Coronatopic #5

Ik ben ook met het vliegtuig geweest. Op de luchthavens was het vele malen rustiger dan normaal en iedereen droeg netjes een masker. Ook het vliegtuig was veel rustiger, er zaten niet meer dan 2 personen naast elkaar en ook meerdere rijen tussendoor waren leeg. Ook hier droeg iedereen netjes een masker.

Verder denk ik inderdaad ook dat het er heel erg aan ligt wat je op vakantie doet. Ik ben naast het strand, de supermarkt en mijn eigen appartement nergens geweest. En verder draagt iedereen op straat mondkapjes (Spanje). Ik moet morgen weer (deels thuis)werken en ga de eerste tijd wel echt zorgen dat ik heel goed 1,5m afstand houd + vaker desinfecteren. En ik ga niet onnodig naar werk, maar dat deed ik ook voor mijn vakantie niet.

Ik denk dat ik veiliger ben geweest dan bepaalde collega’s die regelmatig naar een pretpark, strand of andere drukke plaats in NL zijn geweest.

1 like

Maar dit is niet altijd. Ik hoor iig mensen over gewoon volle vliegtuigen.

Ik ben het ermee eens dat je in pretparken en drukke plekken etc misschien meer mensen ziet dan op zo’n vakantie, maar ik doe dat eigenlijk zelf niet. En zou me er ook niet fijn bij voelen als mijn vriend dat wel veel zou doen.

Ja dat snap ik. Maar misschien kun je afwachten tot je weet hoe zijn vakantie/reis is verlopen voordat je beslist hoeveel dagen je hem niet wilt zien.

1 like

Klopt. Daarom wordt de lucht ook bij de motoren afgetapt achter een aantal compressor bladen. Dus de lucht die er is wordt al op druk gezet.
Dus de zuurstof die er is in het vliegtuig is minder ijl.

Zuurstof tanks zijn er ook. Die worden alleen in noodgevallen gebruikt, als de cabine druk wegvalt.

1 like

Hahaha ja zeker :smirk:

1 like

Wow echt? Wat een verschil! Ik vloog vanaf Rotterdam.

Maar nogmaals, ik bedoelde met mijn berichtje ook niet te zeggen dat het overal zo is, maar meer om aan te geven dat vliegen ook best op een veilige manier kan!

Hoe denken jullie over de corona app? Deze wordt 1 september gelanceerd. Vandaag begint de testfase in een klein gedeelte van NL, maar daardoor kan iedereen hem vanaf vandaag al downloaden.

Een tijd terug was er veel kritiek op de app, maar toen was nog onzeker hoe deze eruit kwam te zien. Nu is dit wel duidelijk, dus vraag me af wat de meningen zijn.

Ook ff een polletje (ik hoop dat deze niet laatst ook al gesteld is):

Ga jij de app downloaden?

• Ja
  • Even goed inlezen, maar ik denk het wel
  • Even goed inlezen, maar ik denk het niet
  • Nee

0 stemmers

Ik ga hem niet downloaden. Wil eerst zeker zijn dat de kinderziektes eruit zijn. Wellicht als hij uit de ‘opstart’ fase is dat ik hem download, maar zeker niet eerder.

2 likes

Het is mij nog niet helemaal duidelijk geworden hoe de app werkt als je zelf zorgverlener bent en met coronapatiĂ«nten werkt. Ik heb niet zo’n zin om na een rondje visite over de afdeling (met bescherming, uiteraard) allerlei GGD-mensen aan de telefoon te krijgen dat ik thuis moet blijven. Als ze je erbij vertellen met wie en waar je dan contact hebt gehad kan ik het zelf scheiden, maar ik betwijfel of ze dat doen.

8 likes

Zou je tijdens je werk je mobiel of bluetooth dan niet uit kunnen zetten? Geen idee hoor of het zo werkt

Joh hier had ik nog niet aan gedacht, zou erg vervelend zijn inderdaad als je dat zou gaan krijgen. Hebben ze volgens mij ook niks over gezegd?

