Coronatopic #5

Ik vraag me af of je ook in isolatie moet als je alleen terugvliegt vanuit een oranje gebied, en niet als je daar op vakantie bent geweest?

Transit, dus op vakantie in (ik zeg maar wat) Slovenie en terugvliegen vanuit Kroatië. Lijkt me nogal raar om dan in isolatie te moeten

Ik vind zulk soort grensgevallen dus maar raar… Ik bedoel in dat geval rijd je door een land met een auto en stap je alleen uit op het vliegveld. Of stel je wil naar het zuiden van België en je moet via Antwerpen. Lastig allemaal

Wat ik me trouwens afvraag is: als de positief geteste mensen zelf het bron en contact onderzoek moeten doen, dan gaan ze niet meer zo duidelijk weten waar de clusters zitten toch? Nu brengen ze nog weleens naar buiten dat er in familie x of cafe y of feestje z veel mensen besmet waren.

Als je door Antwerpen rijdt met je auto kom je in principe met niemand in contact, als je vliegt vanaf Kroatië heb je al honderden mensen van dichtbij gezien in Kroatië voor je thuis bent (tijdens je vervoer naar het vliegveld, inchecken, douane, medepassagiers, winkels achter de douane, grondpersoneel, etc), daar zit denk ik nog wel verschil tussen.

8 likes

In principe kan je in regio Antwerpen toch gewoon niet stoppen dan? Als je zorgt dat je daarvoor eten/drinken/benzine hebt gehaald dan lijkt me dat goed te doen

Maar de vraag is denk ik meer: wie en hoe controleer je dat… zonder in een soort politiestaat te eindigen waarin je je pin gegevens moet overhandigen en alle beveiligingscamera’s gecheckt worden en je auto getrackt wordt :see_no_evil:

1 like

Ik word echt moedeloos van het lezen van dit artikel, vooral van de reacties uit de omgeving van de journalist wanneer ze laat weten dat ze vermoedelijk besmet is.

4 likes

Nog over de briefmeneer. Ik heb mijn oma (85 jaar) de stelling voorgelegd wat zij zwaarder vond aan het begin van de coronacrisis, toen was het wat zwaarder dan nu, de oorlog of de corona dus. Ze antwoordde direct en zonder twijfel de coronacrisis, omdat ze tijdens de oorlog wel gewoon iedereen mocht zien, naar de bioscoop kon, naar restaurants of cafés etc. Dus voor haar woog het sociale contact in die zin heel zwaar. Ik denk dat oorlog en corona niet in alle opzichten met elkaar te vergelijken is, wat niet wegneemt dat de angst in oorlogstijd mij verschrikkelijk lijkt en er toen voor de jeugd ook geen toekomstperspectief was. Heeft iemand deze stelling ook besproken met opa’s of oma’s?

1 like

Ben ik zeker met je eens. Ik vind het alleen jammer om te merken dat veel ouderen in mijn omgeving de impact van de huidige situatie op jongeren lijken te onderschatten. Het is voor iedereen rot inderdaad, en op ieders leven heeft het op een andere manker negatieve invloed maar ik vind de solidariteit van ouderen t.o.v. jongeren soms ver te zoeken, terwijl deze solidariteit andersom verwacht wordt en als vanzelfsprekend wordt gezien. Maar nogmaals, dit is heel generaliserend maar wel wat ik in mijn omgeving hoor.

1 like

Dat denk ik ook.

1 like

Ik doel inderdaad op de situatie aan het begin van de coronacrisis! De strengere maatregelen zeg maar. Vind een feestje missen geen reden om niet solidair te zijn, maar bijv. kwalitatief goed onderwijs kunnen volgen, goede zorg (denk aan videoconsulten bij zorgprofessionals ipv face to face) bijvoorbeeld wel. Ik merk gewoon dat sommige ouderen vinden dat ook dát allemaal op zij gezet moet worden door jongeren om “de ouderen te beschermen”. Als in: hen mag niks afgenomen worden, de jongeren wel. Als voorbeeld noem ik even een gesprek dat ik had met twee cliënten van mij: “als jij en als die andere jongen nou gewoon eens thuis blijven kunnen wij tenminste ook weer naar het terras met dit weer”.

In principe geldt hier denk ik weer de vraag ten koste van wat bescherming geboden moet worden. Zeer moeilijk en ook ethisch dilemma wat mij betreft! En ja ook ik heb een opa en oma en ik werk met kwetsbare ouderen die ik nog een heel erg lang en gezond leven gun, maar de vraag is wat de kwaliteit is van dat leven. Veelvuldig hierover gesproken met cliënten. Maar dat is volgens mij al uitgebreid besproken hier :slight_smile: Vond je reactie zeker niet vervelend overkomen overigens hoor!

Maarja bejaarden bevragen die in de oorlog behalve de hongerwinter vrij weinig te vrezen hadden… ja duh dat voor hen Corona erger is, lekker makkelijk :roll_eyes:

7 likes

het is haast knap hoe die man alles om weet te buigen naar zijn vlammende haat voor Marokkanen

16 likes

Sorry ik kan er nog niet over uit. Wow, ja, dit gold niet voor iedereen he? Alleen voor de mensen die VERDOMD veel geluk hadden om de oorlog niet in een schuilkelder of véél erger te moeten doorbrengen. Wow.

25 likes

Denk dat ze bedoelt hoe is de kwaliteit van leven als je oud bent en eenzaam omdat je geen bezoek ontvangt en beperkt bent doordat je nergens naartoe mag. Maar lastig idd.

1 like

Dit zijn niet mijn woorden, ik citeer! Discussie ging over de mogelijkheden die het dagelijkse leven destijds bood (ten opzichte van de huidige maagregelen) en geldt uiteraard alleen voor mensen die inderdaad geluk hebben mer de manier waarop zij de oorlog hebben beleefd (wat is hier een goed woord voor). Had ik wat beter kunnen omschrijven. Mijn post was een reactie op de discussie rondom de brief en ik wilde de perspectieven die ik gehoord heb graag delen en was benieuwd of meer mensen hier zulke gesprekken hebben gehad. Hoop dat duidelijk is dat ik geen enkel leed probeer te bagatelliseren.

Edit: Wat jij zegt in je volgende post bedoel ik inderdaad! En denk aan de lichamelijke achteruitgang door het uitblijven van behandeling als ergotherapie/logopedie/fysiotherapie in de verpleeghuizen.

3 likes

Jij hebt het over kwaliteit van leven en aan de ene kant snap ik dat wel. Mijn oma zegt ook dat ze liever corona krijgt dan dat ze geen bezoek meer krijgt maar ten eerste denkt niet iedereen er zo over en ten tweede is dat ook helemaal niet nodig als we ons allemaal aan de regels houden. Dat hoeft echt niet mega streng, want toen de horeca open ging mochten veel ouderen ook weer bezoek ontvangen en toen ging het een lange tijd goed. Er is heel veel dat niet mag maar ook heel veel dat wel mag. 1,5 meter afstand houden zodat de ouderen weer gewassen kunnen worden en bezoek mogen ontvangen lijkt me gewoon niet zo veel gevraagd. (Dat laatste hoorde ik laatst, dat sommige ouderen niet meer gewassen worden/werden vanwege het risico op corona.)
Als we allemaal 1,5 meter afstand houden (op de toegestane uitzonderingen na) leveren we allemaal wat in, zowel de ouderen als de jongeren, maar heeft iedereen het gemiddeld het beste denk ik.

Neemt niet weg dat je van mij best mag klagen, maar er op eigen houtje andere regels op na houden is echt voor niemand goed… uit eindelijk ook voor jezelf niet.

2 likes

Ik denk dat het wellicht ook afhangt van wat je in de oorlog mee hebt gemaakt. Mijn oma is bv zwaar getraumatiseerd vd oorlog, oudste kind en heeft nog jaren na de oorlog iedere keer als ze een vliegtuig overhoorde vliegen als een kip zonder kop rondgerend om haar kleine broertjes en zusjes van het erf te halen en in veiligheid te brengen. Dat ze ons minder heeft gezien e.d. vindt ze jammer en lastig, maar gelukkig is er videobellen zegt ze dan.

Edit: aanvulling dat ik denk dat dat ook voor nu geldt eigenlijk. Als je wekenlang zonder bezoek en met weinig contact op je kamer in een verzorgingstehuis hebt gezeten, kan ik me voorstellen dat je dit als veel zwaarder ervaart.

2 likes

Om even terug te gaan naar de schrijver van die brief: hij moest dus in dienst tijdens de oorlog. Daarom was hij zijn jeugd kwijt. Denk dat dat zeer zeker wel dingen in perspectief plaatst. Het gaat hier niet om iemand die acht was tijdens de oorlog, met vriendjes mocht afspreken, en geen gevaar liep.

8 likes