Coronatopic #5

Maar ik lees en hoor het en der dus over toegenomen besmettingen (in Zeeland door feestjes enz?) maar loopt t corona dashboard dan zo achter? Daar zie je niks geen stijging op wat voor vlak dan ook?
Reproductie getal is zelfs gedaald weer?

@Fishing Denk dat dat misschien vertekend omdat dat een landelijk gemiddelde is? En een recenter reproductiegetal is natuurlijk ook minder betrouwbaar. En IC/ziekenhuisopname zijn natuurlijk sowieso vertraagd.

@Kusjessoldaat ja ik ben echt een beetje een one-issue forummer in dat opzicht :") wel fijn dat je omgeving het uiteindelijk wel serieus nam van je! Ik vind het ook alstig hoor want bij mij op werk is afstand houden gewoon niet altijd te doen, maar ik vind dat toch net wat anders (het is vaak vrij vluchtig langs elkaar lopen ofzo) dan echt hutjemutje bij iemand thuis of in een cafĂ© gaan zitten. Maar dat zorgt ook wel weer voor nog meer onbegrip bij sommige mensen in m’n omgeving. Maar wat je zegt over duidelijk zeggen dat je het niet niet wil, maar gewoon onverstandig vind is misschien wel een goeie. Ik heb het idee dat mensen bij mij soms denen dat ik me voor de lol aan de maatregelen hou ofzo

Ja maar ook in de provincie Zeeland staat als nog bij de afgelopen dagen 1 of 2.1 ofzo positief geteste personen? Dat strookt niet met “feestjes van jongeren en hun familie leden waren besmet” :sweat_smile:

Is dat niet per 100.000 inwoners per dag? Ik weet niet precies hoeveel mensen er wonen in Zeeland haha maar dan zou het misschien wel kunnen kloppen? En misschien hebben ze op verschillende dagen getest? Ik weet het ook niet anders hoor

Dat verschilt denk ik wel erg qua locatie! Want ik belde wegens keelpijn en zonder door te vragen werd er een afspraak gepland.

1 like

Ja hier ook! Werd nauwelijks iets gevraagd en omdat Amsterdam pas op zaterdag kon mocht ik zelfs naar Zaandam zodat ik op vrijdag nog terecht kon.
Verbaas me er ook over dat het dus blijkbaar op sommige plekken wel zo is dat de klachten niet ernstig genoeg zijn, want het hele idee van de test is dat je je bij milde klachten al laat testen?

Nee, je moet gewoon wachten. Tenminste, dat zeiden ze telefonisch en ook op de website. Anders worden ze helemaal scheel gebeld door ongeduldige mensen.

2 likes

Ik werk in een verzorgingstehuis en wij hebben vanuit de GGZ te horen gekregen dat we extra maatregelen moeten nemen. Gewoon de standaard verscherping in Zeeland van maximaal 2 vaste bezoekers per week maar ook dat we te allen tijde een mondkapje moeten dragen ook als er geen verdachte van corona zijn. Als je niest of hoest mag je ook niet meer komen tot je je laat testen of van tevoren hebt aangekondigd dat je een allergie hebt en dat geldt voor alle tehuizen in de stad omdat het daar zo hard toeneemt. Eerder was het zo van oké als je 1x niest of hoest kan gebeuren opzich want mensen verslikken zich soms of iets anders, maar nu echt zero policy en gewoon naar huis. In de rest van Zeeland valt het wel mee. Het is een specifieke gemeente. Bijna alle nieuwe besmettingen zijn ook inwoners daarvan. En inderdaad 25 jongeren van 2 privé feestjes maar daarbuiten dus ook.

Edit: het gaat vooral om het aantal besmettingen wat echt sterk toeneemt maar qua ziekenhuisopnames gelukkig nog niet. Alleen de provincie kan helemaal niet zoveel zorg dragen vandaar dat er ook een tijdje geen (binnenlandse) toeristen welkom waren.

Even voor mijn beeld: mag iedereen zijn eigen bubbel van 15 mensen vaststellen. Of heeft iedereen in dat groepje van 15 dezelfde mensen in hun bubbel?

