Coronavirus #2

Doe het

3 likes

Zie mededeling op de homepagina voor de url.

voor dadelijk tijdens de persco als iemand wil chatten. anders kan de server van het forum overbelast raken.
je moet forumfeminarum veranderen voor je eigen forum naam en geen wachtwoord invullen

3 likes

M’n huisarts belde me op om te informeren hoe het met me ging, omdat ze zei dat ze zich zorgen maakte nu m’n werk is weggevallen en de GGZ hier dicht is. Zo lief, voelde me zo bezwaard, ze hebben het al zo druk :flushed: Volgende week bel ik je weer, zei ze, ik vind wel een plekje tussendoor. Ga even een standbeeld voor haar bouwen nu.:flushed:

136 likes

Wel heftig, ontslag nemen ipv ziekmelden. Dat ie maar snel opknapt!

1 like

lieeef!! super huisarts!
zou haar ook wel een bosje bloemen willen sturen haha, heb echt zin om random aardig dingen te voor mensen die ik niet ken

7 likes

Ik was net in het ziekenhuis (Antwerpen) voor een routinecontrole van mijn vriend en hij was de laatste patiënt op de afdeling, alles gaat dicht zodat het personeel (mond- kaak- en aangezichtschirurgie) mee op de spoedeisende hulp kan helpen.
Momenteel zijn er nog niet al te veel coronapatiënten maar ze verwachten dat de pleuris elk moment kan uitbreken…

Vast wel, het hele park vlakbij zat vol met wandelaars. Veel +60 ook, precies de groep die van de beademing gehaald zal worden als puntje bij paaltje komt.

1 like

Knuffelen? Weet je het zeker :joy:

3 likes

Sommigen hebben het hier over het feit dat er nooit wordt gesproken over de mensen die zich niet aan de regels houden, maar ik neem aan dat ze dat wel hebben meegenomen toch? Het lijkt mij heel sterk dat ze er vanuit gaan dat iedereen de regels opvolgt.
Daarbij ken ik ook wel veel mensen (en dat lees je ook hier) die voor zichzelf strengere regels aanhouden dus ik hoop dat dat het ook een beetje beter maakt. (Doe ik zelf ook overigens.)

1 like

Er is overlegd met ethische committees in belgie dat - als het zover komt - iemand die positief is voor COVID-19 en gereanimeerd moet worden, dat het verantwoord is om het niet te doen (dus basically DNR1). Ongeacht leeftijd, comorbiditeit, … Om resources te besparen

ohh oeps! sorry dat wist ik niet, dankje!

Wow waar heb je dit vandaan? Heftig dit.

1 like

Jezus anders laten we de beelden dat die arme man in elkaar zakt nog 20x zien

7 likes

Oh echt?

Ik zie net dit, achter de paywall (dus heb het artikel niet gelezen):
image
@Flamoes

Lijkt erop dat het wel een “advies” is…

Ik haal dat er niet uit eigenlijk?

Ik ga de praktijk een kaartje sturen! Ze zei dat ze zich voorbereiden op een enorme storm volgende week

Het hele artikel (heb me geregistreed, dan krijg je 5 gratis artikels en vast ook een hoop spam gratis haha)

De Belgische intensivecareafdelingen krijgen het advies oudere coronapatiënten niet op basis van leeftijd te weigeren. Maar het UZ Leuven zal in sommige gevallen wel voorrang geven aan jongere patiënten.

Intensieve zorg sluit keuze tussen jong en oud niet uit

Samen met ethicus ­Ignaas Devisch heeft de Belgische Vereniging Intensieve Geneeskunde op vraag van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid een ethische adviestekst opgesteld voor ziekenhuizen, en hoe die straks de toestroom op intensivecareafdelingen kunnen reguleren. Leeftijd ­alleen kan daarbij niet de doorslag geven, zegt voorzitter Geert Mey­froidt, werkzaam aan de KU Leuven. ‘In Noord-Italië heeft men dat wel gedaan, omdat het gezondheids­systeem er overbelast raakte. Daar is veel kritiek op geuit, en terecht, want iemand die ouder dan 90 jaar is, kan nog heel goed zijn, terwijl iemand van 75 er net heel slecht aan toe kan zijn.’

