Coronavirus #4

Al die verhalen hierboven van mensen die geen afstand houden in supermarkten, weekendjes weggaan of lekker bij mensen op bezoek/logeren gaan maakt dat ik twijfel aan het Franse systeem. Van groene en rode zones met andere restricties en vrijheden. Vooral met de kleine afstanden in Nederland/België zit plotseling half het land in de groene zones en dan kan je weer van voor af aan beginnen.

jaaa dit! zo irritant! dat sommigen gewoon met zn 3en naast elkaar blijven lopen op de stoep en ik uiteindelijk in het perkje beland.

@Fredje wat raar dat dat zo verschilt. dit ging om een of ander sterrenrestaurant, daar kan je vanavond 7 gangen uitgebreid dineren als je in het hotel ernaast (!) slaapt. ik vind het echt vd pot gerukt

Mijn vriend en ik gaan ook samen boodschappen doen, en ik zie mensen dan ook altijd zo judgy naar ons kijken, maar de reden daarvoor is dat ik de boodschappen voor mijn ouders doe (omdat ze in een risico groep vallen) en hij die voor ons zelf :sweat_smile: Ik voel me dan altijd een beetje opgelaten, maar het gaat gewoon veel sneller zo dan dat ik die gigantische hoeveelheid boodschappen in mijn eentje zou moeten doen. Ik kan me best voorstellen dat meer mensen dit waarschijnlijk zo aanpakken. Ik snap je frustratie overigens wel hoor, maar denk ook dat er veel van dit soort gevallen tussen zitten haha

1 like

Nee, dat heeft er niks mee te maken

Nee dat vind ik ook stom idd haha. Sowieso zou ik liever het risico tussen ons tweeën verspreiden dan onnodig meer risico lopen als ik geen boodschappen voor mijn ouders zou hoeven doen haha. Dan is het echt beter om af te wisselen idd. Ik vind de supermarkt ook echt het meest gevaarlijke wat ik doe op dit moment, en dat terwijl ik nog iedere dag werk :sweat_smile:

De gevallen die ik zie hebben voornamelijk iets van 5 dingen in hun karretje liggen. Jullie doen ook nog daadwerkelijk voor 2 huishoudens boodschappen. En hopelijk hoeven jullie in de supermarkt geen discussie meer te voeren over het boodschappenlijstje. Lief dat je dit doet voor je ouders trouwens!

1 like

Vitamine K status correleerde zeer significant met klinische relevante eindpunten zoals Pneumonie ernst op CT en de mate van weefselafbraak.

Dank je! Ja mijn moeder durf ik gewoon echt niet meer naar de supermarkt te laten gaan. Ze zit aan de hartmedicatie, heeft nog maar 1 nier, en heeft ook lichte longklachten. En ook heeft mijn vader een heftige versie van Parkinson dus ze zijn allebei echt ontzettend kwetsbaar. Ik hoef met mijn vriend gelukkig nooit zoveel meer te bespreken haha, alleen gaat mijn moeder me wel iedere keer Whatsapp video bellen in de supermarkt wat echt schijt irritant is :joy:🤦Of ik dan ook de aardappelen even wil laten zien en filmen ofzo hahaha

Doen wij inderdaad ook voor mijn schoonouders!

1 like

Ik ga 1 keer in de week naar mijn favoriete koffiezaakje voor een zak bonen en een kop koffie. Dit ligt aan de rand van de binnenstad en je hebt uitzicht op het marktplein en het begin van de winkelstraat. Het was echt niet normaal druk, het leek wel een gewone zaterdag. Wat zijn al die mensen aan het doen.
Ik weet dat ik misschien ook niet 100% correct bezig ben maar ik ga niet winkelen en ik hoef hiervoor niet door de stad. Deze mensen gingen echt niet allemaal voor essentiële items naar de H&M.

Ik word beetje moe van de klaagcultuur in dit topic.
Vond het nieuws delen en elkaar steunen leuker dan het vertellen wat voor ~insert random persoon~ zich niet aan de regels hield op een plek waar iemand niet had hoeven zijn maar toch was om ~insert vergoelijkend argument voor de forummer~

Meer met mij of moet ik gewoon naar het kruisje rechtsbovenin?

74 likes

Ik moet zeggen dat de manier waarop je antwoord was verwoord niet echt uitnodigde om het gesprek aan te gaan, komt nogal kleinerend op me over.

