Coronatopic #5

Ja ik zou een bubbel van 5 ook wel echt fijn vinden hoor (uiteraard alleen als het verantwoord blijkt)… Zeker gezien ik alleen woon, ik geef nu om de paar weken m’n moeder een keer een knuffel omdat fysiek contact voor mij best wel belangrijk/ontspannend is, zeker in deze vrij stressvolle tijden, maar dan voel ik me daar toch elke keer best wel schuldig en ongemakkelijk over, het blijft toch egoistisch.
Maar goed het is nou eenmaal geen feest zo’n pandemie :stuck_out_tongue:

@Eddie ik had het nog met vriendinnen over jouw vragen over wie er nou daadwerkelijk 15 mensen per week zou willen zien en aanraken. Zelfs mijn extreem sociale, extraverte vriendin met een gigantische vriendenkring en grote close familie zei al dat ze dat zelfs in een vakantieweek waarschijnlijk niet zou redden (dan spreekt ze twee keer per dag met iemand af en komt ze dus op 14), vraag me echt af hoe zo’n getal dan tot stand komt (want minder is altijd beter lijkt me?).

3 likes

Hoe zijn de regels voor andere mensen zien? Mijn cursus in Antwerpen is nog steeds niet gecanceld

Wel, in mijn omgeving wel! Ik had tot vorige week nog vrienden die niet konden komen naar bepaalde dingen, omdat ze al aan hun aantal zaten. En nu moeten afspraken herbekeken/afgezegd worden door de (drastisch) verkleinde bubbels.

Ik kreeg al redelijk snel na de veiligheidsraad een uitnodiging tot een bubbel :grin:.

Maar ik ben ook blij met de terugdraaiing! Hopelijk zien we daar voldoende resultaat van. Ik vind het op deze manier persoonlijk ook lang houdbaar.

Die zijn dicht tot 3 augustus… heb ze al gemaild. Dan maar afwachten

Ja ik voel me echt een aansteller maar wil ook niet mijn verantwoordelijkheid uit de weg gaan. Denk dat mijn kleine neefje me heeft aangestoken met een gewone verkoudheid. Morgen maar even kijken hoe het dan is.

1 like

Ik denk dat de meeste mensen dat een beetje hebben weg gelaten :roll_eyes:. Want bijna iedereen heeft familie (waar je niet mee samen woont) en vrienden, die dan weer met hun eigen familie afspreken enz. enz. Communicatie rond die bubbels is altijd superverwarrend en voor interpretatie vatbaar. Ik begrijp niet dat ze daar niet uit leren, want hoewel ik het een goede beslissing vind, zie ik op social media alweer verwarring over de precieze betekenis.

1 like

Ik zou makkelijk 15 mensen op een dag redden op zaterdag en zondag . Gewoon via de jeugdvereniging waar ik actief ben met even naborrelen en gewoon afspreken/op goed geluk op de locatie. Er zullen toch wel meer mensen die op zo’n manier dus niet per se bewust afspreken 15 mensen per week kunnen zien.

Pré-corona bedoel ik dan maar gok eigenlijk dat het wel gedeeltelijk zal overlappen. Ook uit praktisch oogpunt van samen een team vormen en op kamp gaan (dat zijn dus al 6 mensen).

Bij deze nog, ietsje later dan ik had beloofd https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5173719/afvallen-om-corona-te-voorkomen-gezond-leven-een-must

Gaat over virussen in het algemeen en hoe het lichaam die bestrijd.
Maar iig, lijkt me niet gek om sowieso eindelijk allemaal wat bewust gezonder te gaan leven. Is dit een goed moment voor (gezond eten, genoeg slapen en bewegen zal iig niet slecht zijn lijkt me). Zolang we die 1,5 meter en mondkapjes (al is het maar voor het bewustzijn) maar volhouden.

Ik geloof niet dat afvallen ‘geneeskrachten’ heeft, maar ik geloof wel dat een gezond BMI altijd beter is en het je minder vatbaar maakt (ondergewicht lijkt me overigens net zo goed slecht voor je weerstand)

Ik ben graag goed geïnformeerd dus ook erg benieuwd naar jou point of view!

5 likes

Ohh ik zou met die bubbels echt bang zijn dat ik in niemands bubbel mag :pensive: Bah, ben ergens wel blij dat we dat in Nederland niet hebben, maar vind zo’n vaste bubbel van 5 op zich geen gek plan.

7 likes

Milde klachten: hoesten. Ben bang dat ik me nu moet gaan testen, net wakker geworden door wat hoesten. Ik kijk even hoe het straks gaat. Hoef toch nergens naartoe

Voelt wel gek, binnen blijven en bedenken of ik moet bellen voor een afspraak of niet omdat ik 2 keer heb moeten hoesten :sweat_smile:

Hoe werken die bubbels in België eigenlijk? Moet je ergens registreren met wie je omgaat?

