkt heel eng, maar je moet het wel in de context zien en dit zijn twee heel andere situaties. In maart gingen er ook plaatjes rond waarbij de statistieken van Nederland en Italië werden vergeleken, met daarbij de boodschap dat we op dit tempo Italië direct achterna zouden gaan. Dat is gelukkig ook niet gebeurd. Je kan heel veel informatie halen uit statistieken, maar je kan je er niet op blindstaren, de context waarin die cijfers plaatsvinden maakt ook een groot verschil.

Die hoge aantallen hele zieke mensen in maart zijn vooral gekomen omdat vlak daarvoor er nog grote evenementen als carnaval waren, en omdat tot 14 maart je nog overal met 99 man op elkaar in de kroeg kon staan. Vooral op die grote evenementen heeft het virus ongemerkt om zich heen kunnen slaan en heel veel slachtoffers kunnen maken omdat niemand zich van kwaad bewust was. Tussen het moment van besmetten en zo ziek worden dat je op de IC komt zit vaak 3 weken, dus die echt grote piek moest toen nog komen.

Nu zijn er al maanden geen grote evenementen meer geweest en zijn er overal maatregelen genomen om te voorkomen dat het weer zo uit de hand loopt. Natuurlijk gaat het niet overal goed, er worden soms kleine feestjes opgedoekt en niet iedereen houdt zich altijd aan de maatregelen, maar een heel groot deel van de mensen gelukkig ook wel. Het speelt ook mee dat de universiteiten en hogescholen weer open zijn, middelbare scholen weer op volle capaciteit, sommige kantoren ook weer meer. Daar horen ook wel nieuwe besmettingen bij, die zie je ook vooral bij jonge mensen nu en dat sijpelt ook door naar de oude/zieke laag van de bevolking die dan weer op de IC beland. Maar het hoeft gelukkig niet direct te betekenen dat we weer direct op zo’n enorme piek afstevenen, laten we hopen dat dit een kleine opleving is en dat het hierbij blijft.

9 likes

Haha sorry hoor maar je doet net of ze zwakbegaafd is

10 likes

Maar dat iemand verbaal niet sterk is maakt haar toch niet meteen niet slim?
Ik denk dat ik daar bij iedereen het meeste over val dat Famke wordt weggezet als een dom schaap terwijl ik dat gewoon niet wil geloven.
Het doet me denken aan vloggers die ook zo gezien worden terwijl ze gewoon een supergoede business draaien, het is niet allemaal puur geluk er zit ook zakelijk inzicht achter.

1 like

Volgens mij kun je na acht weken opnieuw laten testen als je klachten hebt, maar dat weet ik niet zeker. Je kunt het dus wel weer opnieuw hebben, en je kunt beter gaan testen dan eventueel andere mensen besmetten.

Ik luisterde gisteren naar een podcast van Science Vs van oktober vorig jaar over hoe een eventuele pandemie eruit zou zien. Zelfs Fauci deed er aan mee en het was creepy hoe dichtbij de werkelijkheid het was. Maar als je het dan had geluisterd klonk het waarschijnlijk heel erg ‘ver van mijn bed’. Een jaar later en daar zitten we dan en is het al de werkelijkheid geweest.

5 likes

Ik denk dat je haar nu wel heel dom weg zet. Ik wil niet zeggen dat ze slim is ofzo zoals ik ook voorbij heb zien komen. Maar nu doe je bijna alsof ze zelf niet kan functioneren en dat is ook niet het geval.

2 likes

Haha oh, dat was nou ook weer niet mijn bedoeling.

Las net dit artikel op De Groene: https://www.groene.nl/artikel/wij-zijn-het-nieuwe-nieuws

Vond vooral het stukje over het nieuwe complotdenken goed uitleggen waarom er geen gesprek mogelijk is met deze mensen (ook @Ovenschaal):

7 likes

Voor mij is het een beetje én én. Ze heeft dit zelf besloten, heeft zelf dit op Social media geplaatst en is dus gewoon superdom bezig.
Maar het komt die volwassenen mannen wel goed uit nu dat zij bij Jinek gaat zitten en daar zichzelf te kakken zet, dus die deleten lekker hun shit en zijn blij dat ze over een tijdje weer lekker in de schuur in schubbekuttenveen kunnen optreden.
Kortom het zijn allemaal sukkels.

5 likes

Nee, daar heb je gelijk in!

Oh ja tuurlijk dat ben ik ook volledig met je eens hoor!

1 like

Zonder waardeoordeel verder, maar het kan toch gewoon zijn dat ze niet zo heel slim is? Het verschil is ook wel dat veel vloggers het allemaal zelf deden/doen, volgens mij heeft Famke een heel goed team achter zich met inderdaad een goed zakelijk inzicht, maar ik geloof niet dat al die slimme stappen van haar komen.

En daar is ook niks mis mee hè, dat gebeurt in de hele entertainment industrie, er zijn duizenden mensen die hier voor zijn opgeleid en wiens werk het is om andere mensen te helpen met hun publieke imago. Het is ook geen schande om dat te erkennen, juist fijn dat die mensen er zijn.

4 likes

Ja daar moest ik ook aan denken. Ik heb geen idee wie dat team verder is, maar iemand heeft die instagrampost voor haar geschreven dus er is vast iemand die haar nog helpt met zulke dingen. :woman_shrugging:

2 likes

Ali B zegt dat ze zelf vorige week is weggegaan en dat hij nu contact met haar heeft gezocht om te helpen met dit maar dat ze het zelf wilt doen. Maar geen idee wat waar is natuurlijk.

5 likes

Lief dat je er naar vraagt, dankjewel! Nog wel klachten helaas. De benauwdheid is iets minder geworden (maar nog wel aanwezig), heb daarvoor in de plaats nu wel keelpijn gekregen en mijn neus zit ook wat meer verstopt. Ik ben heel benieuwd wat er uit gaat komen, denk dat het 50/50 gaat zijn!

M’n vriend heeft alleszins nog nergens last van terwijl ik vrijwel zeker ben dat ik het via hem heb opgelopen, oneerlijk haha.

Haha wow idd!

Ik heb gister Jinek terug gekeken maar ik had het gevoel dat ze oprecht wel geïnteresseerd was in het gesprek met die arts (black out, ik kan niet op zn naam komen). Misschien heeft ze dat gesprek inmiddels gehad?

Hoe dan ook, ik vind het dapper dat ze nu dit statement maakt, zo terugkomen op iets wat je vol overtuiging verkondigd hebt is iets wat niet veel mensen zullen doen.

2 likes

ik zou dat wel oprechter hebben gevonden, maar goed welk bekend persoon is dat nu nog?

1 like

Jaa en Bill Gates heeft de leiding. Dat snapt toch iedereen.

2 likes

Nou een vriendin van mij begon hier laatst ook over. Dat het een oorlog van de elite was want er waren te veel oude mensen en in een oorlog zouden teveel jonge mensen dood gaan dus dan maar zo… probeer je dan maar in te houden

Vriend is flink verkouden en heeft net een afspraak gemaakt voor een test. Ik heb zelf alleen een lichte loopneus… twijfel of ik ook een afspraak moet maken, voel me een beetje bezwaard gelet op de beperkte testcapaciteit