Coronatopic #5

Die zinnen over saamhorigheid e.d vind ik ook een beetje zweverig, dat past volgens mij wel goed bij In to the woods. :joy:
Maar het gaat niet om lekker te staan dansen of om liefde wat mij betreft. Het zou moeten gaan om aandacht en ondersteuning voor de cultuursector.

De muziekindustrie ligt op zijn gat, daar is de actie ā€˜sound of silence’ deze week om gelanceerd. Er is nul perspectief en amper fatsoenlijke regelingen. De overheid laat ons verzuipen. Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben zelf voor de 1,5 meter regeling en hoop dat mensen zich beter gaan houden aan de regels… Het is gewoon zo lastig, ik ben zelf muzikant en docent en naast dat ik zelf veel geld mis als zzp’er, want al mijn shows zijn gecanceld, zijn er zoveel collega’s in alle takken van de muziek hun baan kwijt. Van podium bouwers tot medewerkers van poppodia, geluidsbedrijven, noem maar op. FinanciĆ«le steun is essentieel als overbrugging tot we weer echt mogen. Coronaproof events zijn mogelijk, de overheid moet gaan luisteren en meedenken over hoe we de industrie overeind kunnen houden.

4 likes

Mijn werk (van mijn post hierboven) valt ook onder de vitale beroepen. Wij kunnen ook niet thuiswerken. We werken wel in vaste shifts die elkaar niet zien. Als er binnen 1 shift corona wordt vastgesteld, blijft de hele shift thuis. Maar dan moeten je collega’s dus wel thuisblijven en zich laten testen bij klachten :expressionless:

1 like

Ik werk in de voeding (productie) (ook essentiƫle sector dus) en afstand houden lukt vaak, maar heel vaak ook niet (en veel lawaai + mondmaskers die het liplezen onmogelijk maken, maken het er niet gemakkelijker op).

1 like

Vind ik ook hoor, niet zo sterk van ze. Helaas lijkt het erop dat de actie überhaupt niet veel aandacht heeft getrokken.
Ik ben ook aan het rondkijken naar vacatures, ik heb mijzelf tot december gegeven om te kijken of ik de boel met muziekles geven op de rit kan houden. Maar ja omscholen kost ook geld en tijd. Ik vrees het ergste… en ik heb werkelijk geen idee wat ik dan kan gaan doen.

1 like

Ik werk op een crisisafdeling van de overheid en bij ons zijn ze ook heel streng met wie nog naar kantoor mag. Een aantal moeten wel om bepaalde programma’s in de gaten te houden. Om die vitale functies te beschermen mag niemand naar kantoor komen en er blijkt dus superveel vanuit huis te kunnen. Ik kom dit jaar niet meer op kantoor sowieso, trouwens.

1 like

Hahahaha ja echt heerlijk

Wooow. ik hoop zo erg dat mijn reis naar Canada die ik in juni had moeten ondernemen verplaatst kan worden naar volgend jaar. Maar ik vind het zo eng om hoop te hebben, zeker door dit soort berichten :sob:

Ik ben echt zo benieuwd waarom dit soort mensen opeens zich bezig houden met kwakzalverij. Meestal hebben de mensen met dit soort ideeƫn aanhangen heel weinig kritische informatievaardigheden. Dat is niet perse hun schuld.

Alleen als arts weet je hoe je toch hoe je onderzoek doet. Waarom gooi je al dat bewijs aan de kant en roep je dingen zoals dit. ā€œEen mondkapje is zinloos en strookt hier niet mee, vindt Tillema. Het zou de gezondheid in gevaar brengen onder meer door het optreden van zuurstoftekort.ā€

Je kunt dit een miljoen keer onderzoeken en iedere krijg je terug dat mondkapjes niet zorgen voor een vermindering in zuurstof. Waarom geloof je het dan toch?

1 like

Ja ik snap dat dus ook precies niet. Het is gewoon wetenschappelijk te onderbouwen dat er geen lagere zuurstof opname is met een masker op.
Maar ik merk dat ik me heel moeilijk in de m.edicijn.vr.ije huisarts kan verplaatsen, dan heb je weet ik hoeveel jaar gestudeerd, geleerd om dingen wetenschappelijk te bekijken bla bla bla, en dan zeg je daarna dat het allemaal onzin is omdat jij, geitenwollen rel truus, dat niet gelooft.

