Coronatopic #5

Lisabon en Porto zijn weer oranje gemaakt op de kaart met reisadvies. Ze waren 20 minuten geleden nog geel.

Niet goed

Ik denk dus dat ze het inderdaad over “oudere jeugd” hebben, 18-25 bijvoorbeeld want daaronder kom je er vaak niet in. Alsof het virus ook denkt “oh jij bent 22 jou sla ik over”, je kan het alsnog krijgen. Ik zie gewoon niet voor me hoe de maatregelen binnen te handhaven zijn en vind het ook erg simpel gedacht

Ik heb dezelfde vrees, ben erg benieuwd hoe het er allemaal uit ziet over een half jaar, 9 maanden? Heb zelf nog wel de hoop dat het met oudjaar weer mag/kan, weg met dat kutjaar 2020 :tada:

2 likes

Komt echt dichtbij zo

20 likes

Ben inderdaad heel benieuwd hoe het vakantie seizoen zal verlopen en of veel mensen het virus weer mee terug nemen naar Nederland

3 likes

Dat houdt mij oa tegen om op vakantie buiten Nederland te gaan. Ben je er net een dag en dan is het ineens een risico gebied. Dan heb je of het gedoe van hals overkop terug naar huis of bij terugkomst in quarantaine :pensive:

Heb ik ook heel erg. Vriendinnetje van mij wil heel graag samen naar Griekenland, als vervanging voor onze Canada reis die dus niet door ging. Maar ik blijf liever gewoon thuis of ergens in Nederland.

Je ziet het nu al in Lissabon… Daar zit een andere vriendin van mij, die is er gisteren heen gegaan en nu al de hele stad op oranje. Daar zit je toch helemaal niet op te wachten? Zo graag hoef ik dan ook weer niet op vakantie. Dan komt het volgend jaar wel weer.

1 like

Ja inderdaad! Wel onwijs balen van Canada :pensive:

En je ‘moet’ dan ook steeds de nieuwsberichten en zo in de gaten houden. Dan zou ik dus ook niet lekker rustig op vakantie zitten.

Wat gebeurd er nu exact als een land / stad / gebied op oranje gaat? Moet je dan terugkomen? En wie regelt dat? Of moet je juist blijven tot het weer vrij is?

Zucht ik hoop dat het niet al te vaak gebeurd deze zomer… Wij hebben een logeerhuis voor beperkte kinderen en een 2 tal gezinnen gaan gewoon op vakantie (en kind is dan bij ons die 8-10dgn).
Maar ik krijg er echt stress van dat zij dan in Portugal zitten bijv en dan dat land dicht gaat en dat hun kind dan bij ons zit :sweat_smile:

Je moet zelf regelen dat je terugkomt / hopelijk regelt je reisorganisatie iets (maarja je wilt er dan toch zelf zsm weg lijkt me… precies de reden dat ik nu niet met het vliegtuig weg wil moet ALS we al naar het buitenland gaan dat met eigen vervoer is). Er is geen repatriëring meer omdat we volgens Rutte weten wat het risico is en code geel is ook geen groen. En verder wordt het aangeraden bij thuiskomst twee weken in quarantaine te gaan. Of dat verplicht is weet ik niet.

Mijn man zou in september met vriendenweekend naar Mallorca gaan. Wat er nu in Portugal is gebeurd is precies de reden dat ik dat niet wil. Hij zegt dan grappend ach ik krijg gewoon doorbetaald als ik in quarantaine moet. Ja jij wel ja, ik als zzper niet. En los daarvan kan hij nog geen weekend niks doen, laat uit staan twee weken. Maar goed, eerst maar eens zien wat er de zomer gebeurd.

3 likes

Ja daar staat bijv

Gaat de Nederlandse overheid vakantiegangers terughalen als landen opeens weer op slot gaan?

Nee. Nederland gaat geen toeristen repatriëren. U kunt vanaf 15 juni weer naar een groot aantal Europese landen op vakantie. Maar let op. De situatie kan snel veranderen. Als ergens een grote corona-uitbraak is, kan een land of regio zo maar weer op slot gaan. Of u dit risico wilt nemen, is een keuze die u zelf maakt.

