Coronavirus #4

Ja ze komen met een soort spoorboekje.

Is het werkelijke advies ook weer uitgelekt? Ben wel benieuwd hihi.

Ik laad de iPad vast op voor tijdens de persconferentie hahaha #zoethoudertjevoordedreumes

Zo ik ben zo blij dat ik geen beslissingen hoef te maken over het beleid. Er kan nooit voor iedereen een juiste beslissing gemaakt worden, het is nooit goed genoeg. Het gaat om een ding en dat is het coronavirus maar er zijn zĂłveel ‘zij discussies’. De ouderen die nu in een tehuis zitten en geen bezoek mogen ontvangen, mentaal is dat zwaar maar uiteindelijk geloof ik dat je daar ook fysiek aan onderdoor kunt gaan, hoe langer het duurt. Hetzelfde geldt voor ondernemers en dan toch wel specifiek horecaondernemers. In een kledingwinkel draai je nu veel minder omzet, maar een 1,5 meter samenleving is daar nog mogelijk. Maar in de horeca speelt niet alleen het uiteten kĂșnnen gaan een rol. De hele gastvrije beleving is weg. Een 1,5 meter economie Ă­s niet gastvrij. En laat dĂĄt nou net de horeca zijn. Gastvrijheid. Een beleving. ‘Gezellig‘ eten in een restaurant met plastic schermen (kijk een mac of een vreetschuur ondervindt daar geen hinder van, tis toch al ongezellig :stuck_out_tongue_winking_eye:), een bediening die letterlijk afstandelijk is en ongezellige mondkapjes en handschoenen. Je wijn zelf inschenken. Juist de bijzondere zaken gaan er aan onderdoor. Maar goed je kunt niet anders, maar het leuke is er wel vanaf. En dan nog alle gezellig kroegjes waar het zo klein is dat met 1,5 meter je 2 gasten nog toe kan laten. En dan nog niet eens te hebben gesproken over maar 1/3 van je gasten kwijt te kunnen in je zaak. De cijfers dat 60% van alle
horeca failliet zal gaan zijn ZO heftig. Dat kĂĄn toch niet? Ik merk het in mijn eigen situatie, er heerst zoveel stress, hoe langer dit gaat duren, hoe slechter het voor ieders gezondheid is. Daar ben ik heilig van overtuigd. Ondernemers gaan hier niet alleen financieel aan onderdoor, ook mentaal is het heel zwaar. En dat geldt denk ik net zo goed voor de ouderen, of mensen die mentaal al niet zo goed gaan. Als je het dan hebt over de algehele gezondheid zou dit denk ik minstens zo erg mee moeten tellen.

10 likes

Ik erger me eraan dat kappers de laatste weken opeens hét onderwerp van gesprek zijn. Eerst ging het alleen om de horeca en nu lijkt het of kappers de enige beroepsgroep zijn die weer open willen. Vooral het feit dat het nog serieus invloed op het beleid lijkt te hebben. Zeg al weken tegen mijn vriend die weer naar de sportschool wil dat dat pas gaat gebeuren als alle sportscholen naar de media stappen dat ze failliet gaan. Dito voor bijvoorbeeld bioscopen.
Ik kan er echt niet bij dat het beleid wordt beĂŻnvloed door welke beroepsgroep de media de meeste aandacht geeft.

33 likes

Ben ik wel mee eens inderdaad! Merk je veel stress in je omgeving doordat mensen bang zijn voor financiele gevolgen/faillissement of meer ook vanwege weinig sociaal contact/angst voor het virus?

Ja precies er zijn tig bedrijfstakken die wel 1,5 meter kunnen garanderen, maar ipv dat die als eerst open mogen zijn het de kappers, die juist geen afstand kunnen houden.

1 like

Want ik denk inderdaad ook dat we de economische gevolgen voor veel ondernemers (en daarbij ook weer psychische/gezondheidsconsequenties) niet moeten onderschatten

Ik denk dat het ook lekker visueel is, nagels die uitgegroeid (?) zijn en mislukte coupes. Dat trekt een stuk meer dan mensen met een thuisbioscoop.
Ik ga trouwens wel zodra pedicure weer open mag er heen, ik heb likdoorns die superveel pijn doen. Heb wel al bedacht dat ik als eerste klant wil op een dag en dan alleen likdoorns verwijderen en niet een volledige pedicure.

Ik moet volgende maand een mondeling examen afleggen voor een opleiding. Nu willen ze het mondeling op locatie door laten gaan. Is het raar dat ik dit belachelijk vind?

Het examen duurt max 45min p.p. en iedereen komt uit een andere uithoek van Nederland. Nu ben je daar niet tegelijk, maar je zit wel aan dezelfde tafel als je voorganger, volgens mij hebben ze daar zelf niet eens over nagedacht. Maar ik moet dus ook totaal 4,5 uur reizen met het OV, auto is geen optie, om daar zo’n 30 min examen af te leggen. Het examen zou prima via videobellen kunnen worden afgenomen, dus ik vind die treinreis ook alles behalve noodzakelijk.

1 like

Laat het toch gewoon gaan, dit is nu al het zoveelste bericht over dat bedrijf waar je niet eens meer werkt. Waarom zou je je druk maken over iets waar je 0 invloed op hebt?

