Ik ben hier ook benieuwd naar.
En nog een vraag, misschien een beetje onduidelijk. Maar kan het zijn dat ik bijv al in aanraking ben gekomen met iemand dichtbij, in de winkels of whatever die Corona had, dat ik toch deeltjes binnen heb gehad, maar niet “veel” genoeg om er ziek van te worden? Of dat mijn weerstand er tegen beschermt heeft?
Kan mijn vraag niet helemaal verduidelijken merk ik haha maar wellicht dat iemand mijn vraag snapt!
Ik snap dat hele nadruk gebeuren op jongeren niet zo.
Als ik denk aan “jongeren” denk ik aan 18-25. Maar de groep waarin nu piekt is toch veeeel groter? 20-40 ofzo?
Een 30 jarige hoeven we toch niet te belonen of betalen om verantwoordelijkheid te nemen?
Dan gaan jongeren straks helemaal nergens maar naar luisteren als er geen beloning tegenover staat.
Ik denk vanuit gedragsbeinvloeding perspectief het wel interessant kan zijn, zeker als je bekijkt hoe goed neuromarketing kan werken op menselijk gedrag bij consumeren. De vraag is natuurlijk in welke invalshoek je dat moet gaan zoeken en of, zoals jij al zegt, het geld het waard is. Ik denk zeker wel interessant om eens mee te testen in kleinere groepen. Sowieso denk ik dat (gedeeltelijk onbewuste) gedragsbeinvloeding wel meer ingezet mag worden om mensen 1,5 m aan te laten houden in steden, mensen zich meer te laten testen etc.
Een gratis pizza zou mij echt totaal niet over de streep trekken en ik ben dé doelgroep. Ik zou me sneller laten testen als je de uitslag meteen zou krijgen.
Ik denk dat het probleem rondom jongeren en testen veel meer ligt bij het algemene gebrek aan representatie van jongeren in beleid en inzicht in het gedrag van jongeren, dan bij bereidheid zelf. Ik heb meerdere vriendinnen in haarden in R’dam en ze waren belachelijk laks, maar die haarden komen ook aan het licht doordat ze wel bereid zijn om te testen en mee te werken etc. De voorwaarden zijn er alleen echt niet naar.
Wat niet helpt is: buiten de randstad (overigens ook in) is de dekking van teststraten minimaal. Vaak op locaties die enkel met auto bereikbaar zijn (ik kwam er laatst een tegen bij vliegbasis soesterberg, like: was er echt geen centralere locatie in bijv woonwijk?), contactonderzoek gaat door middel van contacten opbellen die niet altijd weten dat ze uberhaupt gebeld worden, terwijl algemeen bekend is dat veel jongeren niet bellen, quarantaine op eigen initiatief (dus na risico-reis, contact etc) is slecht uitvoerbaar als je studentenhok 12m2 is en je 12 huisgenoten hebt (je familie ga je niet heen want vaak ouder). Waar zijn de teststraten op onderwijsinstellingen? Waarom is er geen plek waar je geïsoleerd van huisgenoten en familie op een fijne locatie gratis in quarantaine kan, hoezo wordt er gebeld met anonieme nummers (neem ik bijv niet altijd op) zonder vooraankondiging. De overheid moet echt harder gaan werken om jongeren te begrijpen en praten met representatieve groepen jongeren (niet die clubjes als coa litie y, want die zijn niet representatief voor jongeren).
Ik denk het niet, want als jij weinig virusdeeltjes hebt binnengekregen, kan je ook maar weinig virusdeeltjes verspreiden lijkt me? Maar ik weet niet hoe snel een virus zich vermenigvuldigt eenmaal in je lijf, ik denk dat het daar afhankelijk van is, en dan dus ook van hoe snel jij je huisgenoten vervolgens besmet.
Jaaaaa dat bellen op anoniem vond ik ook mega raar??!
Ja eens! Zelfs binnen de randstad zijn er weinig teststraten vind ik. Ik woon in een grote stad met veel jongeren/studenten en de dichtstbijzijnde testlocatie is 12km hier vandaan in een dorpje. Ik heb geen auto (de meeste jonge mensen niet), en als je echt ziek bent is zo ver fietsen geen pretje. Je kan dan natuurlijk ook niet met het ov en dan wordt de drempel om je te laten testen toch ineens een stuk hoger…
Lijkt me ook een goed idee om ambitieuze jeugd politici ook wat te laten zeggen bij een persconferentie bijvoorbeeld. Er is een jongen (geen idee hoe hij heet, en wat hij precies doet), maar hij is regelmatig op TV geweest en gaat politicologie studeren. Echt een zeer leuke, spontane knul en denk dat hij het ook goed zou kunnen brengen. Wellicht komt de boodschap dan wat beter bij de jongeren aan dan wanneer ome Mark de jeugd streng toespreekt.