Ik doe wat jij doet/zegt want jij hebt er duidelijk veel verstand van. :yum:

4 likes

Zooooo veel mensen hier op het werk die voor de vakantie keihard riepen “ik blijf thuis”. Blijkbaar is “ik blijf thuis” hetzelfde als “ik blijf in Nederland”, meerdere collega’s zijn gewoon naar verschillende provincies geweest deze vakantie. Daar een weekje, daar 3 dagen, lekker Nederland doorgereisd. Hetzelfde hoorde ik vanochtend ook op de radio. Dat slaat toch helemaal nergens op? Ik ben 14 dagen in quarantaine geweest omdat ik in Zweden geweest ben (5 dagen bij familie in huis, nergens heen geweest, ook daar niet, om het risico zo minimaal mogelijk te houden) maar ik krijg nu echt het gevoel dat mn collega’s grotere risico’s hebben genomen dan ik.

Maar het is toch niet verboden om in Nederland op vakantie te gaan? Beetje hypocriete reactie, want zelf ben je naar Zweden geweest. Misschien zaten je collega’s ook gewoon in een hutje op de hei, en al zaten ze dat niet, zolang ze maar 1,5 meter afstand houden toch?

32 likes

Maar dat is dus wel het gevoel wat mensen die nu over zicht heen krijgen “huhhh jij MOET in quarantaine want je was in het buitenland!!!1!! Eigen schuld!!” Krijgen. Terwijl je om je heen op social media ziet hoe iedereen naar de Efteling en overvolle strandopgangen gaat en het tropisch zwembad om de hoek. Terwijl je zelf “in den oranje gebied” misschien geen kip gezien hebt en op je mountainbike zat 10 dagen lang - in een gebied met minder besmettingen dan NL.
En loop je dan een mogelijke besmetting in die strand tent, dan betaald je werkgever zeker wel door? Ja dat voelt misschien wel krom

Daardoor komt er denk ik vrij veel weerstand

Waarom de 1 wel 14 dagen onbetaald thuis en de ander niet - dat is dùnk ik de vraag die mensen dan hebben

2 likes

Mensen die op vakantie gaan naar een oranje gebied en vervolgens in quarantaine moeten die schreeuwen het hardst dat het zo oneerlijk is.

Je hoeft niet in quarantaine als je in het buitenland bent geweest, alleen als je naar een oranje gebied gaat. En tja, als je daar heengaat, dan is dat sowieso al niet zo slim. Je maakt mij niet wijs dat je echt niemand ziet dan en dat het vliegtuig leeg was, maar ok. Mensen moeten gewoon hun verantwoordelijkheid nemen dan.

25 likes

Oh ik bedoel meer mensen die nu bijv ergens zitten en dat wordt dan oranje. Zoals Zuid-Frankrijk Ofzo. Er bewust heen gaan is natuurlijk bewust een ticket voor 14 dagen thuis vragen :sweat_smile:

Als je nu naar ‘t buitenland gaat dan kun je verwachten dat een gebied eventueel op oranje kan gaan. Daar moet je dan rekening mee houden.

1 like

In beide gevallen die je idd niks verkeerd. Maar als het de grens over gaat wordt je afgestraft en wordt iedereen boos en is het terecht. Loop je het op in de Efteling, wordt die over 8dgn gesloten vanwege een uitbraak dan is het allemaal okĂ© want “was in Nederland”.
Tja :face_with_monocle:

Ik doe het zelf beide niet, want ik heb geen zin in een risico. Maar ik snap wel dat mensen dit krom vinden en er een beetje eigenwijs van worden :tipping_hand_woman:t3::see_no_evil:

1 like

Wat bedoel je met ‘afgestraft?’ Niemand krijgt toch een straf.

Je doet inderdaad niets verkeerds als je nu naar bijvoorbeeld Duitsland gaat, maar je neemt wel een risico. Stel dat land gaat op oranje, dan moet je in quarantaine, dat weet je van te voren. Dat is toch niet zo erg, of moeilijk te begrijpen?

En wat betreft de dagjesweg-mensen, tja die heb je altijd, mensen willen altijd graag wijzen naar een ander. Maar als de Efteling nu een uitbraak krijgt, reken maar dat ze bezoekers gaan adviseren om in quarantaine te gaan.

8 likes