Coronatopic #5

Ik ben denk ik idd liever 2wkn heeeeel ziek, en dan na 2mnd hersteld volledig enzo (niet perse Corona maar elke ziekte zegmaar), dan maaaanden half fit en revaliderend en shit en niet kunnen sporten etc etc :see_no_evil:

Zeker waar! Maar uiteindelijk is de groep jongeren die er langdurig klachten aan overhoudt alsnog relatief klein. Geen reden om daaraan voorbij te gaan natuurlijk maar wel goed om mee te nemen in het perspectief.
Vind wel dat Rutte daar meer de nadruk op zou mogen leggen in de persconferenties

Oh vind je? Ik woon in een van de brandhaarden van maart/april en hoor juist veel mensen om me heen die het vrijwel zeker hebben gehad en er ‘maar’ een weekje ziek van zijn geweest. Daarna nergens meer last van. Ook die verhalen heb ik in het nieuws gelezen. Voor mijn gevoel ligt de focus in het nieuws nu meer op de mensen die langdurige klachten hebben, maar of dat die groep dan relatief groot maakt tov het totaal aantal besmettingen?
Natuurlijk zijn er heel veel mensen die er langdurig ziek van zijn geweest (of nog steeds zijn) maar ik denk als we dat afzetten tegenover het totaal aantal mensen dat tot nog toe het heeft gehad, dat nog reuze mee valt. Met name als je je bedenkt dat waarschijnlijk een heeeel groot gedeelte het klachtenloos heeft gehad. Maar die groep ‘kennen’ we niet (oa door gebrek aan testen).
Maar goed, ik besef me dat dit vooral mijn perspectief is. En nogmaals, de langdurige effecten weten we inderdaad nog niet. Zeer waarschijnlijk heb ik het ook gehad dus misschien ben ik ook wel screwed op de lange termijn :no_mouth:

Heb je wel het idee dat er verbetering inzit? Of is het echt al sinds maart hetzelfde?

Ik heb ook gegoogeld naar statistieken hier over maar kan er nog weinig over vinden. Het enige getal wat ik nu tegen kwam was ‘honderden’ en om en nabij 1500. Dat is op zichzelf staand veel, maar in verhouding weinig.

Maar goed, dit zijn dan alleen nog de mensen die er meldingen van maken en die ook nog eens getest zijn.

1 like

Ik vind het inderdaad ook nog steeds zo raar dat er maar de hele tijd op de ouderen en zwakkeren gefocust wordt. Natuurlijk zijn deze mensen het kwets paarst. Maar daar ga je de jongere toch niet meer raken? Je kunt toch veel beter focussen op het leed wat ze zelf zullen meemaken? Dat ze bijvoorbeeld misschien wel een jaar niet kunnen feesten als ze besmet worden, of een studie moeten afbreken. Ik vind de hele aanpak van deze hele crisis af en toe zo vreemd.

Ik vind het inderdaad ook nog steeds zo raar dat er maar de hele tijd op de ouderen en zwakkeren gefocust wordt. Natuurlijk zijn deze mensen het kwetsbaarst. Maar daar ga je de jongeren toch niet mee raken? Je kunt toch veel beter focussen op het leed wat ze zelf zullen meemaken? Dat ze bijvoorbeeld misschien wel een jaar niet kunnen feesten als ze besmet worden, of een studie moeten afbreken. Ik vind de hele aanpak van deze hele crisis af en toe zo vreemd.

Maar goed, er schijnt nu een team inclusief jongere bezig te zijn met nadenken over campagnes die jongens zullen aanspreken. Dus hopelijk gaat dat meer zoden aan de dijk zetten.