Ik vind de avondklok van de provincie Antwerpen wel echt een belachelijke regel hoor… Net alsof een virus zich houdt aan de klok. En daarnaast kun je voor de drukte beter in de nacht door de stad lopen dan overdag?

1 like

Ik heb zo’n collega die altijd alles weet (of nouja dat denkt ze), en ze zegt nu ‘ja maar het virus is natuurlijk al heel erg afgezwakt’ en dan bedoelt ze dus niet perse de verspreiding maar echt het virus zelf. Maar dat is toch niet helemaal zo? Ik vind dat zo lastig want ik weet vrijwel zeker dat dat niet zo is maar heb geen argumenten tegen dr onzin

1 like

Nee hoor, het virus is precies hetzelfde (althans, we hebben geen aanwijzingen dat het ‘zwakker’ is geworden). We denken wel dat ‘viral load’ bij besmetting er iets mee te maken heeft, mensen uit de brandhaarden van Nederland waren duidelijk zieker dan mensen die van elders kwamen, mogelijk dat je zieker wordt als je heel veel virus ineens binnenkrijgt (hossend in een vochtige carnavalszaal met meerdere verspreiders bijvoorbeeld), er is nu minder virus in de omloop en we passen beter op, dus in die zin zou het mogelijk te verklaren zijn dat mensen minder ziek worden.
Maar dat is lang niet de enige factor die de mate van ziek zijn bepaalt, er is nu ook een gen gevonden dat voorkomt dat je een normale immuunrespons tegen dit virus kan maken en er zijn ongetwijfeld nog honderden zoniet duizenden factoren die meespelen, dus je kunt absoluut niet voorspellen hoe ziek jij als persoon gaat worden als je nu besmet wordt.

9 likes

Eigenlijk denk ik ook dat deze manier van omgaan met ziek zijn op je werk veel beter is als je kantoorwerk doet dat thuis ook gewoon gedaan kan worden. Ik zal nooit vergeten dat ik ooit een collega had die haar hele prullenbak had ondergekotst, vervolgens gewoon doorwerkte én dat als een van de grootste prestaties van haar leven zag (afgaand op hoe vaak ze dat verhaal aanhaalde als iemand anders zich ziek had gemeld.) Echt… wat een vakvrouw.

8 likes

Dankjewel!

“De mondkapjesplicht voor iedereen boven de twaalf jaar wordt uitgebreid alle openbare locaties, en op plekken waar het niet mogelijk is om 1,5 meter afstand te houden. Het is niet nodig om in een restaurant tijdens het eten en drinken een mondkapje te dragen.”

(Bron: nu.nl)

Zou ook wel lastig worden, eten en drinken met een mondkapje op? :joy:

2 likes

Ik hoop dit ook. Nu blijkt dat ik mijn werk grotendeels gewoon thuis kan doen (op afspraken met cliënten na). Dus in het vervolg kan ik prima thuisblijven, eventueel moet alleen een afspraak overgenomen worden of moet hij telefonisch worden. Hoeveel dagen ik wel niet belabberd op kantoor heb gezeten, maar dan ‘niet ziek genoeg om thuis te blijven’. Eigenlijk raar, want met een beetje pech steek je iedereen aan. En er zijn idd zat collega’s die wel echt ziek op kantoor zitten.

4 likes

Wow thanks voor het uitgebreide antwoord! Interessant! Was ook al beetje aan het internetten en kwam ook bijvoorbeeld dit tegen: https://www.google.nl/amp/s/eenvandaag.avrotros.nl/amp/item/coronavirus-zal-in-toekomst-waarschijnlijk-milder-worden/
Maar mensen lezen dan altijd zo selectief en niet de nuanceringen, plus niet iedereen is een betrouwbare bron haha. Kies er bij deze collega soms maar voor om niet te reageren, choose your battles denk ik dan.

Ugh ik moet me ook weer laten testen want weer verkoudheidsklachten. Maar het voelt zo aanstellerig. Ben echt tegen heug en meug van werk toch maar naar huis gegaan omdat ik me hier normaal nóóit ziek mee zou melden. Ik kan mijn werk ook niet echt vanuit huis doen dus het voelt echt onnatuurlijk. Het zal wel niks zijn, maar goed better safe than sorry. Kan ook pas donderdag terecht.

Uitreizen kan volgens mij nog steeds, dat is ook zo wanneer landen om een andere reden code oranje hebben. Je werkgever kan je wel verplichten na je vakantie 2 weken onbetaald thuis te blijven geloof ik.

1 like