32 likes

Ik vind het maar een rare situatie waar we ons in bevinden
 iemand mag wel aan je hoofd zitten bij de kapper. Maar een partner kan niet bij de echo’s zijn, je kan niet bij de GGZ tot september hoorde ik, en zo meer dingen die toch dringender lijken dan haar en nagels.

Zelf ga ik maar op zoek naar een scherm en bedenken hoe ik weer aan de slag ga als muziek docent. Ik vind het nog best eng, er is nog niet heel veel bekend over zingen en wat en hoelang er iets in de lucht hangt.

8 likes

Nou hier had ik het gisteren over met m’n man. En toen bedachten we dat je je eigenlijk moet afvragen of je als beroepsgroep blij moet zijn als je volledig open mag.

De verloskundige houdt haar maatregelen, omdat, als we die loslaten, de kans dat de verloskundige besmet raakt groter wordt. Dan hebben we er straks niet voldoende, en is er een probleem. Idem dito voor GGZ medewerkers.

Kappers? Ach. Als er daar heel wat van uitvallen, is dat lullig voor de kapper maar niet echt een probleem.

Dus
 moet je blij zijn als jouw groep als eerste versoepeld wordt? Of ben je dan ook als eerste het haasje? En zegt het indirect dus niet juist: maar dat is minder belangrijk als die wegvallen door ziek te worden

13 likes

Ja ga zo even bellen, ben benieuwd. Ik snap echt niet hoe ze niet inzien dat zo’n mondeling prima kan via videobellen. Hoe zou je ooit af moeten kijken, de antwoorden van de soort vragen die we gaan krijgen kun je niet eens opzoeken. En zie anders dan angst voor afkijken, wat dus echt onmogelijk is, geen enkele reden voor een examen op locatie. Iedereen doet hem ook na elkaar.

3 likes

Nou precies dat wat je zegt, er zijn wel meer zaken die onvoldoende rekening houden met hun werknemers. Maar je daar druk om maken terwijl je er geen invloed op hebt is gewoon onzinnig. Ik zal nu inderdaad gewoon weer verder scrollen als je weer iets post wat mij irriteert, want het is wel duidelijk dat jij niet echt open staat voor feedback.

3 likes

Mijn feedback was: laat het los, want je hebt geen invloed. Niet direct dat je het niet mag posten.

3 likes

Ja ik vind dat echt van die halve maatregelen en dat zie ik vaker. Gisteren had ik eten besteld en moest ik naar de centrale ingang komen om het aan te nemen. Staat daar de bezorger met handschoentjes en drukt zo de zak eten in mijn handen. Kom dan gewoon naar mijn voordeur en zet het op de vloer in mijn hal, dan hebben we ten minste afstand? Alsof die handschoentjes gaan helpen als je ze gebruikt alsof het je blote handen zijn die je niet wast. Of laatst ging ik een drankje halen, alles netjes contactloos en met afstand, maar moest ik wel zelf een rietje pakken en dus met mijn mogelijke coronahanden in die bak rietjes graaien.

4 likes

Korea is een heel ander land en ik vind dat je het echt niet met elkaar kan vergelijken, sowieso landen kan je bijna niet vergelijken. Zelf in het kleine Europa heb je zoveel verschillen, kijk maar eens naar Italië is sowieso een heel emotioneel land.

Buiten dat mag en kan je nog heel veel in Nederland en blijven dingen heel verwarrend, logisch dat iedereen er anders mee omgaat.

7 likes

Eens met @Alicante: laat het los joh en ga niet steeds uit van slechte intenties.

Maar als het je helpt: jij hebt bij de M
 D
 gewerkt toch? Ik was van de week bij de drive through en voor zover ik binnen kon kijken zag ik overal plastic schermen hangen. Bij de supermarkten zag ik de eerste weken ook om de paar dagen meer maatregelen (eerst alleen handgel, daarna schermen bij de kassa, daarna geen mandjes meer, daarna looproutes, etc.), kan toch best zijn dat ze dat hier ook gedaan hebben? In het begin moest alles zo snel, kan me voorstellen dat ze daarna steeds meer adviezen hebben gekregen over hoe het aan te pakken en op basis daarvan de werkwijze steeds een beetje verbeterd hebben.

5 likes

Nee ik ga liever gezellig met vriendinnen dan op het balkon of in de tuin wat drinken, of ergens langs de rivier zitten.

Omdat ik het gewoon niet zo zie zitten om in allerlei regeltjes te moeten terrassen, of dat er rijen staan bijvoorbeeld omdat half Nederland hetzelfde idee heeft. Nee de spontaniteit is er dan voor mij af, dan wacht ik liever tot het weer gewoon normaal kan.

2 likes

Ik denk dat het bij heel veel (alle) bedrijven zo ging, inderdaad. Bij ons (voedingssector in BE) werden in het begin ook dagelijks aanpassingen gedaan en nieuwe maatregelen ingevoerd, o.a. op basis van wat de werknemers qua zorgen aandroegen. De ‘rust’ is min of meer terug gekeerd, maar die eerste dagen/weken was het nogal chaotisch en ook gokken naar de gevolgen op korte termijn voor het bedrijf. Hoe er in het begin gewerkt werd, zegt volgens mij nog weinig over hoe het nu gaat, @anon44204370. Het kan zijn dat de maatregelen nog steeds niet goed gevolgd worden, maar dat weet je niet, het kan ook zijn dat er in die korte tijd al veel veranderd is.

4 likes