3 likes

Mijn tante wilde mij serieus net knuffelen
ik ben gewoon naar achteren gestapt! Dat
 Kan
 Nu
 Niet

1 like

Je moet wel bedenken: elke jongere die hier blijvende klachten aan overhoud is een jongere die deze klachten niet had hoeven hebben. Als is het 1/20, is dat in totaal een zeer grote groep jongeren die mogelijk chronische klachten houdt vanwege een besmetting die in eerste instantie al te voorkomen was door je beter aan de maatregelen te houden en niet te veronderstellen dat het allemaal niet zo heftig is. Ik ben één keer écht goed ziek geweest (Zware longontsteking) en heb daar zowel mentaal als fysiek een enorme klap van gehad. Ik denk echt dat veel jongeren de impact van ziekte onderschatten.

5 likes

Via via via ken ik twee jongeren die allebei hun beide ouders zijn verloren aan corona, binnen een paar weken tijd. Die ouders waren in de 50/60. Ik vind dat vreselijke verhalen. Dat alleen is toch al reden om je aan de maatregelen te houden. Denk dat jongeren moeten beseffen dat hun eigen ouders ook ouderen zijn. Niet alleen je oma van 90, maar iedereen van boven de 50 ongeveer.

4 likes

Ik lees nu dat je voor Griekenland straks een negatieve corona test moet hebben.
Als dit ook door de GGD getest moet worden vind ik toch wel dat mensen er voor mogen gaan betalen.

1 like

Dat is wel gek, want als je geen afstand houdt binnenshuis moet je volgens het protocol thuisisolatie 14 dagen in quarantaine blijven nadat je huisgenoot uit isolatie mag, omdat je nog ziek kan worden.

Ja bijzonder ook, aangezien je ook nog steeds leest dat mensen bellen en de ggd de klachten niet erg genoeg vind om te testen. Maar testen voor je vakantie kan dan wel? (Als de ggd dat moet doen dan hĂš)

Dat zou ik ook zeer terecht vinden.
Al zullen er veel mensen zijn die dan liegen. Alsin ze hebben keelpijn ineens o.i.d.

1 like

Dan moeten ze daar nog leren lezen denk ik, er staat toch echt dat de ‘patiĂ«nt’ tot minstens 7 dagen na het ziek worden in isolatie moet, en dat huisgenoten (als ze geen afstand houden binnenshuis) 14 dagen in isolatie blijven nadat de ‘patiĂ«nt’ uit isolatie mag, dus de familieleden minstens 21 dagen.

Volgens mij heb je een reisverklaring nodig icm met de negatieve uitslag van de test. De GGD geeft die volgens mij sowieso niet. Dus liegen heeft geen zin, want enkel een test van de GGD is niet genoeg.

Ik merk wel dat ik veel steun heb aan dit forum omdat jullie het allemaal (zoals het hoort) serieus nemen. In mijn omgeving is dat toch wel minder. Ik heb sowieso al niet echt een ruggengraad maar omdat ik dan hier lees ‘wat normaal’ is durf ik toch nee te zeggen. Soms heb je (of ik in ieder geval) echt even de bevestiging nodig dat je niet flauw of suf bent als je je aan de regels wil houden.

31 likes

Dit herken ik en vind ik ook heel fijn. Ik lees dit topic dagelijks door en reageer eigenlijk nooit echt, maar haal er wel heel veel steun uit. Hier ook 0 ruggengraat, maar door dit topic heb het toch aangedurfd om wat mensen te attenderen op de situatie waar we in zitten en wat afspraken te skippen omdat ik me daar niet fijn bij voelde.

6 likes

Ik vind Putin tegenwoordig soms betrouwbaarder dan Trump. :joy:

7 likes

Ja hij is directeur van de afdeling infectieziekten van het RIVM (ons nationaal volksgezondheid/milieu instituut)

1 like

Maar als het inderdaad een mildere versie is, is er toch misschien ook minder aan de hand? Of denk ik dan te simpel? Of bedoel je dat mensen nu allemaal onderweg zijn om hun oma te knuffelen terwijl we het eerst nog verder moeten afwachten?

2 likes