Coronatopic #5

15 mensen bubbel zorgt ervoor dat als er iemand ziek wordt dit niet verder verspreid kan worden dan die 15 mensen.

Ik vind 15 ook echt zo megaveel, zeker als het elke week anders is? Volgens mij mag je in het VK ook een bubbel vormen maar dan met één ander huishouden en dat gewoon vast (dus niet wekelijks anders). En twee huishoudens zullen ook niet zo heel snel meer dan 15 mensen zijn denk ik.

1 like

Is het dan ook de bedoeling dat jouw eigen 15 personen bubbel uit dezelfde mensen bestaat als de bubbel van bv je huisgenoot? Anders staat iedereen toch alsnog (in)direct in contact met elkaar?

Ik heb eigk nog een vraag over de bubbel.
Hoe doe je dat met collega’s en supermarktbezoeken? Stel je werkt in een beroep waar afstand houden niet gaat zitten die collega’s dan allemaal in je bubbel? En mag je wel naar de supermarkt zonder mensen uit je bubbel? (of moest je in BelgiĂ« daar sowieso een kapje bij op?)

God in BelgiĂ« hebben ze het met die “bubbel” constructie zo mogelijk nog complexer gemaakt dus dan alle regeltjes en uitzonderingen op de regeltjes in NL.

12 likes

En wij maar “domme Belgen” grappen maken in NL

Met onze intelligente lockdown. Die zo moeilijk leek dat die alleen voor hyper intelligente mensen te begrijpen was (ik denk nog steeds dat daar de term stiekem vandaan kwam).

Moet je na gaan hoe slim die Belgen zijn joh :brain:

Wat ik me afvraag
 Nederland heeft de GGD voor contact onderzoeken. Hoe doet België dat? Is daar ook een soort van GGD?

Ik was gisteren uiteten en dat restaurant had vlak voor ze open gingen een heel filmpje gemaakt met hoe ze zich aan de maatregelen gingen houden. Dus eten op een tafeltje ernaast zetten etc. Is dat inmiddels al versoepeld? Want ik zag er precies niks van terug namelijk en ze stonden eerder op 1,5 cm afstand dan 1,5m. Ben zelf uiteten gegaan natuurlijk, dus wil er ook niet over zeiken, maar vroeg me vooral af of ik door het onder een steen leven tijdens tentamens een aantal versoepelingen heb gemist

1 like

Wij gingen zaterdag uit eten en overal stond dat ze bij aankomst zouden vragen of we 1 huishouden waren.
Dat waren we niet, maar aangezien het mijn vader betrof en we daar geen afstand mee houden (past ook op etc), was het voor ons geen probleem.
Maar het werd niet gevraagd en ze hadden gewoon een tafeltje ingedeeld/gericht voor 3 personen + 1 kind. En dat was het.

Toen dacht ik later ook: wie is er dan nu verantwoordelijk? Als ze het gevraagd hadden, waren we eerlijk geweest en prima; uit elkaar gaan zitten.
Maar ik dacht er zelf eigenlijk ook pas na een uur ofzo aan
 en er was niemand die “apart” zat
 gezelschappen van 6,7,8 mensen die echt niet allemaal (okĂ© onwaarschijnlijk) uit 1 gezin kwamen :sweat_smile:

1 like

Oh ja nu je het zegt, dat is ons ook niet gevraagd. En achter ons zat een gezelschap van 8 man, geen idee natuurlijk of dat een gezin was, maar die zaten ook niet apart

In België verloopt het contactonderzoek via verschillende callcenters in samenwerking met de mutualiteiten/ziekenfondsen.

1 like

Nou maar dit is ook een partij kinderachtig toch, bij elkaar gaan zitten en dan je afvragen of het restaurant verantwoordelijk is
 je gaat toch zelf daarheen en zelf er zitten?

Ga je ook dronken rijden en dan zeggen dat het alleen telt als je moet blazen?