4 likes

Denk wel dat ze een punt heeft en hier iets in zit. Zo sla je misschien ook wat meer vliegen in ƩƩn klap ook. Verveling is minder groot waardoor er vast minder vernield/irritant gedaan word op steaat (laatste tijd veel mensen opgepakt in steden) en worden er ook stappen gezet om de cultuursector te helpen.

Ik merk dat ik het lastig vind om te oordelen of dit wel/niet slim is, dus ben benieuwd wat jullie ervan vinden!
Ik wil al een tijdje een cursus pottenbakken doen en vanaf september start de cursus, ze nemen veel maatregelingen (kleinere groepen dan normaal, draaischijven enz. op afstand, eigen materiaal, vaker schoonmaken, met masker/handschoenen werken, ventilatie systemen die ook op virussen filteren (hun woorden geen idee hoe dit werkt)). Echter is het wel zo dat je geen garantie hebt dat er constant afstand wordt gehouden.
Qua kosten heb ik er vrede mee indien later blijkt dat de cursus niet door kan gaan en ik mijn geld kwijt ben, maar is het überhaupt verstandig om nu met een zo’n cursus te beginnen?

1 like

Als iedereen zich verder houdt aan bij klachten thuis blijven, lijkt mij dat er wel genoeg maatregelen zijn om de cursus te gaan volgen.

1 like

Ja ik zie het, heb het ook weggehaald.

Waardeer ik, thanks!

1 like

Dat zou het wel kunnen verklaren. Ik dacht al aan een kleine beroerte of een specifiek trauma waardoor haar hersenen opeens anders zijn gaan werken.

Als huisarts moet je toch ook die kennis kunnen reproduceren. Blijkbaar heeft ze dat wel kunnen doen tijdens haar co schappen.

1 like

Kreeg net een boks van een arts (klant van mij waarvan ik de band goed moet houden) :sweat:

Ik heb net m’n leidinggevende gebeld dat ik getest ben en morgen dus niet kan werken maar omdat zij er zo vreemd (ik kan niet helemaal het juiste woord vinden) op reageert, wordt de drempel ook wel groter. Ze zei ook van ja bel je morgen dan zelf even de ggd voor de uitslag, dan zijn ze soms sneller. Like, nee? Dan zijn de eerste 24 uur nog niet eens voorbij?

Maar omdat mensen niet luisteren en zich niet aan de regels houden moet je dat maar gaan faciliteren door clubs te openen en festivals toe te staan? Mensen moeten gewoon opgevoed worden en de regels streng gehandhaafd worden.

4 likes

Maar dat is een beetje een discussie tussen hoe het zou moeten zijn en hoe het in werkelijkheid is. Tuurlijk moeten mensen zich aan de regels houden, maar het is nu eenmaal een feit dat dat niet gebeurt en dat de overheid niet zo veel kan doen aan wat mensen achter hun voordeur doen. Dus hoe zie je strenger handhaven voor je? Als deze oplossing er echt voor zorgt dat het aantal besmettingen gaat dalen dan lijkt me dat belangrijker dan ā€˜niet toegeven aan mensen die niet opgevoed zijn en zich niet aan de regels houden’.

3 likes

Ja tuurlijk dat is ook zo, maar ik zie dan als tussenoplossing van die dingen zoals dat thuishaven terrein waar je dus wel ā€˜uit’ bent maar wel gewoon met afstand en zittend. Het lijkt me wel heel erg ver gaan om grootschalige clubs en mensen opgepropt op festivals te gaan faciliteren waar mensen vanalles op gaan lopen. Het is nu al moeilijk voor het contactonderzoek als het gaat om bijeenkomsten in familiesfeer ed als het gaat om 30 man, dat is echt niet houdbaar als je clubs opengooit waar 500 man tegen elkaar aanschuurt.

Edit; ik zie dus totaal niet in hoe op de manier uit dat artikel de besmettingen niet enorm zouden toenemen, laat staan dalen

4 likes