En hoe is dit te controleren? Ik krijg er een beetje kortsluiting in mijn hoofd van. Waarom zou het wel veilig zijn om die 15 op minder afstand te hebben? Ik begrijp het wel voor als je als gezin ook opa en oma wil bezoeken en knuffelen, maar vrienden? In wisselende samenstellingen? En wie hebben zij dan geknuffeld vorige week?

Ik ben trouwens vrij strak in regels voor mijn eigen veiligheid, en ik vind het in NL al zo moeilijk.

1 like

HĂ© jullie hadden toch eerst 3 en ik weet nog dat jij toen zei dat dat wel op afstand moest (maar niemand dat deed), ik ben echt verbaasd dat die afstandsregel is vervallen.
Wat vervelend dat de aantallen zo hoog blijven :frowning:

2 likes

Oh vandaar, wat stom zeg want je kan dan ook niet echt controleren of die mensen onder de 15 personen vallen (bovenal dat 15 echt veel is).

En gek hĂ©, dat was ook bij die YouTuber (uhm ik ben d’r naam kwijt uhm Josh V) haar man had het en zij en d’r dochter hadden nergens last van.
Ik ken helaas ook mensen van 30 die al maanden aan 't herstellen zijn of wiens longcapaciteit nog niet normaal is. En de video van annika (chronisch ziek en heeft covid gehad) gaat nu ook veel rond (iig op mijn socials) en laat ook zien hoe diep het z’n sporen na laat.

2 likes

Ik was vandaag met vrienden die ik lang niet had gezien en een iemand ging ons allemaal zoenen. En ik had een soort van error. Achteraf had ik ook spijt dat ik het toe liet maar tegelijkertijd dacht ik: misschien stel ik me aan want we zoeken elkaar ook weer op

Het voelde raar in ieder geval

1 like

Dat had ik gister ook en het was halverwege de 3 zoenen dat ik zei eehm niet zo een plan he maar toen was het al gebeurd. Terwijl de hele avond iedereen buiten op afstand zat. Ik snap ook niet de behoefte van mensen om dan alsnog iemand perse 3 zoenen te willen geven, het ook niet te vragen of het ok is maar je gewoon vast te pakken

Misschien komt het ook omdat het weer even minder mooi is, de laatste weken. Dat er meer mensen met corona zijn dus.
(Of is dat alleen in Noord-Holland zo haha :sweat_smile: De rest van het land heeft tropenrooster :rofl:)
Want dan zie ik de winter behoorlijk somber in ineens.

Nou echt hoor.
Volgens mij heb ik zelfs hier in 't topic al eens van individuen langs zien komen dat het dashboard dingen niet weergaf.
Is toch een faal dat het zo opvalt zelfs (en niet werkt uiteraard)

2 likes

Aah ja zo krijgen we een goed beeld van de situatie ja :grimacing::thinking:

@Kusjessoldaat haha ja dat was ik.
Ik ging kijken jn regio Zeeland en daar bleef het aantal besmettingen super laag (net zo laag als andere gebieden) terwijl nieuws pagina’s vol stonden met “uitbraak etc”

2 likes

Dat was idd de reden dat ik het Dashboard checkte!
Omdat je daar bevestiging / ontkrachting zoekt van de media.
En omdat ik benieuwd was of dat soort mini uitbraken ook in mijn omgeving waren. Maar kennelijk werkt het dus niet zo

2 likes

Wat stom. Wat heb je aan zo’n dashboard als het niet klopt.

Ik blijf een beetje het gevoel houden dat we in Nederland te lichtvaardig met het virus omgaan. Natuurlijk hebben we maatregelen gehad, daar doel ik niet op. Maar meer dat we er nu mee omgaan alsof alles opgelost is. Kijk maar naar de kermis in Tilburg. Gisteren las ik dat de wethouder aangaf dat mensen zelf verantwoordelijk zijn of ze 1.5 meter afstand willen houden. Klopt natuurlijk wel, maar het voelt vreemd.

4 likes

Hadden ze die regel van die toeristen maar aangehouden. Het is achterlijk druk hier. Je struikelt over de Duitsers. Het is net zo druk als in een gewone zomervakantie. Corona schmorona is de gedachte hier.

1 like