Coronavirus #4

Zit iemand te kijken naar dat debat op NPO2? Had er best wat van verwacht maar echt niets nieuws gehoord, niet om nu heel zuur te doen maar het bleef zo aan de oppervlakte en enigszins kritische vragen werden ook echt niet beantwoord verder.

Ik blijf me wel verbazen dat de cijfers blijven zakken ondanks dat, voor mijn gevoel, al sinds pasen super laks met de maatregelen wordy omgegaan

4 likes

Hoe gaan jullie om met de onzekerheid over hoe lang dit nog duurt?

Ik woon sinds oktober in het VK voor een PhD en nu werk ik vanuit huis, althans dat probeer ik, want concentratie is ver te zoeken. Mijn sociale contacten hier zijn erg afhankelijk van de studenten activiteiten op de campus die er nu waarschijnlijk tot oktober in ieder geval niet zijn door het online gaan van het laatste trimester, hopende dat er dan weer studenten komen voor gewone colleges, er dan weer een gewoon trimester start. Online is er natuurlijk wel het een en ander, maar zo goed ken ik die mensen ook weer niet en die organiseren ook niet heel veel. Nu heb ik natuurlijk wel meer contact met Nederland, zeker nu veel mensen ook thuis zitten. Maar het idee dat ik hier zelfs al gaat er weer meer open mijn ‘echte’ sociaal leven zelfs met social distancing op zijn vroegst pas in oktober zal beginnen, vind ik erg lastig en zorgt ook voor minder motivatie voor mijn project.

Slecht! Vorige maand was er een enquete waarin 60% aangaf te denken dat de maatregelen minstens een half jaar zouden duren. Mijn eerste gedachte was: doe normaal mensen, stelletje pessimisten. Nu krijg ik het gevoel dat die mensen gelijk krijgen. Door het dalend aantal patiënten op de ic krijg ik hoop en denk dat de maatregelen 20 mei opgeven worden. Hoop ook door de opening van horeca in andere landen, maar dan bedenk ik me dat de anderhalvemeter regel wel eventjes zal blijven gelden, en val ik weer in een depressie.

Ben erg introvert en vind deze lockdown lang niet zo vervelend, eindelijk tijd voor mezelf en klusjes in en rondom het huis, maar zelfs ik begin nu de uitjes met vrienden te missen. Het zal nog wel eventjes duren voor we met z’n allen aan een tafel kunnen zitten in een restaurant zonder plexiglas.

3 likes

Ben je nog in nz eigenlijk? Of heb je een vlucht naar huis kunnen krijgen?

Vergeet niet dat er al die tijd geen kroegen open zijn geweest, geen sportwedstrijden in drukke stadions zijn geweest, mensen elkaar geen handen meer schudden, mensen niet op feestjes in elkaars oren staan te schreeuwen, mensen met een contactberoep geen werk meer mochten doen

Ik heb het idee dat juist dat de maatregelen zijn die het meeste zoden aan de dijk zetten qua grootte van het percentage besmettingen ze tegengaan.
De rest (1,5m afstand op plekken waar je al niet hutjemutje op elkaar staat, niet meer op bezoek bij je opa en oma, scholen dicht etc.) lijkt me logischerwijs minder cruciaal en bijvangst.

25 likes

Ja dit heb ik met familie. Wij houden ons netjes aan de regels en zij gaan gezellig met z’n allen plus alle kids BBQen en oh dan halen we oma ook gezellig even op.
Ik vind het ook heel moeilijk dat mijn schoonmoeder bijv elke vrijdag hier bij mij thuis oppast als ik werk en dat ze dan random allemaal familie leden op de koffie gaat vragen. Ik telde afgelopen vrijdag 7 koffie kopjes in de vaatwasser (ja sad dat ik dat tel maar ik heb er dus anders geen zicht op hoeveel mensen er langskomen want ze doet altijd alsof ze de hele dag alleen is met onze kleine)

Ik word er verdrietig en boos van maar ik vermijd ook het conflict :confounded:

Wow maar echt zoveel mensen bij jou thuis uitnodigen vind ik echt wel schokkend. Snap dat je conflictvermijdend bent (ik ook), maar in mijn huis met mijn kind ga je wel een grens over. Is er een mogelijkheid dat jij of man iets zeggen als: ‘hey iedereen interpreteert de regels op hun eigen manier, en wij zijn voor onszelf gewoon wat strikter. We proberen onze contacten met anderen echt te vermijden, dus we zouden het fijner vinden als je geen mensen bij ons uitnodigt”. Zou dat zelf aan de telefoon doen, dan kan je de boodschap zo hard of zacht maken als je zelf wilt
 pfff kut hù :pensive:

4 likes

Herkenbaar! Alleen kan mijn schoonmoeder hier niet thuis oppassen, omdat mijn vriend thuis werkt. Alleen toen ze zelf bleef zeuren en ik geen zin meer had in afwijzen (zit ze tenminste ook niet hier) heb ik haar een paar uurtjes weg gebracht vorige week.

