Coronatopic #5

Mm favoriete corona woord is ROVERHEID

16 likes

Jep en hallo het is ook gewoon super vervelend om te kakken met zo’n mondkap op dus ze moeten gewoon ff normaal doen die Fransen

1 like

Ik wou echt dat rutte dit had voorgelezen gisteren

10 likes

Wow, gaat het goed met jullie bloeddruk? Mijn God.

1 like

Een achterlijke comment als gevolg van een achterlijk overdreven rant.

Soort omgekeerde viruswaanzin sekte lijkt het wel als ik dat zo lees.

Dit verbaasde me ook in duitsland. Overal mondkapjes binnen, werkte prima ben je zo aan gewend. En of het beschermd is natuurlijk te betwisten, maar het zorgde er bij mij wel voor dat je liever buiten blijft, contact binnen vermindert en bewuster bent van elkaar.

4 likes

Ik vind het heel individualistisch van de Nederlandse overheid en andere groepen om tegen het gebruik van een mondkapje te zijn in het openbaar. Ik weet dat onze cultuur zo in elkaar zit, tot voor kort vond ik ook niet nodig.

Alleen het is nu zo stom om zo te denken. Je geeft je vrijheid niet op. Je beschermt je eigen vrijheid door nu je verantwoordelijkheid te nemen en te denken aan het collectief.

Een mondkapje dragen verschilt niks van de andere nudges/regels waar we ons al tijden aan houden. Bijvoorbeeld het wassen van je handen of het dragen van een auto riem.

Ik vond deze artikelen wel vrij interessant. Al zijn ze wel wat lang haha.

https://www.nature.com/articles/s41562-020-0884-z#Fig1

Ik ga vanaf nu ook mondkapjes dragen op drukke plekken. We waren laatst bij iemand die dat al deed. Ook al beschermt het jezelf niet echt op dit moment. Als genoeg mensen het zien en zelf gaan doen draagt het wel bij aan de algehele gezondheid.

2 likes

Ja tuurlijk, de vraag lukt uiteindelijk wel. Het was ook even meer een algemene rant naar gasten in de horeca en dat dingen niet zo makkelijk zijn daardoor :see_no_evil: Lees nu wel dat we van Ć­edere gast de gegevens moeten noteren? Dat vind ik wel een beetje vreemd, je zou zeggen dat 1x contactgegevens per gezelschap genoeg zou zijn. Oh en die gezondheidscheck is echt het meest nutteloze wat ze ooit hebben verplicht, er is niemand die ooit ā€˜ja’ zou zeggen op de vraag of ze klachten hebben/ziek zijn…
Ons terras is ook afgebakend met rood/wit lint, maar er staat niet altijd een medewerker bij de ingang want wij zijn ook gewoon aan het werk natuurlijk. Oh en er is ook de zeldzame gast die gewoon over het lint heenstapt?? Dat vind ik echt zo vreemd en asociaal.

Dat iedereen zijn gegevens achter moet laten, is dat niet ook omdat nu blijkbaar mensen weigeren te vertellen met wie ze contact hebben gehad? Dat soort berichten hoorde ik wel vaker deze week. Als nu iemand besmet blijkt te zijn en niet wil vertellen met wie hij op het terras heeft gezeten is dat tenminste nog terug te vinden.

1 like

Ja of omdat je t simpelweg niet weet misschien?
Als ik gisteren een restaurant het aambeeld heb gegeten en ik heb nu corona, dan weet ik niet hoe al die mensen uit dat restaurant heten. Als ze dan de administratie erbij pakken kunnen iedereen bellen…

Ik wist niet dat er mensen waren die dat weigerden, maargoed dan nog vind ik de gegevens per persoon een beetje overdreven… Als restaurant zou het voldoende moeten zijn om het gezelschap te bellen en dan is het hun verantwoordelijkheid imo om het door te geven aan de personen binnen dat gezelschap.

Ik snap sowieso niet echt dat mensen een mondkapje zo’n enorme vrijheidsbeperking vinden. (Mensen die iets medisch hebben waardoor het kut is natuurlijk daargelaten.) Ik vond ā€˜blijf zo veel mogelijk thuis’ echt een veel grotere beperking. Zou echt met liefde overal een mondkapje dragen als dat de kans op een lockdown kleiner maakt. (Natuurlijk in de eerste plaats ook voor anderen, maar om het even in de egoĆÆstische ā€˜mijn vrijheid wordt beperkt’ sfeer te houden.)

5 likes

Ik las laatst ook Dombocratie in zo’n conspiracykrant die ik in de bus kreeg LOL

1 like

Ik ben een weekend in Duitsland en nu valt het me pas op hoe laks en eigenwijs Nederlanders zijn met de maatregelen. Hier moet je gewoon overal binnen een mondkapje op, maar iedereen doet het ook gewoon uit zichzelf buiten op drukke plekken. En overal waar je wat gaat eten/drinken moet je je gegevens achterlaten. Vind het eigenlijk wel fijn zo!

6 likes

Ik houd dit topic niet goed bij, maar de effectiviteit van niet-medische mondkapjes is toch nihil? Waarom dan verplichten? (Afgezien van plaatsen waar de anderhalve meter niet gegarandeerd kan worden, zoals ov en drukke gebieden in steden.) En de vergelijking met condooms en autogordels gaat toch niet op, aangezien die wƩl aantoonbaar beschermen?

Volgens mij is gedragsverandering (mensen zijn zich bewuster van het ā€˜gevaar’ bij iets zichtbaars als mondkapjes) een belangrijk punt en ik dacht ook gelezen te hebben dat een mondkapje niet zozeer de drager zelf beschermt, maar vooral diens omgeving tegen eventuele corona ā€˜spetters’ (haha stom sorry maar kan even niet op het goede woord komen) die de mondkapjesdrager verspreid.

1 like

Ik snap het ook niet echt meer hoor. Eerst waren mondkapjes absoluut niet effectief, nu weer wel. Maar goed, als ze zeggen dat het moet en je kunt er potentieel levens mee redden waarom zou je het dan niet doen?

*Dat vind ik trouwens wel een ā€˜coronales’ die mensen kunnen leren: je hoeft niet precies te begrijpen waarom iets van je wordt gevraagd om gewoon te doen wat er van je wordt gevraagd. Maar nu zal ik wel een sheep zijn.

8 likes

Haha ik dacht daarbij vooral aan mensen die heel erg met consumptie praten (die moeten mss maar wel een permanente mondkapjesplicht krijgen). Die van jou is een stuk leuker haha

1 like

@Bubbless @Eddie @Sedana Bedankt voor de toelichting! Had het argument van gedragsverandering inderdaad al eerder voorbij zien komen. Vraag me nog wel af of het nog veel verschil maakt in het mogelijk besmetten van anderen als je toch al anderhalve meter afstand houdt (ik woon in een klein dorp en hier is dat, in elk geval buiten, goed te doen).

Lol mooie die ga ik bij m’n vrienden introduceren