‘Het is altijd onze bedoeling om disproportionele zorg te voorkomen. Daarmee bedoelen we: zorg die niet in verhouding staat tot het te verwachten resultaat. Zulke situaties proberen we ook in normale tijden te vermijden, omdat intensieve zorg heel ingrijpend is. Je wilt niet dat je iemand die een grote kans op genezing heeft, moet weigeren omdat de afdeling vol ligt met mensen die het waarschijnlijk niet zullen halen. Die selectie maken behoort tot ons dagelijkse werk. De coronacrisis zal die kwestie straks op scherp stellen.’

Als er straks nog één bed vrij is op de intensieve afdeling, en er twee of meer mensen met een gelijkaardig profiel voor hulp aankloppen, dan stelt de ethische adviestekst dat er getrieerd kan worden volgens het principe ‘first come, first served’, of zelfs random, op basis van toeval.

Maar de leden van het ethisch comité van het UZ Leuven hebben daar een andere mening over. In hun ethische advies, dat ook net klaar is, zeggen zij dat wel voorrang kan worden gegeven aan jongere mensen, op voorwaarde dat hun conditie er niet slechter aan toe is dan bij de oudere patiënt die om hetzelfde bed strijdt. ‘We hopen natuurlijk dat het zover niet hoeft te komen’, zegt Martin Hiele, de voorzitter van het ethisch comité. De tekst van het UZ Leuven wordt mee onderschreven door de andere universitaire ziekenhuizen.

De Belgische vereniging van intensivisten vraagt om nu al met oudere en kwetsbare mensen, zeker ook in de woonzorgcentra, te spreken over wat ze wel en niet willen als ze zwaar ziek worden: willen ze nog naar het ziekenhuis? Willen ze nog gereanimeerd worden? Beademd? ‘Ook dat is eigenlijk de normale gang van zaken, maar het wordt nu des te belangrijker’, zegt Meyfroidt.

Volgens de intensivisten kan een hoge leeftijd in combinatie met een voorafgaande medische conditie wel ‘in rekening worden genomen’: ouderen die ‘frail’ zijn (fysiek erg kwetsbaar) of een duidelijke cognitieve achteruitgang (gevorderde dementie) vertonen, hoeven misschien niet naar het ziekenhuis te worden gebracht als ze besmet raken met covid-19. Meyfroidt: ‘Als de kans groot is dat ze er ondanks alle zorg toch aan overlijden, doen ze dat beter in hun vertrouwde omgeving, dan in een isolatieruimte waarbij niemand anders aanwezig mag zijn.’

Niet reanimeren

Overigens luidt het advies van de Belgische vereniging van intensivisten ook om covid-19-patiënten buiten het ziekenhuis niet te reanimeren, bijvoorbeeld in een woonzorgcentrum. ‘Dat houdt te veel risico op besmetting in voor de zorgverleners die de reanimatie in die omstandigheden zouden uitvoeren.’

2 likes

@kali @Flamoes geen officiële bron. Is gecommuniceerd naar verschillende diensten. Zal ook enkel ingevoerd worden als er echt schaarste aan middelen en ruimte is. Dus hopelijk niet aan de orde.

Edit: heb het artikel dat je postte opgezocht en dit is de bron: http://www.siz.be/wp-content/uploads/COVID-19-ethical_final_c.pdf

2 likes

Jezus deze is zo erg inderdaad. Mijn vriend heeft deze gister in zijn geheel voorgedragen aan mij, met bijbehorende zelfbedachte handgebaren en choreografie, ik werd er agressief van.

1 like

Dankjewel Rutte voor de 1.5 meter afstand nog eens te benadrukken. Want dat is toch lastig voor mensen he

24 likes

Maar waarom staat die doventolk dan op een meter afstand

11 likes