Maar oranje is geen rood toch? Dus het gebied is niet op slot.

Werkgever van mijn man heeft overigens aangegeven dat ze dit niét van plan zijn als het het gevolg is van een buitenlandse reis.

Corendon adverteert met ‘terughaal garantie’ :rofl:

1 like

Ja ik vraag me dat ook af hoor. Maar goed had nu mooi een nieuwsbericht om het even mee aan te stippen en de echte discussie ga ik halverwege augustus wel met hem aan :stuck_out_tongue_winking_eye:

@Cozycute hahaha maar sowieso heel corendon in deze crisis met hun coronatests toen en nu turkijereizen… en ik zou zodra het daar gaat rommelen weg willen en niet moeten wachten tot mn reisorganisatie iets heeft geregeld… dus dan maar niet dit jaar denk dat we dat wel overleven en als het wel weer kan zonder stress we het extra waarderen. Sowieso moet je nu constant alert zijn en nieuws in de gaten houden, niet echt lekker relaxed.

3 likes

Ik ook niet haha!
Maar deze ouders zijn heel eh, zullen we het relaxed noemen? :crazy_face:

Maar er is dus geen verschil in rood / oranje qua terughalen? Je wordt gewoon niet teruggehaald en of je terugkomt moet je zelf weten (het hoe)? Dat vind ik zelf niet zo duidelijk bij de Rijksoverheid.
Kan me voorstellen dat bij oranje het vliegverkeer bijv niet gestopt wordt ofzo.

Ik ga sowieso goede afspraken maken over dat na die 8dgn het betreffende kind anders dan maar opgehaald moet worden door opa/oma ofzo. Want ik ben daarna 37wkn zwanger en wil ook gewoon verlof :crazy_face::see_no_evil:

1 like

Mijn werkgever heeft ook aangegeven dat medewerkers verlof moeten opnemen als ze langer in het buitenland moeten blijven door Corona.

Ik begrijp ook wel dat Nederland de mensen niet meer gaat terughalen. Anders denk iemand ja ik ga lekker ver weg want voor 900 euro word ik toch terug gehaald door de Nederlandse overheid. Dat gaat natuurlijk niet.

Als ik eventueel dit jaar nog we zou gaan dan zou het wel met de auto zijn en dan in voornamelijk in Nederland, eventueel nog Belgie of Duitsland, maar niet verder dan dat.

Was vooral cargo en dan kun jij als passagier niet altijd mee.

Ik vraag mij ook af hoe het zit als landen dicht gaan met auto verkeer. Stel je gaat met de auto op vakantie naar Frankrijk en België gaat ineens weer op oranje/rood. Kan je dan ook als door reiziger niet door België? Want dan zou je best de sjaak zijn.

Als ik het goed begrijp gaan de ouders van een van je logeerclientjes naar een geel land op vakantie als jij zover zwanger bent? Snap dat je dat spannend vindt en zou er idd met hun hele duidelijke afspraken overmaken, wat als ze vast komen te zitten / in quarantaine moeten etc.

1 like

Volgens mij zit daar nog wel tijd tussen toch, althans ik kan me herinneren dat dat in het begin van de crisis ook zo was.
Ik ben zelf van plan naar Oostenrijk te rijden. Stel Duitsland gaat op rood en ik weet dat dan kan ik in één dag weer terugrijden naar Nederland

1 like

Dat is exact de situatie ja :joy:

Toevallig gaan ze naar Portugal :see_no_evil:

Poeh lastig zeg, ook nog daarheen. Zou ze wel vragen het even goed te overwegen gezien wat er nu is gebeurd daar en vooral op mail ook de gemaakte afspraken zetten.

Los daarvan zou ik nu echt niet zonder mijn kind met het vliegtuig op vakantie gaan, het is gewoon niet 100% veilig. Snap echt wel dat je als ouders af en toe even samen er tussen uit wilt, zeker als je een kindje met wat meer zorgbehoefte hebt. Maar zit je daar dadelijk vast in je hotel in quarantaine te wachten tot je naar huis en naar je kind kan… die dan in dit geval misschien ook nog van persoon naar persoon moet in die periode omdat jij hoogzwanger bent. Ook code geel is nog steeds risico’s he :woman_shrugging:t2: