Nee ik ben eigenlijk niet in quarantaine gegaan, heb daar niet eens over nagedacht tbh en zou het nu volgens mij ook niet doen (mits verplicht vanwege oranje zone)
Een collega van mij is met het vliegtuig op vakantie geweest en hij en aantal van zijn vrienden (incl. hemzelf) zijn positief getest nu… Ik zou die 14 dagen wel echt proberen aan te houden als ik jou was! Ik ga morgen een test doen omdat ik mijn collega vorige week meerdere keren heb gezien en gesproken op kantoor. Ik probeer altijd genoeg afstand te houden maar het kan misschien ongemerkt gebeurd zijn. Wil het graag zeker weten omdat ik vrijdag vakantie heb en ik ook een paar dagen weg ga (in NL).
Beetje late reactie, maar ik zit zelden in dit topic.
Vriendin van me heeft ook nog steeds klachten na haar coronabesmetting in februari. Ik heb het idee dat haar klachten nu minder erg zijn dan de jouwe, maar de huisarts heeft haar wel doorverwezen naar een revalidatiecentrum. Zou zoiets ook kunnen voor jou? Ik weet niet zo goed wat ze gaan doen (weet zij ook niet).
Nee, het vliegtuig had slechts 20 mensen. Verder was er een contactloze incheck en controle en een hele strenge controle op mondmaskers en hygiëne.
Een test is niet betrouwbaar als je geen klachten hebt toch? Volgens mij zou je ook langer niet en wachten om safe te zijn dat je collega je niet heeft besmet.
Ik vind dit echt kut. Vond het al geen fijn idee dat hij in een vliegtuig zou zitten en nu pas besef ik dat hem dan 2 weken niet zien inderdaad het meest verstandige is. Geen code Oranje maar toch. Je zit met zoveel mensen op een kleine ruimte in een slecht geïsoleerd voertuig.
Ben nog meer sad want iemand anders gaat een feestje geven waar geen afstand gehouden gaat worden (of ja kans is toch groot) dus beter om haar ook tijdje niet te zien daarna maar pf. Wanneer is corona weg. Ben er helemaal klaar mee. Dat nadenken. Wil gewoon een stel mensen bij me uitnodigen of zien zonder erover te moeten nadenken.
Mensen gaan al niet eens in quarantaine als het verplicht is, laat staan dat ze het vrijwillig doen.

Mondmasker in vliegtuig zelf? Want hoor ook dat dat niet op hoeft in het vliegtuig zelf (wat ik niet snap).
Ja het enige dat ik nu kan doen is vakantiegangers zelf mijden…
Ja, er werden zelfs mensen aangesproken als ze te lang aan het eten/drinken waren in het vliegtuig. Ik heb eerlijk gezegd tot nu toe nog niet gehoord dat een mondmasker in het vliegtuig zelf niet op moest.
Dat laatste komen we bijna niet. Ik zit daar ook niet op mijn gemak naast iemand dus ik vermijd het OV zolang het kan.
Een vliegtuig is juist goed als het gaat om lucht verversing e.d.
Denk eerder dat het probleem dan de vliegvelden en het vervoer naar de vliegvelden/ vliegtuigen zijn.
Klopt maar ik heb af en aan nog steeds last van mijn allergieën en ik heb sinds dit weekend er iets meer last dan normaal. Ben dit weekend ook het huis niet uit geweest en mijn pilletjes werken iets minder dus wil het liever uitsluiten!
Ik hoop dat je mijn berichtje niet te zwaar hebt opgepakt want ik snap heel goed dat je je vriend niet nog eens twee weken niet kan zien.
Dit zeggen vliegtuigmaatschappijen hele tijd maar vraag me af of dat klopt. Komt er op zoveel km hoogte echt verse lucht naar binnen? Dat kan toch niet want dat zou direct bevriezen ofzo (geen verstand van :p).
Denk dat we het gaan houden op 5 dagen. Incubatietijd is dat meestal.
Haha je hoeft niet per se lucht van buiten te hebben om goed te kunnen ventileren GGD zegt het zelf ook, dus is geen verkooppraatje. En ik vraag me af met welke maatschappij hij vliegt dan, want met héél erg veel maatschappijen moet je gewoon een kapje op. Ook zag ik dat meestal de mensen binnen twee rijen van de persoon zaten, risico lopen mocht diegene besmet zijn. Niet een heel vliegtuig dus.
Niet om te bagatelliseren want ik kan me wel vinden in dat je het geen prettig idee vindt, en het is niet coronaproof. Het is echter wel iets minder erg dan dat je het je voorstelt, afgaande van de berichten.
Ik vraag me overigens ook af in hoeverre de vakantiegangers nou daadwerkelijk het probleem zijn, aangezien het er op lijkt dat het vooral in huiselijke sfeer wordt doorgegeven toch?
De lucht wordt afgetapt bij de motoren. Want zoals je zelf zegt op hoogte is het min 56.5 graden.
Daarnaast gaat de bestaande lucht uit de cabine door HEPA filters en komt er dus gefilterde lucht binnen. Iedere 3 minuten heeft een hele cabine in een vliegtuig nieuwe/gefilterde lucht.
Die HEPA filters houden 99% tegen. Daarnaast worden de filters periodiek gewisseld.
Luchtstromen gaan van boven naar beneden. Dus niet langs de hoofden.
https://youtu.be/DQeleaQJfoU filmpje dat KLM heeft gemaakt.
Toch kan ik me ergens de verontwaardiging en het lastige van die quarantaine ook wel indenken. Het lijkt me zo afhankelijk van het soort vakantie ganger wat je bent?
Als ik kijk naar mezelf, wij hebben alle twee een intense hekel aan het zwembad en mensen groepen op vakantie. Dus we droppen onze caravan ergens, gaan naar een rustig strand, waar je makkelijk 3-4m van elkaar zit. Gaan eigenlijk niet naar toeristische marktjes en de enige plek waar we anderen tegen komen zou die 2x in een restaurant en 2x in de supermarkt zijn. Skip je het restaurant dit jaar en ga je op rustige momenten naar de super, dan loop je imho minder risico als de gemiddelde Nederlander. Zeker als je eigen vervoer hebt en dus niet in OV/vliegtuig/vliegvelden terecht komt.
Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en überhaupt niet gaan, maar ik snap de verontwaardiging wel een beetje… In NL mag je naar de Efteling, Zandfoort etc, zonder ook maar 1 consequentie…
Ik ben niet met het vliegtuig op vakantie geweest (maar wel het OV) en ook niet in een gebied met code oranje maar ik ben alsnog 14 dagen in zelfquarantine gegaan na mijn vakantie.Puur omdat dat voor mijzelf het beste voelde,ik heb geen grote groepen mensen opgezocht maar ik heb dagelijks minimaal 2 keer ergens binnen gegeten/op een terras gezeten.Nu hoefde ik ook geen rekening te houden met werk dus dat maakte het ook wel makkelijker en heb ik sowieso een hele kleine sociale kring.Maar ik vond het alleszins meevallen.
De lucht is op die hoogte toch hartstikke ijl? Ik ben eens op een hoogte van 6300m geweest en lopen was al alsof je bezig was aan een marathon. Of worden er zuurstoftanks meegenomen?
Ik ben net geland en moest verplicht een mondkapje op in zowel het vliegtuig als op de luchthaven