Coronatopic #5

Misschien dan maar in Nederland/België een keer lekker uiteten gaan bij een Portugees restaurant? :slight_smile:

2 likes

Mijn collega gaat 6 weken weg deze zomer, onder andere op stapvakantie naar Split in Kroatië?? Echt hoe.
De eerste week dat hij weer op kantoor is blijf ik wel thuis :sweat_smile:

Ik ben vorige week teruggekomen uit het noorden van Kroatië, daar hadden ze een kleine piek en werden direct maatregelen genomen in de horeca en stranden. Enige wat daar niet echt goed gaat is 1,5 meter afstand houden, ik vond dat dat veel minder speelde dan in hier in NL.

1 like

Ik vind het juist in Nederland echt gevoelsmatig niet meer spelen. Was een paar dagen in Zeeland; drukke boulevards, hoefde nergens te reserveren voor een restaurant, je mocht gewoon met andere gezinnen aan tafel zonder 1.5 meter afstand e.d.

2 likes

Ik vind het iets egoïstisch hebben om te kijken hoe landen het doen en of wij daar als Nederlander heen willen/kunnen. Deze Coronacrisis gaat ons allemaal aan en alle landen moeten hun best doen om links- of rechtsom het virus te bestrijden. Omdat wij toevoeging een welvarend land zijn, kijken wij of we een land willen bezoeken?!

Het reserveren is ook niet meer verplicht, maar meerdere gezinnen aan 1 tafel mag inderdaad nog niet

Huh ik snap niet wat daar egoïstisch aan is, dat is toch logisch dat je kijkt of je ergens heen kunt? Bovendien zijn veel ondernemers door de crisis ook wél blij als er toeristen komen, dus ondanks het feit dat het een risico is brengt het hen ook geld in het laatje.

1 like

Waar heb je deze vandaan?

Kom ik weer met m’n reisvragen hè haha.
Maar nu staat bijv bij de ANWB dat alle vluchten richting Lissabon en Porto gewoon gaan (maar is code oranje, dus je zou zeggen: alleen noodzakelijke reizen?).

En dat het dus toegankelijk is voor vakantie hangers maar dat het advies is na terugkomst 2wkn in quarantaine te gaan. Wat stelt dat hele code oranje dan voor…?

Ik zou eigenlijk dit jaar weer met mijn ouders familie opzoeken in Maleisie. Mijn oom uit Engeland gaat nu in september die kant op en ben zo bang dat mijn ouders dan ook willen. Had voor mezelf al volgend jaar in gedachten.

Op zich is Maleisië nog code oranje, wat trouwens wel apart is want er zijn bijna geen zieken/ doden meer daar en de besmettingen waren sowieso minder dan Nederland (alleen bepaalde regio, toevallig die van mijn oma). We hebben hier in Nederland 10x zoveel besmettingen.

Oranje geeft aan niet noodzakelijke reizen.

Dat vliegtuigen gewoon gaan heeft niks te betekenen. Cargo, mensen terug halen kan ook gewoon.

4 likes

Is het niet gewoon standaard oranje? Niet per se vanwege corona maar vanwege andere veiligheidsredenen. Er staat sowieso altijd toelichting bij waarom het precies een risico is.

En luchtvaartmaatschappijen blijven vliegen naar oranje gebieden voor passagiers die wel een noodzakelijke reis maken.

Eh nee, het is geen oorlogsgebied :joy:

3 likes

Ja, en ook dat is compleet onjuist. Reageer mss beetje gepikeerd, maar krijg er dan echt een beetje ‘vreemd Aziatisch land, dus zal wel veiligheidsrisico zijn’ vibes van haha.

Dus excuus voor de crankiness.

12 likes

Ja precies, maar vorige keer werden er toch allemaal vluchten geannuleerd? En daardoor kregen mensen hun geld terug (idem voor Airbnb’s enz) wat ik er van begrijp is dat bij oranje niet zo (althans volgens consumentenbond). Daarmee maak je toch dat het voor mensen een minder “makkelijke” keuze is.

Ik zou zelf overigens nooit gaan. Maar hoorde nu alweer iemand waar tegen gezegd was: ja maar als je vliegt op Lissabon en dan meteen het gebied uitreist met je huurauto, dan is er niks aan de hand en krijg je dus ook niks terug. Terwijl ik me daar bijv niet chill bij zou voelen :crazy_face:

Wisselt per reisverzekering schijnt?
Maar juist daarom is het dan toch gek dat de overheid niet een handje helpt en zegt: jó geen vakantievluchten meer dan. Want anders zet je mensen toch enorm voor het blok?

Edit: en ik schat de kans dat die mensen vervolgens 2wkn in thuis quarantaine gaan ook laag in.
Maar hè we zijn een intelligent land met intelligente lockdown he dussss

2 likes

Nou, mensen hebben bijv 3000€ euro neer getikt voor een vakantie.
Land is nu oranje. Dus advies is niet te gaan. Maar het is een advies. Met daarna dringend advies dat als je dan tóch gaat, je daarna 2wkn thuis in quarantaine gaat. Maar ook een advies.

Je reisorganisatie/vliegmaatschappij zegt: we annuleren de reis niet (bijv doordat zij dus vinden dat als je direct de regio uitreist het niet opgaat). Dus je krijgt je geld niet terug als je niet gaat.

Dan moet je kiezen:
Het advies op volgen & niet gaan: waarsoor je je 3000€ Kwijt bent
Het advies deels op volgen: wel gaan & in quarantaine: wat je misschien een half maand salaris kost omdat je baas zegt; ja leuk en aardig maar niet op mijn kosten.
Het advies helemaal niet opvolgen: en gewoon vakantie vieren en dan kost het je niks.

Lijken me best lastige keuzes. Terwijl als de overheid zegt/oplegt dat er geen vakantie vluchten mogen gaan, je je geld wel terug krijgt. Of begrijp ik dit nu verkeerd?

1 like

Ja sorry hoor maar dan had je toch niet moeten boeken? Is toch een beetje zelf het probleem opzoeken.

Inderdaad zonde van het geld.

7 likes

(@Xiomara) Ik denk als je na begin maart geboekt hebt, je je bewust had kunnen zijn van het risico en het je eigen probleem is. Voor mensen die bv vorig jaar al hebben geboekt voor juli of augustus (geloof der veel tm 21 juni wel was geannulleerd toch?) en nu voor die keuze staan kan ik me het dilemma heel goed voorstellen. Maar volgens mij bieden veel reisorganisaties nu bij code oranje wel opties aan? Niet geld terug maar wel omboeken of verzetten naar later moment,

5 likes