Coronatopic #5

Dat tweede inderdaad, hij is het op dit moment het aan het uitleggen (als je de livestream volgt / wil volgen).

2 likes

Nou, heel apart
 Huisarts verwees mijn vriend door voor een coronatest, maar volgens het testpunt voldoet hij niet aan de checklist. :woman_shrugging:

En waarschijnlijk ook geen nertsenfokkerij.

Ik heb hier over Covid-19 nog niet heel veel over gelezen (volgens mij is er ook nog niet zoveel bekend), maar algemeen gezegd kan een iets milder verloop gunstig zijn voor een virus uit evolutionair perspectief. Als een virus mensen héél ziek maakt of zelfs dodelijk is, is de kans niet zo groot dat die mensen vrolijk rond blijven wandelen en andere mensen besmetten. Virussen zijn voor hun reproductie natuurlijk volledig afhankelijk van de gastheer, dus het is voor het virus zelf ook niet voordelig als de gastheer overlijdt. Dus het is volgens mij wel vaker aangetoond dat virussen, nadat ze naar een nieuwe gastheer zijn overgesprongen, op bepaald moment wat “milder” worden (qua beloop) omdat dat een evolutionair voordeel heeft. Het kan dan dus wel als consequentie hebben dat een virus zich bijv. makkelijker verspreid, en dat was om te beginnen natuurlijk al deel van de reden dat Covid-19 zo ver verspreid is geraakt (want mensen met weinig tot geen symptomen verspreiden het ook zonder dat ze het weten). Maar goed is dus wel een beetje de vraag wat milder precies voor een pandemie betekent, want het kan ook een effect op verspreiding hebben (nogmaals: kan, hoeft niet).

Edit: voor de duidelijkheid gaat wat ik hierboven zeg over een milder beloop door verandering/evolutie van het virus zelf, niet door een milder beloop omdat de groep die voornamelijk geinfecteerd wordt zelf minder vatbaar is voor zware klachten.

16 likes

Dus dat het virus zelf niet milder is, maar dat het virus nog even gevaarlijk is maar nu meer onder jongeren heerst waardoor het verloop milder is? Jammer had even hoop! Wel gevaarlijk dat dat zo in de NOS blog staat!

1 like

Afgezien van dat het natuurlijk een enorm klote virus is, is het ook zo interessant om het allemaal te volgen en te zien hoe zo’n virus zich ontwikkelt e.d. Ik vind dat van Dissel het ook fijn en goed uitlegt. Zit de livestream te kijken, moet eigenlijk werken, veel te heet

Ja waar staat het in de blog eigenlijk? Ik kon het zelf even niet vinden.

Ah wacht terwijl ik dit typ zie ik wel dit recentere bericht. Nou ja beschouw mijn post van hierboven dus maar als een leuk lesje virologie maar niet direct relevant voor de huidige situatie :wink:

Vind het wel slecht trouwens dat ze bij de NOS zo snel dingen in een liveblog knallen soms hoor, zorg gewoon even dat je het goed begrijpt voordat je het opschrijft, er is echt geen man overboord als mensen dit nieuws pas vanavond kunnen lezen.

5 likes

Gelukkig is het allemaal gebaseerd op willekeurige mutaties en niet op een evil mastermind!

3 likes

Goed dat ze het snel hebben rechtgezet! Ik heb mijn post ook verwijderd, voor het geval iemand dat leest en dan niet verder.

2 likes

Omg ik word echt woest van die reacties van die kinderen van de “ beste meneer Hoek- brief”. Zo verwend.
Ik snap echt niet dat die ouders ook niet gewoon tegen hun kinderen zeggen: wat jullie nu meemaken staat in geen Ă©nkele verhouding tot wat mensen in een oorlog hebben meegemaakt of meemaken. Ik zou mij doodschamen als mijn kind met zo’n brief in het nieuws kwam. Pff. Veels te warm om mij druk te maken.

20 likes

Omg echt om te huilen dit.

2 likes

Is die meneer Hoek diegene van die brief die op facebook rondgaat? Waarin staat dat hij door de oorlog niet van zijn jeugd heeft kunnen genieten en dat de kinderen even moeten volhouden? Want in dat geval vind ik het alsnog belachelijk dat kinderen daar zoiets op gaan antwoorden, maar moet eerlijk zeggen dat ik bij die brief van die meneer ook wel mijn wenkbrauwen optrok. Het staat buiten kijf dat wat hij meegemaakt heeft veel erger is, maar ik denk dat je kinderen/jongeren veel meer motiveert als je erkent dat het heel vervelend voor ze is dan dat je een brief schrijft met ‘Jullie moeten volhouden want wat ik meegemaakt heb is veel erger.’

10 likes

Ja, he?

Deze zin ook bijvoorbeeld: Jongeren hebben maanden niet kunnen feesten. Door die opoffering en het gebrek aan nood, hoe serieus ik corona ook neem, kan je het jongeren niet kwalijk nemen dat ze nu willen inhalen."

Wat voor oppoffering is het om een paar maanden niet te kunnen feesten? Ja, meneer u heeft tien jaar geen jeugd gehad, maar dat niet kunnen feesten, slaat er echt in als een bom.

Ik snap heel goed dat jongeren zich heel eenzaam voelen (want officieel val ik ook nog onder die groep, en heb ik me zeker ook mentaal echt slecht gevoeld een periode lang), maar ik denk niet helemaal dat dit de meest ideale manier is om dit aan de man te brengen.

1 like

‘‘Ik had al een jurk voor mijn gala. Dat ging niet door. Over de geplande evenementendag heb ik nooit meer iets gehoord. Het was allemaal heel heftig.’’

nou boehoehoee wat heftig. Kan echt slecht tegen dit soort verwende nesten.

16 likes

Verplichte quarantaine als je in contractonderzoek naar boven komt
De Jonge: verplichte quarantaine voor mensen uit bron- en contactonderzoek - https://nos.nl/l/2343729

Ben wel benieuwd hoe dan, want er was toch niet genoeg capaciteit meer voor het onderzoek? Hopelijk helpt het wel.

En er was toch al een probleem dat mensen niet meewerkten aan het bron- en contactonderzoek. Dan gaat dit het niet beter maken.

Aan de andere kant snap ik ook wel dat quarantaine verplicht wordt, want kennelijk zijn er genoeg mensen die zich er niet vrijwillig aan houden.

2 likes

Ja klopt maar het wordt dus juist ook voor die gevallen verplicht gemaakt, als je dus niet wilt meewerken kan je vervolgd worden volgens deze verplichting.

Ja, dat las ik. Maar als je naar 2 huisfeesten met 20 man bent geweest en je zegt ik heb alleen mijn huisgenoten gezien. Dan ‘werk je wel mee’, maar toch niet echt. Ik snap het vanuit de overheid wel, maar echte onwil kan je helaas niet reguleren. Ik weet ook geen betere oplossing overigens.

1 like

Ik vind dit wel echt heel heftig, vraag me ook heel erg af hoe reizigers uit risicogebieden die met de auto terugkomen hierop gecontroleerd gaan wordne?

3 likes

Ik vind het heel goed. Zeker wat betreft de oranje risico landen, dat zijn situaties die je gewoon zelf kunt vermijden.

2 likes