Zou het niet goed zijn om toch je wensen/grenzen aan te geven, het in ieder geval even uitspreken? (of ze het dan doet is een 2e
)

2 likes

@Velvetbetty

Ik weet het. Ik zou er ook iets van moeten zeggen maar dat heb ik een aantal keer voorzichtig gedaan en dan schiet ze gelijk in de verdediging en een hoop ‘ja maar
’
Dus vaak heb ik daar dan al helemaal geen zin in.
Ook vind ik het gewoon vervelend dat mijn huis wel een open soos lijkt als ik werk. Ik hoef al die mensen niet hier. Ook al komen ze netjes omstebeurt en op afstand.

Mijn man vind het ook niet zo leuk maar die is nog veel erger conflict vermijdend :joy: dus daar heb ik op dit vlak ook geen zak aan.

Nou is het zo dat mijn moeder gisteren een opmerking maakte tegen mijn schoonmoeder daarover (ze zei iets van ‘waarom nodig je je zus hier uit voor koffie terwijl zij in de zorg werkt ?!)
en toen stond m’n schoonmoeder op en ging weg.

Dus ja zo hangt het er bij momenteel :tired_face:

Ik ga maar eens bedenken hoe ik dit aan moet gaan pakken want de irritatie stijgt met de week.

1 like

Pfoe ik begin er ook een beetje doorheen te zitten sinds vandaag. Begin heel erge last te krijgen van mijn rug wegens het ontbreken van een fijne thuiswerkplek en het niet naar de sportschool kunnen gaan. En het vooruitzicht dat dit waarschijnlijk nog een halfjaar langer zal duren, maakt me
ineens echt heel verdrietig. Weet ook even niet hoe ik uit de negatieve spiraal kom :persevere:

1 like

Ja het is super lastig, maar in dit geval moet je maar denken: wat is voor mij nu erger, dat mijn schoonmoeder even boos op me is of dat ze elke week een koffie- en bingomiddag organiseert in jouw huis? Dan is ze maar even beledigd, daar komt ze wel weer over heen :stuck_out_tongue:

5 likes

Die zouden ze gewoon goedkoop bij de supermarkt moeten verkopen

Misschien een domme vraag hoor, maar hoe kan er een vaccin tegen Corona komen als de mensen die het hebben gehad er niet immuun voor zijn geworden?

1 like

Volgens mij is het nog niet duidelijk hoeveel procent immuun is geworden. Maar volgens mij is wel duidelijk dat als je het hebt gehad het niet perse wil zeggen dat je het niet nog een keer kan krijgen. Maar dat zou dus ook betekenen dat een vaccin niet per se helpt.

Ik denk dat het wel helpt, bij een vaccin is het toch zo dat je antistoffen krijgt ingespoten, zodat je een bepaalde ziekte niet meer kan krijgen? Dat staat dan toch los van het feit of je zélf die antistoffen niet altijd opbouwt als je de ziekte een keer hebt gehad? (Ik heb hier verder geen verstand van, hoor.)

Kan je er ook iets doen of zit je enkel binnen? (ik weet niet hoe de situatie daar is)

Ah, oké. Dank voor de uitleg!

1 like

Niet helemaal, een vaccin zorgt er net voor dat je lichaam de antistoffen en immuuncellen opbouwt die je normaal zou opbouwen na het doormaken van de ziekte. Indien een deel van de populatie niet immuun wordt, is dit nog niet per se een probleem. Het is belangrijk dit percentage te bepalen en aan de hand hiervan kan dan weer de vaccinatiegraad bepaald worden (hoeveel procent van de populatie moet gevaccineerd worden). Stel
(hypothetisch) 50% moet immuun zijn om groepsimmuniteit te kunnen waarborgen, maar 10% van de populatie maakt niet voldoende immuuncellen aan. Als je dan een vaccinatiegraad van 56% hanteert, zit je nog steeds aan je groepsimmuniteit van 50% en dus veilig.

Ook is het niet per se van belang dat je niet levenslang immuun bent, er zijn genoeg vaccins die om de zoveel jaar herhaald moeten worden (tetanos bv). Dan wordt het coronavaccin gewoon geen eenmalig vaccin, maar zo een.

Edit ja dus eigenlijk wat @Ovenschaal zegt

4 likes

In aanvulling op bovenstaande superduidelijke uitleg: Er worden wel eens antistoffen ingespoten, dus die gedachte is helemaal niet vreemd. Bij tetanus geven we bijvoorbeeld een hoge dosis antistoffen aan mensen die niet gevaccineerd zijn, zodat daarmee direct de infectie aangepakt kan worden, je kunt niet wachten tot het lichaam daar zelf antistoffen tegen gevormd heeft, want dan ben je al overleden aan tetanus. Ook bij covid-19 zijn er onderzoeken bezig om te kijken of het zinnig is om antistoffen (in gedoneerd plasma van mensen die de ziekte hebben doorgemaakt) toe te dienen aan patiënten.

10 likes