Ik werk zelf in een verswinkel (vlees en catering/maaltijden) en zou het echt een ramp vinden als ik dus verplicht supermarktvlees zou moeten kopen.
iets over het verschil in vlees tussen supermarkt en slagerij
De dieren in bijv een slagerij (ik heb 7 jaar in een slagerij gewerkt) hebben niet perse een beter leven dan in de supermarkt, maar de kwaliteit van het vlees is wel vele malen beter.
Een klein voorbeeld: als je rundvlees in een supermarkt koopt dan is dat vaak van een dubbel-doel koe. Daarmee wordt bedoeld dat de koe eerst ‘gebruikt’ is voor melk, als ze geen of weinig melk meer geeft dan wordt ze geslacht voor het vlees. Vaak is dit vlees dan van veel slechtere kwaliteit omdat zo’n dubbel-doel koe niet bedoeld is om kwalitatief goed vlees te leveren, omdat haar ‘hoofdtaak’ dus melkproductie was.
Het vlees is vele malen minder mals, ook word er in de supermarkt allemaal ‘restvlees’ door bijv het gehakt heen gedraaid, om de prijs zo laag mogelijk te houden.
In een goede slagerij word gehakt gemaakt van andere delen van de koe, zoals de achterbenen en de nek. Dat is het vlees wat bijvoorbeeld rondom de duurdere delen van de lende en de bovenbil heen zit (entrecote/biefstuk/ossenhaas).
Dus nee, ik wil ook geen supermarktvlees. Ik zou nog liever volledig vega gaan dan daar vlees te moeten kopen in een lockdown.
En jouw idee van dat de slager en de bakker juist beter zouden zijn voor de algehele hygiëne ivm met minder contact tussen producten en klant e.d vind ik een prima beredenering!

zoveel studenten met mij lopen dit risico, er zijn ook mensen die momenteel geen inkomen hebben, dus waarom nemen mensen deze situatie niet wat serieuzer?!