Coronavirus #2

Met het gevaar dat ik nu echt ontzettend zuur overkom en alsof ik mezelf heel zielig vind, moet ik toch even mijn hart luchten.
Het doet mij een beetje pijn dat mensen het nu heel zielig vinden voor elkaar dat men thuis zit en geen normaal (sociaal) leven kan leiden, en er wordt massaal nagedacht over hoe men elkaar hierdoorheen kan slepen. De reden dat dit me een beetje pijn doet is omdat ik zelf al jaren ziek thuis zit en ik al zovaak heb laten vallen onder vrienden dat ze me echt wat vaker berichtjes mogen sturen met bv leuke foto’s ofzo van hun kinderen (dingen waar ik vrolijk van word), maar het blijkt normaal gesproken toch erg lastig voor mensen om te begrijpen hoe het is om zo’n housebound leven te leiden. Oh ik voel me echt heel stom dat ik daar nu over klaag dus echt sorry en ik hoop dat jullie begrijpen dat ik het niet slecht bedoel.

78 likes

Nja, doelde vooral op de mensen die er al werken natuurlijk

Personeelsrestaurants moeten ook sluiten toch? Bij ons worden er lunchpakketjes geregeld voor mensen die een bedrijfskritische functie hebben.

Ik vind niet dat je je hier voor hoeft te verontschuldigen, lijkt me ook een kutgevoel. :heart:

5 likes

Ja dat snap ik! Maar ik denk dat veel van die kinderen 0-urencontracten hebben en geen zin hebben om (extra) te werken

Ik ben zo blij dat ik gisteren bedacht om naar de bibliotheek te gaan om nog even boeken te hamsteren, nu zijn ze gesloten tot 6 april

4 likes

Wow. Ik ging net medicijnen voor m’n hond ophalen en ik ben echt een beetje geschrokken. Ik snap dat het lekker weer is en dat kinderen binnenhouden soms lastig is, helemaal als je niet gewend bent om 24/7 met je eigen peuter te dealen. Maar waarom dan naar een overvolle speeltuin? Echt 30 m2 met minstens 50 mensen, wat bezielt ze? Het hele park is echt bomvol!

3 likes

Dit heb ik dus precies hetzelfde. Ik zit op een kantoor waar het niet perse noodzakelijk is om open te blijven (Advocatenkantoor) en de Rechtbanken etc gaan zelfs dicht vanaf morgen.

Het voelt zo dubbel dat ik hier “moet” blijven.

Ik voel me trouwens wel een eikel in de supermarkt want ik moet hondenvoer uit de diepvries inslaan, normaal bestel ik dat online maar er zijn geen bezorgmomenten meer beschikbaar tot eind maart. Die krengen eten 3 kilo per dag dus voer voor een week ziet er al snel uit als hamsteren.

3 likes

Ja, dat dacht ik ook maar hoorde dat het nog wel open was. Maar heb m’n eigen eten mee, zou straks wel geïnformeerd worden over waar ik dat dan moet opeten.

Wil gewoon graag thuiswerken en die mogelijkheid is er ook gewoon dus misschien ga ik het zo even overleggen met m’n teamleider.

Ahw ik vind dit echt schattig! :yellow_heart: Ik hoop dat je opa dit soort dingen nog lang zal mogen doen.

1 like

Ik fietste naar werk en lopen best wat mensen in de binnenstad allemaal in groepjes te wandelen en te zitten aan de gracht?

Overigens kreeg ik net bericht van werk dat alles per dag wordt bekeken en alles wat nu nog binnen komt is mooi meegenomen. Alles voor de mOnNiEs

2 likes

Ik kan dit niet direct ergens vinden, maar is buiten een rondje gaan wandelen nog wel verantwoord?

1 like

Ja als je 1.5 meter afstand van elkaar houdt

2 likes

Ik besef het mij nog niet helemaal, maar ik zit de komende 3 weken gewoon echt thuis.

• Mijn stage wordt op pauze gezet, mag na de maatregelen pas weer verder.
  • Waarschijnlijk wordt mijn scriptie door school uitgesteld.
  • Ik heb een bijbaantje in de horeca, 0 uren contract dus de komende tijd geen werk en inkomsten.
  • Sport en trainingen gaan niet meer door.
  • Leuke dingen buiten de deur doen is ook niet meer mogelijk.

Ik weet dat er zoveel mensen thuis willen werken, maar even op kantoor geeft je toch een andere feeling. Ik zie er best tegen op om 3 weken thuis niets te kunnen doen. Ik ga denk maar een cursus starten of mijn medemens proberen te helpen door boodschappen te doen.

1 like

Ja de supermarkten zijn ook vol met snotterende kinderen!

Echt, ik weet dat het heel heftig kan zijn als je normaal gesproken je kind naar de opvang brengt en lekker aan het werk kan. Vooral kleine kinderen zijn soms fucking vermoeiend en die kids snappen natuurlijk niets van de situatie. Maar dit is pas dag 1 dat de scholen dicht zijn! Je kan toch wel wat beters verzinnen dan met z’n allen hutjemutje in de speeltuin zitten?

6 likes

Over dat geen inkomsten ben ik nog niet zeker hoor. Staat er in de horeca cao dat er geen rechtsvermoeden van arbeidsomvang bestaat? Want in principe heb je dat en als er geen werk is, is dat voor rekening van de werkgever. Met rechtsvermoeden van arbeidsomvang heb je recht op betaling van het gemiddelde aantal uur van de afgelopen drie maanden.

Ik was ook buiten wandelen (moet voor het werk) en ik zag ook speeltuintjes met allemaal kinderen en gezellig kletsen en oh wat erg hé corona blabla

2 likes

Ja best apart. Ik had echt een spookstad verwacht of iets maar het is gewoon heel druk buiten. Veel hardlopers wielrenners kinderen mensen

2 likes

Dat is ook wel een van de redenen waarom ik nu heb besloten eerder (een week) terug te gaan. Ik zit momenteel in Sri Lanka en los van dat het verplaatsen steeds lastiger wordt, wil je voor zowel je eigen gemoedsrust als dat van de mensen in het land gewoon zo snel mogelijk terugvliegen.

Het is hier sinds 1,5 dag ook echt omgeslagen. Niet zozeer de uitbraak, maar vooral hoe er door de lokale bevolking tegen toeristen wordt gedaan. Mensen joelen ons uit en schreeuwen ‘Corona corona’, of doen snel hun handen voor hun mond als je langsloopt. Accommodaties worden veelal gecanceld en veel bezienswaardigheden zijn niet meer toegankelijk voor toeristen. Het is ergens begrijpelijk omdat het virus hier echt via toeristen binnenkomt. Tegelijkertijd ook wel een beetje pijnlijk dat vriendelijkheid zo snel kan omslaan in discriminatie.