Coronatopic #5

Ooh oeps, blijkbaar neem ik m’n verantwoordelijkheid niet door m’n reuma… :neutral_face:

Hahahahahahaha wat. Ik zit echt hardop te lachen. Maar eigenlijk is het echt treurig dat er mensen zijn die dit oprecht geloven.

4 likes

:rofl:

6 likes

Met haar uitspraken over corona ben ik het zeker niet eens, en dit valt natuurlijk te betwisten. Maar voor gezonde mensen die niet per se afhankelijk zijn van medicijnen, is het natuurlijk best interessant om naar oorzaken te kijken bij klachten en niet meteen iedereen vol te gooien met medicijnen toch? Ik zie er wel een punt in in ieder geval. Al schiet deze vrouw misschien wel door naar het extreme…

Je kunt best iets zien in het idee dat niet alle medicijnen nodig zijn, dat je moet oppassen dat je niet bijwerkingen van medicijnen gaat behandelen met nieuwe medicijnen, dat soms andere interventies buiten medicijnen ook kunnen helpen, maar stellen dat je een huisartsenpraktijk kan hebben ZONDER medicijnen is gewoon 5km over de grens van totale bullshit.
Er is denk ik niemand in Nederland die gezond is en geen medicijnen nodig heeft, die ze toch slikt, van wie krijgen mensen die medicijnen dan?

10 likes

Maar bij welke Nederlandse huisarts wordt je ‘volgegooid met medicijnen’? Ik heb in mijn ongeveer dan 10 verschillende huisartsenpraktijken gehad (door verhuizing) en ik heb dat in ieder geval nog nooit meegemaakt. Ik vind ze eerder (naar mijn lekenmening) juist terughoudend met medicijnen.

7 likes

Mijn huisarts ook, maar ik weet van vriendinnen dat die al een antibioticakuur krijgen als ze erom vragen of het standaard antwoord is ‘pak maar een paar paracetamol en kom volgende week maar terug als het niet over is’. Of ze nou voor rugpijn, buikpijn of hoofdpijn die niet over gaat komen.

1 like

Hmm, geen idee, misschien een overdreven opmerking. Maar als ik soms zie hoe snel mensen aan antibiotica kuren gaan, krijg ik daar wel vraagtekens bij. Ik heb verder totaal geen verstand van gezondheidszorg. Ik heb toen ik een peuter was 1 kuurtje gehad en dat was het wel. Ik ben misschien gezegend met een gezond lijf en kon mijn blaasontstekingen tot nu toe allemaal wegdrinken. Maar ik denk dat er veel kracht zit in preventie/verandering van eetpatronen whatever. Overigens zou ik haar ook niet als huisarts willen.

Zo zou het wel moeten zijn idd, maar ik heb dus 2 vriendinnen (beiden andere huisarts) die maar hoeven te bellen dat ze blaasontsteking hebben en de kuur ligt voor ze klaar, zonder plasje inleveren. Rest in spoiler, want beetje offtopic.

De ene werkt zelf in de zorg en krijgt het daarom voor elkaar, omdat ze gewoon de juiste medische termen weet te gebruiken (ze test dan zelf op het werk maar ook als die uitslag negatief is krijgt ze gewoon een kuur, want volgens haar kan een negatieve test toch blaasontsteking betekenen) en de ander heeft een geschiedenis met blaasonsteking dus haar huisarts vertrouwd haar dat ze de symptomen herkent. :woman_facepalming:t2: Lekker meerdere malen per jaar aan de antibiotica, echt verstandig. Ik heb zelf 1 jaar ook heel vaak blaasontsteking gehad, maar bij nr 2 in 3 maanden tijd ging mijn huisarts toch echt al verder zoeken. Bij mij lag het aan de nuvaring trouwens. Toen ik daar mee stopte, waren de regelmatige blaasontstekingen en daarop volgende schimmelinfecties door de antibioticakuur ook verleden tijd

Dit valt bij ons in NL nog een soort van mee toch? Maar er zijn ook landen of praktijken waar betaald wordt per uitgeschreven recept en dan snap ik ook wel dat dat een beetje aangemoedigd wordt (zou niet moeten! Maar snap het wel)

Na de vegetarische slager presenteren wij u de medicijnvrije huisarts. :upside_down_face:
Straks nog de geheelonthoudende bierbrouwer en de stemloze zanger.

20 likes

Ja was bij mij toen ook idd, recept ligt klaar maar kom even plas inleveren en we plannen meteen een afspraak om verder te zoeken. Gelukkig zijn de meeste artsen er wel strenger in idd!

1 like

Past niet echt bij het topic, maar wilde dit even delen.