Maargoed, ik ben even pubmed ingedoken over vitamine K en er lijkt inderdaad geen relatie te zijn tussen vitamine K en een verhoogd risico op stolling. Dus dat had ik mis blijkbaar. Patiënten die ik vanwege een trombose of LE behandel met een VKA zou ik ondanks dat niet zomaar gaan supplementeren met vitamine K.

Maar toch blijf ik erbij dat op basis van 1 onderzoek, waarin maar 123 covid patiënten (uit 1 ziekenhuis) en maar 184 controles (die ook nog eens uit een ouder onderzoek zijn, dus eigenlijk een hele slechte controle groep wat mij betreft) worden geïncludeerd, je niet zo’n harde conclusies kunt en mag trekken (het is zelfs nog niet eens peer-reviewed). Ze benoemen daarnaast ook nergens wat ze als power nodig hadden en of ze die hebben bereikt.
Ik heb het artikel ook doorgelezen nu en het viel me op dat ze voor weinig comorbiditeiten corrigeren, sterker nog, ze benoemen zelfs in hun eigen conclusie dat vitamine K deficiëntie bij veel comorbiditeiten voorkomt, die correleren met een slechte uitkomst van covid. Als je dat terugkoppelt naar wat ik eerder zei over de slecht gekozen controle groep, haalt dat mijn inziens een hele hoop van het onderzoek onderuit.

Het idee is zeker leuk, en het zou mooi zijn als we 1 stofje/vitamine kunnen aanwijzen als “risicofactor”. Maar daar heb ik helaas een hard hoofd in.

Edit; ik zie dat @Ovenschaal ook eea heeft getypt over correlatie en causatie. Daar ben ik het mee eens.

14 likes

Sommige maatregelen worden al bekeken of die versoepeld kunnen worden zoals toerisme in Zeeland. Wat nu nog volledig verboden is ook als mensen daar een tweede huis hebben, maar dat is dus meer in veiligheidsregio’s dan landelijk.

1 like

Niet om nou heel lullig te doen, maar je was toch zelf ook een van die mensen? Ik denk dat je daarmee meteen je eigen vraag beantwoordt.

8 likes

Zoals ik zei ben ik niet in de stad geweest, echt aan de buitenrand op een stukje waar het rustig was. Als ik had gezien dat ik me niet aan de afstand kon houden was ik meteen omgedraaid. En ik heb me mijn hele wandeltocht van vijf minuten aan de afstand kunnen houden. Maar waar al die mensen liepen konden ze zich onmogelijk aan de afstand houden.
Als dit koffiezaakje in de stad had gezeten was ik wel ergens anders heen gegaan, maar dit is voor mij nu het meest dichtbij.

Ja sorry ik dacht dat het later pas open ging, maar sinds vrijdag mogen hotels, bed and breakfasts en vakantieparken 15% van hun bedden weer beschikbaar stellen.

1 like

Toevallig kreeg ik gisteren een press release doorgestuurd waarbij remdesivir (of remdesevoir zoals Trump dat zegt) wel iets van survival Benefit laat zien. Max 4% met een randje niet/wel significantie (p=0.059).

3 likes

Maar het is toch niet omdat mensen eens oordelen / klagen / zuchten dat ze daarom niet positief kunnen zijn? Het kan ook gewoon opluchten en fijn zijn dat anderen dezelfde frustraties delen, en het is ook wel menselijk denk ik? Maar ik kan het zelf ook wel loslaten dan en verder gaan met m’n dag.

2 likes

Ik denk dat je op zo’n manier juist frustraties gaat voeden. Ik was in het begin ook heel geïrriteerd door de hoeveelheid mensen die in het bos bij mijn huis liepen of de enorme rij bij mijn plaatselijke bakker, want ik eiste het op als MIJN bos en MIJN bakker. Maar waarom zou ik er wel mogen zijn en anderen niet? Waarschijnlijk hadden al die andere mensen dezelfde excuzen als ik (namelijk ik wil graag mijn benen strekken en ik vind dat ik een lekker brood verdiend heb).

1 like

Ja, klopt wel. Ik snap wat je bedoelt. En zoals @Biscotti zegt, het heeft weinig zin je te ergeren dat er ook andere mensen zijn op een plek waar je wel bent.

Maar, als iemand in m’n omgeving zich laks gedraagt, ga ik wel de discussie aan. En van zo’n gesprek word ik super gefrustreerd en dan is 't fijn om dat even te delen, met vrienden meestal maar dat zou ook hier kunnen. En itt tot je aan vreemden ergeren levert die frustratie die eruit moet hopelijk wel nog iets op.