4 likes

Maar je zou toch verwachten dat als je aangeeft geen huishouden te zijn en zij vervolgens ‘kom verder’ zeggen dat ze een 1,5 oplossing hebben? (Waar ik tot nu toe uit eten ben geweest was dat er wel.)
Maar goed, als je vervolgens alsnog gaat zitten heb je gelijk.

Als je goed leest zie je dat ik er zelf dus pas na een ur aan dacht
 toen we dus al praktisch aan het toetje zaten. Ik vond het toen raar om op te staan en nog een aparte tafel te vragen :sweat_smile:?
Maar toen keek ik om me heen, en zag ik dus dat er ergens aparte tafels waren. En stelde ik mezelf die vraag.

Voor mij voelde het niet gek, omdat wij dus dicht bij mijn vader komen allemaal. Vandaar dat er geen lampje ging branden meteen.

1 like

Nou ik vind het anders als ze je met een pistool dwingen aan een tafel te gaan zitten zeg maar :wink:
Ik hou gewoon niet van verantwoordelijkheid afschuiven. Je gaat zelf op restaurant, kiest er zelf al voor geen afstand te houden en gaat er zelf zitten en dan nog naar het restaurant wijzen

Natuurlijk blijven zij ook in gebreke maar dat kwijt je niet van je eigen verantwoordelijkheid in mijn ogen.

2 likes

Sterker nog, je kunt hier als klant ook gewoon een boete voor krijgen. En het restaurant ook, maar die is wat fixer (geloof rond de 4000).

1 like

Ik lees goed hoor. Ik vind restaurantpersoneel gewoon niet jouw oppas en vind het bijzonder dat je dat uberhaupt als optie ziet.

Beetje wat @grace ook zegt.

1 like

Als wij nu ziek worden van mijn vader waar we bewust mee op <1.5m zijn aan zitten in dat restaurant, zal ik ook NOOIT dat restaurant verantwoordelijk stellen natuurlijk
 absoluut niet.

Maar ik vroeg me dus af wie er “wettelijk” de verantwoordelijkheid draagt op dat moment. Het restaurant voor niet vragen aan de deur / bij reservering of wij als bezoekers.
Dat staat echt los van dat ik het idioot zou vinden om vervolgens na je etentje te gaan klagen als je ziek wordt of het ergens officie melden :see_no_evil:

Edit: na je laatste post
Ik dacht (maar heb het verder niet ingelezen), dat het een voorwaarden was voor restaurants om open te mogen. Dat ze een gezondheidscheck en huishouden check moeten doen.
Ik zie ze daarmee niet als mijn oppas. Maar als dat de regel is, die de NL’se overheid ze oplegt, maakt de overheid hen toch tot “oppas”?

Ik zie op de site van de Rijksoverheid dat per 1 juli een gezondheidscheck dus niet meer hoeft als er <100 mensen binnen zitten in het restaurant. Dus wellicht was dat het geval. De meesten zaten op ‘t terras. De huishouden check / 1.5m check is nog wel verplicht. Maar er is dus wel een bepaalde versoepeling geweest @anon44204370

1 like

Ik had het verhaal verkeerd gelezen. Ik dacht dat ze zeiden dat ze geen huishouden waren en alsnog 1 tafel kregen toegewezen (zonder 1,5 meter afstand). Dan vind ik alsnog dat je er wat van moet zeggen of weggaan want je hebt altijd eigen verantwoordelijkheid maar ik vind het ook gek van het restaurant. Als ik zou bellen naar een restaurant en ik zou zeggen ‘Ik wil graag met iemand komen eten maar we zijn niet 1 huishouden, kan dat?’ en zij zouden ja zeggen, dan zou ik er vanuit gaan dat er dus een 1,5 meter oplossing is. Maar goed voortaan zou ik dus heel duidelijk vragen of dat er ook echt is, want hier te lezen houden restaurants zich er soms (vaak?) niet aan.

1 like