Ik vind het ook niet super erg, maar ben vooral benieuwd of ik aanvullende maatregelen moet nemen, want ik ga wel gewoon naar mijn werk.
Ik hoop dat ze vanavond ook zeggen dat het advies van blijf zoveel mogelijk thuis langer zal zijn dan 1 sept.
Volgens mij is de offficiele regel dat zij 1,5 meter afstand met jou moet bewaren (en je huisgenoot dus ook, aangezien hij geen afstand tot haar gaat houden neem ik aan) en zoveel mogelijk moet desinfecteren, handen wassen, etc. Dus inderdaad aan ze vragen of ze zo min mogelijk in de gemeenschappelijke ruimtes willen zitten en zoveel mogelijk afstand tot jou kunnen houden
Vooropgesteld: ik vind dat mensen hun verantwoordelijkheid moeten nemen met betrekking tot de maatregelen, met name om anderen (die het wel serieus nemen) te beschermen
Maar opzich is het toenemend aantal besmettingen zonder dat daar ziekenhuisopnames/sterfgevallen tegenover staan wel wat met het beleid werd beoogd toch? Groepsimmuniteit bedoel ik dan
Pff 601 besmettingen… Ik ben echt heel erg benieuwd wat ze qua maatregelen aan gaan kondigen en wanneer steden besluiten locale maatregelen te nemen, hopelijk zijn ze niet al te afwachtend.
Wat aangekondigd is gaat echt enkel en alleen over introductieweken?
Ben ook benieuwd wat er nu nog verder gaat gebeuren want daarmee win je de strijd toch niet lijkt me.
Mischien ben ik gewoon een zure trut maar is zo’n intro week echt zo belangrijk. Mijn school had dit niet en heb eerlijk ook niet gemist. Vind het wel sneu dat door gedeeltelijk/veel online te werken je wel minder snel vrienden kan maken.
Als de introweken niet gecancelled worden weet ik het ook niet. Hoe onverantwoord als die door zouden gaan? Daar valt toch absoluut niet te handhaven ook… Ja jammer dat je dit dan moet missen, maar het is nu eenmaal niet anders
Helder, thanks! Dacht dat ze dat misschien nog zouden aanhalen in deze situatie (veel besmettingen, relatief weinig opnames/sterfte). Vind het inderdaad ook geen goede strategie, zoals je zegt, het zal maar je moeder zijn die door dit beleid komt te overlijden.
Ok ik lees net op de nos jongeren insta dat de intro’s door mogen onder strikte voorwaarden. Good fucking luck with that, blij dat ik niet echt in een levendige studentenstad woon.
Tot 22.00 uur en zonder alcohol… en dat geloven ze zelf
Haha ja dat geloof ik. Ik ken ook mensen die denken laat al die maatregelen maar achterwege, wat minder mensen op de wereld is alleen maar goed Maarja los van wat je ervan vindt, zoiets kan een overheid natuurlijk nooit verkopen inderdaad.
Vind het zelf, zoals velen al zeggen, lastig omgaan met mensen die zelf totale schijt hebben aan de regels. Prima dat jij het onzin vindt (eigenlijk ook niet trouwens) maar geef een ander gewoon de ruimte zich wél aan de maatregelen te houden. Maar nee een vriendin zegt doodleuk tegen haar oma van 95 dat ze zich niet moet aanstellen, corona is verleden tijd… tsja
Ik word wel echt droevig van alle voorheen succesvolle mensen in de muzieksector om mij heen, die niks anders kunnen dan hun handdoek in de ring gooien en zich moeten laten omscholen. En intussen wel volle vliegtuigen. Van cultuur gaat op termijn zo weinig overblijven vrees ik…
Vooral voor studentenverenigingen zijn die introweken heel belangrijk. Daar werven ze hun nieuwe leden. Een studentenvereniging kan bij te weinig leden gewoon failliet gaan. Sommigen zullen het nauwelijks merken/kunnen een aantal jaar vooruit maar voor anderen (vaak kleinere verenigingen) gaat het lastig worden. Het zijn eigenlijk een soort non-profit horecaondernemingen. Neemt niet weg dat als zo’n introweek niet veilig is, het natuurlijk afgelast moet worden maar het zou me niets verbazen als een aantal verenigingen de coronacrisis niet overleeft. ‘Hoe erg is dat dan.’ kun je denken. Ligt er natuurlijk aan waarmee je het vergelijkt. Het is minder erg dan je oma die op de IC ligt of een kapper die zijn zaak kwijtraakt natuurlijk. Voor de diversiteit aan verenigingen is het in ieder geval wel jammer. De corpsen zullen het wel overleven maar de kleinere verenigingen met bijv. een meer vrije inslag (zonder ontgroening), alternatieve of bijv. gelovige inslag kunnen het wel lastig gaan krijgen. Ik vind het heel logisch dat het afgelast wordt hoor, maar ik vond het een beetje stom als mensen zeggen dat die verenigingen niet mogen zeuren omdat ze zelf niets aan hun introweek hebben gehad. Daar gaat het namelijk niet per se om.