Is ook maar een hersenspinsel hoor. Ergens denk ik: we moeten alles uit de kast trekken om de jeugd correct te informeren, maar eigenlijk vind ik ook dat je niet moet zeuren en de maatregelen braaf moet opvolgen.
Welke jongen bedoel je? Of weet je zn naam verder niet?
Ik snap wat je zegt over jouw situatie. Ik ben ook alleen actief in een studievereniging, maar het belangrijke verschil Is natuurlijk dat je die mensen wel fysiek zag. Dat maakt een band opbouwen sowieso makkelijker. Dan spreek je makkelijker af na college of zo. De studenten die nu beginnen missen dat sowieso het eerste semester. Ik heb in ieder geval al gehoord van mijn universiteit dat ze waarschijnlijk geen onderwijs aanbieden het eerste semester. In een vreemde stad is face to face wel heel belangrijk.
Ik vraag me af hoe ze dit allemaal onder controle willen houden, ik zie echt geen hoop. Moest deze avond tram op de dam pakken en echt alle straten vol, overal mensen dicht op elkaar drinken etc. Ik ben zelf natuurlijk geen engel maar de hoeveelheid toeristen helpt echt niet. Feestende nederlanders zijn al moeilijk onder controle te houden en dan nog meer mensen en niemand snapt waneer je een mondkapje op moet. Beetje het zelfde hoe nederlanders naar België gingen, gaan nu britten en duitse jongerren naar Amsterdam. (heb niks tegen toeristen maar de straten zijn gewoon niet gemaakt voor veel mensen en als je dan ook afstand zou moeten houden etc…)
Er wordt inderdaad echt nergens afstand gehouden in de stad
Hier in mijn straat is het ook al de hele avond lallende engelsen over straat. Ik hoorde net zelfs ook ballonnetjes dus ik keek naar buiten en daar stonden ze lekker hutje mutje aan ballonnen te lurken.
Dat ligt er dan wel aan waar je bent, denk ik. Ik zit dit weekend ook in Duitsland en kom net naar dit topic om m’n ergernis uit te spreken. Hier in Hamburg doen mensen wel netjes hun mondkapje op als ze naar binnen gaan, maar niemand houdt afstand. Buiten al helemaal niet. Heb gister maar hele stukken over de weg gelopen, omdat niemand aan de kant gaat. Zelfs straten overgeslagen omdat die volgepakt stonden met mensen die lekker met zn allen op straat stonden te borrelen alsof het de Zeedijk was tijdens Pride in normale tijden.
Verder hebben heel veel mensen hun kapje onder de neus zitten. In bijvoorbeeld de metro ligt die verhouding veel hoger dan in een Nederlandse trein/metro.
Ik snap de regels wat betreft mondkapjes in Duitsland niet precies. In de supermarkt draagt iedereen mondkapjes behalve de medewerkers, op terrassen dragen medewerkers wel mondkapjes. Ik zat op het terras en wilde naar de wc. Ik liep het restaurant binnen zonder mondkapje, heel stom maar totaal niet aan gedacht dus liep weer snel terug om een mondkapje op te halen. Binnen zag ik weer een medewerker achter de bar staan zonder mondkapje. Verder ben ik nog bij een drogist geweest en iedereen droeg een mondkapje. En bij 1 kledingwinkel en daar droeg bijna niemand een mondkapje maar dat moet daar toch ook? En die medewerkers droegen geen mondkapje. Maar misschien verschilt het in Duitsland ook per regio. Ik kan me zo voorstellen dat buitenlanders ook niet weten dat je in Rotterdam op bepaalde plekken een mondkapje buiten moet dragen. En idd wat betreft 1.5 meter afstand houden merk ik in Duitsland wel verschil TOV Nederland. Op de stoep enzo gaat niemand voor elkaar aan de kant.
Nee wat raar joh! 1 van de eerste maatregelen tijdens corona was géén handen schudden. En dat is ook nog eens een hele makkelijke op te volgen maatregel.