Ja en welk volk is gelukkiger? Ik ben echt blij dat ik niet in een land leef waar iedereen zich precies laat vertellen wat te doen en waar burgerlijke ongehoorzaamheid een ding is.
Zuid-Korea publiceert bij een positieve test op een website een ‘anoniem’ profiel met je leeftijd, geslacht en alle plaatsen waar je geweest bent (op basis van telefoondata, beveiligingscamera’s, je creditcardgebruik) en alle mensen die in een straal van 100 meter van je zijn geweest krijgen een pushmelding.
Ik zou niet per se supergraag met heel Nederland delen waar ik precies woon, hoe lang ik stond te dralen in de supermarkt, dat ik nog even ben gestopt bij de sexshop en ook nog even bij een vreemde kerel binnen ben geweest voor ik naar huis fietste.
Dan blijf ik liever nog even thuis.
Volgens mij zijn winkels sowieso nooit formeel gesloten door de overheid. Er wordt alleen steeds gezegd dat je voor noodzakelijke dingen naar buiten mag. En de discussie die daardoor ontstaat is de vraag wat is noodzakelijk. Er zijn mensen die boodschappen doen al als niet noodzakelijk zien omdat je het ook kan laten bezorgen en er zijn mensen die elke dag boodschappen doen omdat ze dat belangrijk vinden. Hetzelfde geldt voor visite: er wordt gezegd dat je maximaal drie personen mag ontvangen maar de vraag blijft ook dan wat is noodzakelijk. Iedereen maakt zijn eigen afwegingen daarin. Als ik voor mezelf spreek. Ik zie mijn ouders nog regelmatig omdat wij met elkaar vinden dat hoe we het doen dit verantwoord is. Toch zullen mensen dit anders zien. Zo ben ik ook afgelopen weekend naar het tuincentrum geweest. Voor heel veel mensen niet noodzakelijk en wellicht zelfs aso sociaal. Maar ik vond het wel noodzakelijk omdat ik voer en grint nodig had voor mijn katten. Ik denk dat het het belangrijkste is dat iedereen voor zichzelf de afweging moet maken of iets kan of niet en dat we ook accepteren dat anderen een andere keuze maken.
Er gaan mensen overlijden aan covid, veel meer dan normaal zouden overlijden als dit virus niet bestaan had, ik denk dat dat een geaccepteerd feit is en ook niet het uitgangspunt voor het aanscherpen of loslaten van maatregelen, het gaat erom dat we zorgen dat er geen mensen onnodig overlijden. Dus dat er geen gezonde veertigers op een brancard in de hal van het ziekenhuis overlijden omdat er niet genoeg opnamecapaciteit, niet genoeg IC-capaciteit of vervoerscapaciteit is, dát willen we voorkomen. Dus we moeten een manier vinden om nu het aantal besmettingen op een stabiel niveau te houden, zonder dat er weer een hele piek ontstaat, en dat zal een soort dans van iets loslaten, het effect bekijken en misschien weer wat aantrekken zijn.
Nou ja, dit zal voor lang niet iedereen op gaan. Het is misschien niet leuk op zijn zachtst gezegd om binnen te blijven, maar als je wel een fijn dak boven je hoofd hebt, een baan die je redelijk goed vanuit huis kan uitvoeren je rekeningen nog kan betalen, dan vind ik dat inderdaad geprivilegieerd. Blijft een kutsituatie, daar niet van, maar er zullen zat mensen die zelf in een risicogroep vallen of iemand hebben in de directe omgeving, die niet die mogelijkheden hebben.
Edit: o spuit 11, zag dat het al gezegd was. Excuus!
Zuid-Korea heeft een hele andere samenleving dan wij hier. Nederlanders doen lekker hun eigen ding, klagen actiever en zijn totaal niet bekend met het correct gebruiken van mondkapjes. Daar is het veel gebruikelijker dat je die dingen draagt als je je niet lekker voelt of jezelf wil beschermen daartegen ( of gewoon geen zin hebt om je katerhoofd met de wereld te delen)
Ik bedenk af en toe als ik het zat ben dat het überhaupt een privilege is om in lockdown te kunnen
Om binnen te blijven, moet je een binnen hebben.
Om je handen te moeten wassen, moet je wel water & zeep hebben.
Om thuis te kunnen werken moet je wel werk hebben.
Ja lekker dramatische gedachten, I know. Maar sinds ik een paar jaar terug in zo’n township was denk ik daar best vaak aan haha. En door dit af en toe te denken blijft het dragelijk ofzo
Het kabinet wil nog steeds dat mensen zoveel mogelijk thuisblijven en vanuit huis werken, maar minder dwingend dan tot nu toe. De nadruk komt te liggen op thuisblijven als je klachten hebt (NOS)
Ben wel benieuwd hoe dat dan met het OV gaat straks als we weer naar het werk mogen
Dat Nederlanders zo eigenwijs zijn wordt telkens gezegd, maar ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat wij als enige volk zo zijn. Dat in de rest van de wereld alleen maar volgzame burgers wonen en in Nederland iedereen zo anders is geloof ik eigenlijk niet.
Wij waren laatst in een winkel en daar moesten we toch eerst handgel en een mondkapje op, lag allemaal klaar bij de ingang, dus ik denk dat het ook een beetje aan de winkel zelf ligt.
Ik ben het helemaal met je eens, maar vraag me wel af of het realistisch is dat er ‘maar’ 100 mensen per week overlijden bij meer soepele maatregelen.
Dat denk ik ook niet maar in NL hebben ze ook niet vergelijkbaar gehandeld als in de meeste andere landen. In NL is er een intelligente lockdown en in andere landen zijn de maatregelen veelal strenger en op straffe van een boete of zelfs gevangenisstraf. Het is niet te meten.
Er zijn 89 nieuwe coronapatiënten opgenomen in het ziekenhuis. Dat meldt het RIVM. Dat zijn meer nieuwe patiënten dan gisteren gemeld: toen waren het er 42. Het totaal aantal coronapatiënten dat in het ziekenhuis is opgenomen of opgenomen is geweest is 11.126.
Het dodental als gevolg van het coronavirus is gestegen met 86, meldt het RIVM. Gisteren was dat 26. De patiënten zijn niet allemaal in het afgelopen etmaal overleden, er zit een vertraging tussen de dag van overlijden en de dag dat het overlijden wordt gerapporteerd. Ook in de opnamecijfers zit die vertraging.
Thanks, volgens mij heeft iedereen hier zelf ook de NOS app.
Maar op dinsdag is het bijna altijd hoger dan maandag omdat er in het weekend minder meldingen worden gedaan. Dus zo enorm schokkend is deze stijging niet.
Graag gedaan.
Ik vind Zweden vaak ook behoorlijk eigenwijs (dus niet zozeer m.b.t. de coronavirus).
Ik vind die ‘Nederlandse’ neologismen en een stuk minder leuk klinken in het Engels.
Is er morgen weer een pers conferentie? Ik dacht dat ik dat ergens had gelezen vanochtend en kan het nergens meer vinden
Ok! Ik ben van NL
Verdacht. Welke Nederlander zegt ‘ik ben van NL’… Dat is toch juist iets dat Belgen zeggen