Nou inderdaad.
Ik heb zelf niet deelgenomen aan de introweek van mijn universiteit en ik heb daar nooit veel last van ondervonden. En ik, een eerstegeneratiestudent, ging nog wel in een stad studeren waar ik niemand kende… Ik zorgde dat ik via de studieverenigingen van de opleidingen die ik gedaan heb in contact kwam met tweedejaars. Met hen ben ik ook bevriend geraakt. De info die zij mij verteld hebben had echter ook via een videoverbinding gekund of in een klein groepje van 4 ofzo. Dus zo’n introductieweek is qua informatievoorziening niet nodig. Het is eerder jammer vanuit een sociaal oogpunt. En dat geldt voor heel veel situaties in een pandemie dus ik zie niet waarom een introductieweek daar een uitzondering in zou moeten zijn.
Aha dat wist ik niet. Weet helemaal niks van verenigingen alleen de niet zo positive verhalen dan🙃
Ja snap ik wel hoor! Als je er zelf geen behoefte aan hebt gehad, ga je je er natuurlijk ook niet in verdiepen. Feit is dat de verenigingen van de niet zo positieve verhalen corona toch wel overleven.
Ik zou het ook belachelijk vinden als ze dit risico zouden nemen omwille van het voortbestaan van verenigingen of de lol van de eerstejaars hoor, want dat is het natuurlijk niet waard. Maar ik vind gewoon dat iedereen die gedupeerd is wel mag klagen.
Ik heb tijdens mijn studie nooit bij een vereniging gezeten. Maar is het in dat wereldje niet dat je al een beetje weet bij welke vereniging je sowieso graag wilt? Of kom je daar vaak pas bij de intro achter door verschillende te bezoeken?
Want ik denk nu heel simpel maak als vereniging een leuke intro video en aan de hand daarvan schrijven mensen zich wel in ipv allerlei activiteiten met groepen mensen. Maar dat kan ook te simpel gedacht zijn omdat ik niet weet hoe het werkt
Ik denk dat dat laatste ook wel gebeurt hoor. Ze moeten er nu eenmaal een mouw aan passen net als de rest van Nederland. Er zullen vast ook dingen voorbereid zijn die geld hebben gekost bijv. maar daar hebben alle horecaondernemingen last van.
Ik denk dat als je de corpsen er even buiten houdt dat meer dan 95% van de inschrijvingen pas tijdens de introweken plaatsvindt. Je weet natuurlijk alleen niet of al die mensen van te voren al wisten waar ze zich wilden inschrijven maar wachten tot dat ze de verenigingen hebben gezien omdat die mogelijkheid er nu eenmaal is. Mijn ervaring is wel dat veel studenten in zo’n week pas zien of een vereniging wat voor ze is, omdat ze daarvoor niet van het bestaan van de niet-corpsachtige verenigingen wisten. Maar goed de tijd zal het leren natuurlijk. De klap zit hem natuurlijk ook bij het niet/beperkt mogen samenkomen (zoals bij horeca).
Voelt een beetje stom om hier helemaal over uit te wijden want het is natuurlijk geen probleem met topprioriteit. Ik snap echter wel dat zij flink balen en daar over klagen. Ik lees hier vaak dingen in de trant van ‘Groep x moet niet klagen want iedereen heeft er last van.’ maar ik vind juist dat daarom iedereen wel mag klagen, haha.
Ik vind het ook wel sneu voor de studenten, los van dat ik ze stik irritant vind als ze in die week brallend door mijn stad lopen in kuddes.
Ik vraag me af hoe strak het gehandhaafd wordt, want ik voorspel bij deze dat de feestjes wel door gaan, dan maar stiekem bij Berend Jan op de zolderkamer ofzo