Coronatopic #5

Ik las laatst ook Dombocratie in zo’n conspiracykrant die ik in de bus kreeg LOL

1 like

Ik ben een weekend in Duitsland en nu valt het me pas op hoe laks en eigenwijs Nederlanders zijn met de maatregelen. Hier moet je gewoon overal binnen een mondkapje op, maar iedereen doet het ook gewoon uit zichzelf buiten op drukke plekken. En overal waar je wat gaat eten/drinken moet je je gegevens achterlaten. Vind het eigenlijk wel fijn zo!

6 likes

Ik houd dit topic niet goed bij, maar de effectiviteit van niet-medische mondkapjes is toch nihil? Waarom dan verplichten? (Afgezien van plaatsen waar de anderhalve meter niet gegarandeerd kan worden, zoals ov en drukke gebieden in steden.) En de vergelijking met condooms en autogordels gaat toch niet op, aangezien die wél aantoonbaar beschermen?

Volgens mij is gedragsverandering (mensen zijn zich bewuster van het ‘gevaar’ bij iets zichtbaars als mondkapjes) een belangrijk punt en ik dacht ook gelezen te hebben dat een mondkapje niet zozeer de drager zelf beschermt, maar vooral diens omgeving tegen eventuele corona ‘spetters’ (haha stom sorry maar kan even niet op het goede woord komen) die de mondkapjesdrager verspreid.

1 like

Ik snap het ook niet echt meer hoor. Eerst waren mondkapjes absoluut niet effectief, nu weer wel. Maar goed, als ze zeggen dat het moet en je kunt er potentieel levens mee redden waarom zou je het dan niet doen?

*Dat vind ik trouwens wel een ‘coronales’ die mensen kunnen leren: je hoeft niet precies te begrijpen waarom iets van je wordt gevraagd om gewoon te doen wat er van je wordt gevraagd. Maar nu zal ik wel een sheep zijn.

8 likes

Haha ik dacht daarbij vooral aan mensen die heel erg met consumptie praten (die moeten mss maar wel een permanente mondkapjesplicht krijgen). Die van jou is een stuk leuker haha

1 like

@Bubbless @Eddie @Sedana Bedankt voor de toelichting! Had het argument van gedragsverandering inderdaad al eerder voorbij zien komen. Vraag me nog wel af of het nog veel verschil maakt in het mogelijk besmetten van anderen als je toch al anderhalve meter afstand houdt (ik woon in een klein dorp en hier is dat, in elk geval buiten, goed te doen).

Lol mooie die ga ik bij m’n vrienden introduceren

11 likes

Ik ben hier ook benieuwd naar.

En nog een vraag, misschien een beetje onduidelijk. Maar kan het zijn dat ik bijv al in aanraking ben gekomen met iemand dichtbij, in de winkels of whatever die Corona had, dat ik toch deeltjes binnen heb gehad, maar niet “veel” genoeg om er ziek van te worden? Of dat mijn weerstand er tegen beschermt heeft?
Kan mijn vraag niet helemaal verduidelijken merk ik haha maar wellicht dat iemand mijn vraag snapt!

Ik snap dat hele nadruk gebeuren op jongeren niet zo.
Als ik denk aan “jongeren” denk ik aan 18-25. Maar de groep waarin nu piekt is toch veeeel groter? 20-40 ofzo?
Een 30 jarige hoeven we toch niet te belonen of betalen om verantwoordelijkheid te nemen?

3 likes

Dan gaan jongeren straks helemaal nergens maar naar luisteren als er geen beloning tegenover staat.

3 likes

Ik denk vanuit gedragsbeinvloeding perspectief het wel interessant kan zijn, zeker als je bekijkt hoe goed neuromarketing kan werken op menselijk gedrag bij consumeren. De vraag is natuurlijk in welke invalshoek je dat moet gaan zoeken en of, zoals jij al zegt, het geld het waard is. Ik denk zeker wel interessant om eens mee te testen in kleinere groepen. Sowieso denk ik dat (gedeeltelijk onbewuste) gedragsbeinvloeding wel meer ingezet mag worden om mensen 1,5 m aan te laten houden in steden, mensen zich meer te laten testen etc.

1 like

Een gratis pizza zou mij echt totaal niet over de streep trekken en ik ben dé doelgroep. Ik zou me sneller laten testen als je de uitslag meteen zou krijgen.

2 likes

Ik denk het niet, want als jij weinig virusdeeltjes hebt binnengekregen, kan je ook maar weinig virusdeeltjes verspreiden lijkt me? Maar ik weet niet hoe snel een virus zich vermenigvuldigt eenmaal in je lijf, ik denk dat het daar afhankelijk van is, en dan dus ook van hoe snel jij je huisgenoten vervolgens besmet.

Jaaaaa dat bellen op anoniem vond ik ook mega raar??!

1 like

Ja eens! Zelfs binnen de randstad zijn er weinig teststraten vind ik. Ik woon in een grote stad met veel jongeren/studenten en de dichtstbijzijnde testlocatie is 12km hier vandaan in een dorpje. Ik heb geen auto (de meeste jonge mensen niet), en als je echt ziek bent is zo ver fietsen geen pretje. Je kan dan natuurlijk ook niet met het ov en dan wordt de drempel om je te laten testen toch ineens een stuk hoger…

7 likes

Lijkt me ook een goed idee om ambitieuze jeugd politici ook wat te laten zeggen bij een persconferentie bijvoorbeeld. Er is een jongen (geen idee hoe hij heet, en wat hij precies doet), maar hij is regelmatig op TV geweest en gaat politicologie studeren. Echt een zeer leuke, spontane knul en denk dat hij het ook goed zou kunnen brengen. Wellicht komt de boodschap dan wat beter bij de jongeren aan dan wanneer ome Mark de jeugd streng toespreekt.

1 like

Is ook maar een hersenspinsel hoor. Ergens denk ik: we moeten alles uit de kast trekken om de jeugd correct te informeren, maar eigenlijk vind ik ook dat je niet moet zeuren en de maatregelen braaf moet opvolgen.

1 like

Welke jongen bedoel je? Of weet je zn naam verder niet?