Coronavirus #2

Misschien nog een aanvulling

Samenvatting

2 likes

Oh wow 13 op de 3405 doden waren onder de 50.
Al is 50 niet heel oud.

Edit: ah zie nu de breakdown van leeftijden van kali

1 like

Als jullie er graag over praten ga dan vooral door hoor*, maar mij zegt al dat gepraat over percentages niet zo veel. Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet verwoorden maar zo’n percentage zegt puntje bij paaltje toch niet zo veel over jezelf of je dierbaren. Nou ja, uit eindelijk zegt het waarschijnlijk wel iets over de kans, maar toch denk ik: je krijgt het wel of je krijgt het niet en als je het wel krijgt is er niemand bij wie je kunt aankloppen om te zeggen: ‘Hallo hoe kan dit?! Het was toch maar 0,3% kans?!!’

*Dit komt een beetje stom over maar ik haat het als mensen in een topic komen klagen dat het ergens over gaat en dat wilde ik dus juist niet te doen, maar persoonlijk vind ik percentages dus niet echt geruststellend. Terwijl ik verder eigenlijk helemaal niet bang ben voor het virus.

6 likes

Een supermarkt verdient juist aan aanbiedingen. Niet omdat consumenten de producten kopen, maar omdat leveranciers een bedrag betalen aan de supermarkt om hun product in de aanbieding te doen.

Aanbiedingen zijn vaak weken vooruit gepland dus zo 1,2,3 dingen wijzigen in aanbiedingen is lastig. Voorraad is erop afgestemd, systemen op ingericht etc. Een folder gaat bv. 2 weken van te voren in druk. Ik denk dat je vanaf volgende week ongeveer wel zult merken dat de aanbiedingen wat zullen wijzigen en beter afgestemd zijn op deze situatie (Een AH gaat nu echt niet hamsterweken inzetten bv.).

Je kan juist nu sturen met aanbiedingen, in het voordeel van een supermarkt. Het hamster gedrag gaat afnemen en met een aanbieding kan je mensen producten laten kopen waar bv. veel voorraad van is.

3 likes

Mijn huisgenoot is boos omdat ik geen anderhalve meter afstand hou van mijn vriend. (We hebben allebei geen klachten) Vind ik zelf echt raar. Verder ontzie ik al mijn andere sociale contacten. Doe ik nou iets fout of is dit heel raar?

Als jullie allebei vrijwel alle tijd samen besteden is het prima toch.
Als jullie beide steeds opsplitsen en apart nog vrienden en familie zien zou t maybe wel onhandig zijn want dan geef je alles aan iedereen door.

Mijn bovenbuurmeisje snapt volgens mij geen hol van de situatie. Haar hele familie was er in t weekend, dr vriend is er af en aan. En net was er weer een vriendin. Dat vind ik persoonlijk wel echt verbazingwekkend dom.
Ga er maybe wel wat van zeggen, ik verhuis toch over een maandje.

1 like

Nee dat is mij ook niet gelukt nee. En mijn man, kind en ik slapen ook nog steeds in hetzelfde familiebed. Guilty.

1 like

Klopt, en als het hele erge hamster gedrag straks verdwijnt, kun je hopelijk mensen sturen naar de aanbiedingen zodat de echt goedkope producten weer overblijven voor de mensen die dat echt zich kunnen veroorloven.

Ja en nee. Je vriend en jij zitten waarschijnlijk wel al vaker bijeen de afgelopen dagen/weken dus als iemand al besmet was dan is de kans groot dat de andere het ondertussen toch al heeft. Langs de andere kant gaat je vriend wel nog naar buiten en komt in contact met andere mensen, dus de kans om alsnog besmet te geraken als je dat niet al was, is er nog steeds. en zo breng je je huisgenoot ook weer extra in gevaar. Nu, zolang iedereen nog gewoon buitenkomt en maar halfslags de regels volgt, blijft dit overal gelden.

TL;DR: nee je doet niks fout, maar ik snap wel wat je huisgenoot bedoelt

2 likes

Ja maar jij hebt geen verdere huisgenoten die je ermee kan besmetten.

@Astor tenzij je vriend bij je inwoont en geen andere contacten heeft snap ik je huisgenoot wel. Ik ken ook huizen waar nu afgesproken is dat niemand er meer in mag die er niet woont, dus ook geen partners.

3 likes

Ik vind dit ook lastig. Ik woon alleen, mijn vriend bij zijn ouders. we werken allebei thuis nu en thank god hoeven we dus niet de hele dag op elkaars lip in mijn kleine appartementje te zitten. Hij komt hier een paar keer per week, maar ziet dus in de tussentijd wel zijn ouders (die nog moeten werken enzo). Eigenlijk denk ik dat het beter is om hem helemaal niet te zien, want stel je voor dat we elkaar en anderen zo besmetten, maar tegelijkertijd weet je niet hoe lang het gaat duren en ik heb wel heel erg behoefte aan dat weinige sociale contact dat ik op dit moment heb. Weet niet waar ik goed aan doe…

Dit snap ik wel. Ik zie mijn vriend helemaal niet omdat hij nog bij zijn ouders woont. No way dat wij het risico gaan lopen dat hij via via zijn ouders besmet.

Edit: er is al meerdere keren gebleken dat niet iedereen klachten heeft en je het virus dan alsnog mee draagt/mensen kan besmetten.

4 likes

Waar je goed aan doet is hem niet zien.

Maar ik snap ook dat dat supermoeilijk is, is er een mogelijkheid dat je vriend wel bij je intrekt? Want deze situatie vind ik niet zo safe klinken.

1 like

Ik was me dus een beetje aan het verdiepen in andere virussen/bacterie ziekten. En ik las dat er jaarlijks wereldwijd 10 miljoen mensen nog tbc krijgen en er 1.5 miljoen mensen per jaar aan overlijden. Dat is zo ontzettend veel. Daar hoor ik eigenlijk nooit iemand over?

Bron: https://www.rivm.nl/tuberculose

3 likes

al weg want ik schaam me echt te erg.

Ja je hebt wel gelijk, ben verder ook heel voorzichtig enzo en ga amper naar buiten dus zou die lijn ook gewoon moeten doortrekken hierin.
Ja intrekken kan wel maar we gaan nog niet super lang met elkaar en dat lijkt me ook gelijk weer zo heftig, weet niet of dat goed gaat… dan moeten we samen in dezelfde ruimte hele dagen thuiswerken en dat dan voor ik weet niet hoe lang… ik vind het zo lastig deze hele situatie. Ben echt een beetje verdrietig met name omdat het zo uitzichtloos is.

Maar thanks voor je eye opener, ik ga het met hem bespreken.

1 like

Ja dat had ik ook. Maar het komt denk ik.omdat het in NL bijna niet meer voorkomt (900 besmettingen per jaar)

1 like

Hetzelfde inderdaad!
Het gaat mij ook niet echt om de kans dat ik of iemand het krijg, maar was benieuwd of er verbanden zijn te zien. Toen het ging over hoe oud te bevolking wel niet is in Italië raak ik ook best nieuwsgierig over hoe dat in Nederland dan is. Maar misschien is dat daar niet per se het goeie topic voor aangezien het misschien niet geruststelt.

1 like

Ja echt erg. Maar het komt ook veel voor in China, Indonesie en Pakistan

1 like

Tering is dus tbc kwam ik een tijdje geleden achter maar ja ook geplaatst in het juiste topic toen

1 like