Coronatopic #5

Ja klopt maar het wordt dus juist ook voor die gevallen verplicht gemaakt, als je dus niet wilt meewerken kan je vervolgd worden volgens deze verplichting.

Ja, dat las ik. Maar als je naar 2 huisfeesten met 20 man bent geweest en je zegt ik heb alleen mijn huisgenoten gezien. Dan ‘werk je wel mee’, maar toch niet echt. Ik snap het vanuit de overheid wel, maar echte onwil kan je helaas niet reguleren. Ik weet ook geen betere oplossing overigens.

1 like

Ik vind dit wel echt heel heftig, vraag me ook heel erg af hoe reizigers uit risicogebieden die met de auto terugkomen hierop gecontroleerd gaan wordne?

3 likes

Ik vind het heel goed. Zeker wat betreft de oranje risico landen, dat zijn situaties die je gewoon zelf kunt vermijden.

2 likes

Ik vraag me af of je ook in isolatie moet als je alleen terugvliegt vanuit een oranje gebied, en niet als je daar op vakantie bent geweest?

Transit, dus op vakantie in (ik zeg maar wat) Slovenie en terugvliegen vanuit Kroatië. Lijkt me nogal raar om dan in isolatie te moeten

Ik vind zulk soort grensgevallen dus maar raar… Ik bedoel in dat geval rijd je door een land met een auto en stap je alleen uit op het vliegveld. Of stel je wil naar het zuiden van België en je moet via Antwerpen. Lastig allemaal

Wat ik me trouwens afvraag is: als de positief geteste mensen zelf het bron en contact onderzoek moeten doen, dan gaan ze niet meer zo duidelijk weten waar de clusters zitten toch? Nu brengen ze nog weleens naar buiten dat er in familie x of cafe y of feestje z veel mensen besmet waren.

Als je door Antwerpen rijdt met je auto kom je in principe met niemand in contact, als je vliegt vanaf Kroatië heb je al honderden mensen van dichtbij gezien in Kroatië voor je thuis bent (tijdens je vervoer naar het vliegveld, inchecken, douane, medepassagiers, winkels achter de douane, grondpersoneel, etc), daar zit denk ik nog wel verschil tussen.

8 likes

In principe kan je in regio Antwerpen toch gewoon niet stoppen dan? Als je zorgt dat je daarvoor eten/drinken/benzine hebt gehaald dan lijkt me dat goed te doen

Maar de vraag is denk ik meer: wie en hoe controleer je dat… zonder in een soort politiestaat te eindigen waarin je je pin gegevens moet overhandigen en alle beveiligingscamera’s gecheckt worden en je auto getrackt wordt :see_no_evil:

1 like

Ik word echt moedeloos van het lezen van dit artikel, vooral van de reacties uit de omgeving van de journalist wanneer ze laat weten dat ze vermoedelijk besmet is.

4 likes

Nog over de briefmeneer. Ik heb mijn oma (85 jaar) de stelling voorgelegd wat zij zwaarder vond aan het begin van de coronacrisis, toen was het wat zwaarder dan nu, de oorlog of de corona dus. Ze antwoordde direct en zonder twijfel de coronacrisis, omdat ze tijdens de oorlog wel gewoon iedereen mocht zien, naar de bioscoop kon, naar restaurants of cafés etc. Dus voor haar woog het sociale contact in die zin heel zwaar. Ik denk dat oorlog en corona niet in alle opzichten met elkaar te vergelijken is, wat niet wegneemt dat de angst in oorlogstijd mij verschrikkelijk lijkt en er toen voor de jeugd ook geen toekomstperspectief was. Heeft iemand deze stelling ook besproken met opa’s of oma’s?

1 like

Ben ik zeker met je eens. Ik vind het alleen jammer om te merken dat veel ouderen in mijn omgeving de impact van de huidige situatie op jongeren lijken te onderschatten. Het is voor iedereen rot inderdaad, en op ieders leven heeft het op een andere manker negatieve invloed maar ik vind de solidariteit van ouderen t.o.v. jongeren soms ver te zoeken, terwijl deze solidariteit andersom verwacht wordt en als vanzelfsprekend wordt gezien. Maar nogmaals, dit is heel generaliserend maar wel wat ik in mijn omgeving hoor.

1 like

Dat denk ik ook.

1 like

Ik doel inderdaad op de situatie aan het begin van de coronacrisis! De strengere maatregelen zeg maar. Vind een feestje missen geen reden om niet solidair te zijn, maar bijv. kwalitatief goed onderwijs kunnen volgen, goede zorg (denk aan videoconsulten bij zorgprofessionals ipv face to face) bijvoorbeeld wel. Ik merk gewoon dat sommige ouderen vinden dat ook dát allemaal op zij gezet moet worden door jongeren om “de ouderen te beschermen”. Als in: hen mag niks afgenomen worden, de jongeren wel. Als voorbeeld noem ik even een gesprek dat ik had met twee cliënten van mij: “als jij en als die andere jongen nou gewoon eens thuis blijven kunnen wij tenminste ook weer naar het terras met dit weer”.

In principe geldt hier denk ik weer de vraag ten koste van wat bescherming geboden moet worden. Zeer moeilijk en ook ethisch dilemma wat mij betreft! En ja ook ik heb een opa en oma en ik werk met kwetsbare ouderen die ik nog een heel erg lang en gezond leven gun, maar de vraag is wat de kwaliteit is van dat leven. Veelvuldig hierover gesproken met cliënten. Maar dat is volgens mij al uitgebreid besproken hier :slight_smile: Vond je reactie zeker niet vervelend overkomen overigens hoor!

Maarja bejaarden bevragen die in de oorlog behalve de hongerwinter vrij weinig te vrezen hadden… ja duh dat voor hen Corona erger is, lekker makkelijk :roll_eyes:

7 likes

het is haast knap hoe die man alles om weet te buigen naar zijn vlammende haat voor Marokkanen

16 likes

Sorry ik kan er nog niet over uit. Wow, ja, dit gold niet voor iedereen he? Alleen voor de mensen die VERDOMD veel geluk hadden om de oorlog niet in een schuilkelder of véél erger te moeten doorbrengen. Wow.

25 likes

Denk dat ze bedoelt hoe is de kwaliteit van leven als je oud bent en eenzaam omdat je geen bezoek ontvangt en beperkt bent doordat je nergens naartoe mag. Maar lastig idd.

1 like