Samenvatting

Ik weet niet of je een abonnement hebt op de Volkskrant, ik niet, mar kan me dit artikel nog wel herinneren. Helaas is er nu een betaalmuur. Maar voeding en eten is een soort van religie geworden. En jouw voorbeelden sluiten daar wel mooi op aan eigenlijk.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/voeding-is-religie-geworden-inclusief-profeten-duivels-en-heilige-boeken~b05f95f3/

2 likes

mijn ervaring is inderdaad dat Nederlandse artsen weinig medicatie voorschrijven. Echter heb ik niet het idee dat de oorzaak van klachten zo belangrijk wordt gevonden?Althans in mijn ervaring zijn ze vooral bezig met het uitvoeren van een behandeling en minder met het uitzoeken naar het ho en waarom.

@anon43983847 hebben jullie al eens gluten en GMO vrij eten geprobeerd? Met aanvulling supplementen?
Ik ken nog wel een website waar je daarvoor terecht kan! Doen zo’n bloedtest weet je wel :tipping_hand_woman:t3:

2 likes

Hoe kom je bij een behandeling als je niet weet wat de oorzaak is? We hebben geen kookboek met ‘pijn linkerteen —> geef medicijn X’ of iets in die richting.
Je kijkt naar een teen, hoort het verhaal aan, kent de voorgeschiedenis van een patiënt, er gaan honderd radertjes draaien in je hoofd, en dan kan er bij 10 ‘pijn linkertenen’ 10x een ander antwoord uitkomen (van ‘andere schoenen dragen’ tot ‘neem dit pilletje’ tot ‘ik stuur je naar de chirurg voor een amputatie’).
Misschien dat dat voor de patiënt niet altijd duidelijk is, en soms ook niet duidelijk wordt gemaakt, bijvoorbeeld als je denkt dat iemand daar op dat moment niet voor open staat.

11 likes

ik leg het misschien niet precies genoeg uit, maar bij mijn ziektebeeld zien ze wel wat er aan de hand is. Maar hebben ze geen flauw idee hoe dit stond is gekomen en vinden ze dat eigenlijk ook niet zo interessant. Mijn gynaecoloog vertelde mij bijvoorbeeld dat veel vrouwen die prednison slikken heftige menstruaties krijgen, zij zei dat ze niet zo goed weten waarom dit precies is maar dat ze deze combinatie veel zien. Ik neem aan dat zij daar tegen mij eerlijk over is? Ik zou geen reden kunnen voorstellen waarom zij zou denken dat ik niet voor een verklaring open zou staan, want ik heb vrij duidelijk gecommuniceerd dat ik graag het waarom wil weten, Dat ik graag wil begrijpen hoe mijn lichaam reageert op de medicijnen die ik moet slikken. Dit is een van de velen ervaringen die ik heb op dit vlak. Een goede vriend van mij die medicijnen heeft gestudeerd vertelde mij ook dat er sinds kort veel meer aandacht is voor communicatie in de studie. Misschien dat dat wel verbetert in de toekomst.

Ohhhhh ik erger me ook altijd zo aan ‘een tegengeluid’ :confounded::confounded::confounded:

1 like

Nu je het zegt heb ik ook wel alleen ervaring met oude artsen (dit is slechts mijn ervaring he )

1 like

Mijn universiteit was ergens in 1980 ofzo wel aardig ‘hip’ toen ze de studenten oefengesprekken lieten doen, maar die dokters zijn inmiddels ook wel bijna met pensioen.
Ik denk dat de generatie dokters die echt in het geheel geen communicatieonderwijs heeft gehad niet meer werkzaam is. Maar al het communicatieonderwijs in de wereld maakt een hork nog steeds niet aardig.

Ik bedoelde niet per se dat jij geen verklaring zou willen horen, maar ik ga patiënten die me net huilend verteld hebben dat hun sigaretje het enige is dat ze ervan weerhoudt een einde te maken aan hun miserabele leven niet inpeperen dat dat ook is waar hun benauwdheid vandaan komt, dan proberen we eerst wel even wat fysiotherapie of een puffer en als ze dan op een wat beter punt in hun leven zijn kunnen we het opnieuw hebben over dat roken.
Ik weet natuurlijk niet precies wat jij hebt, het klopt wel dat niet alle artsen even geïnteresseerd zijn in alle specifieke mechanismen achter dingen (dan waren we allemaal wel biologie of biomedische wetenschappen ofzo gaan studeren) en van heel veel dingen weten we het ook gewoon niet, en er is weinig geld voor onderzoek waar je geen geld aan kunt verdienen, dus achter veel dingen komen we waarschijnlijk ook nooit.
Ik zou de hevige menstruaties overigens wel kunnen verklaren doordat prednison zorgt dat je bloed minder goed stolt, maar ik schrijf vreselijk veel prednison voor, dus misschien zit ik daar wat beter in dan de gemiddelde gynaecoloog.

4 likes