Coronavirus #4

Nee tuurlijk, en ik ga ook graag langs. Alleen zou mijn voorstel zijn:
We komen gezellig langs, kunnen via de tuin naar het terras ipv via het huis en nemen zelf wat drinken mee.
Wat nu verwacht wordt is:
Jullie komen s middags, blijven ook eten ‘s avonds en dat kan gewoon aan dezelfde tafel. Wij kunnen dan ook gewoon door het huis bewegen om spullen in de vaatwasser te doen en gebruik te maken van het toilet.

En dat vind ik lastig, omdat ik niet goed weet of ik me daar comfortabel bij voel. Ben de laatste die zou zeggen: je mag niemand zien. Ik denk alleen dat je er goed aan doet om goed na te denken over hoe je de risico’s zo klein mogelijk houdt als patiënt met longkanker die chemo- en immuuntherapie krijgt.

1 like

Ik heb mijn vriend in de afgelopen 2 maanden maar 1x gezien. We hebben toen geen afstand gehouden maar we hadden in de tussentijd ook met niemand anders contact gehad dus dat voelde wel veilig aan

1 like

Op boekenkraam is die goedkoper dan in de winkel. Misschien kan je hem daar bestellen?

Haha no way! Ik word ook echt mega reculcistrant van dat soort dingen. Prima als mensen die overweging maken maar dat gaat mij echt te ver. Straks is dat advies tot er een vaccin is, in 2021 mag er weer gesekst worden

7 likes

Zo er stond net een vent te HOESTEN in de buurt van mijn moeder. Echt doodeng. Toen liep hij door en ging hij helemaal naar lucht happen en op de grond spugen en niesen. Omg ik hoop echt dat hij het niet had, maar dat had wel goed gekund. Wat een eikel dan ook dat ie naar buiten gaat godverdomme ik word er zo kwaad om. Ik zit nu echt in de stress om mijn moeder. En dan nog blijft ze gewoon buiten staan terwijl wij dat zien gebeuren. MENS ga de auto in en GA WEG

2 likes

Vandaag bericht gekregen dat tijdelijke contracten niet verlengd gaan worden. Ik zit net aan de goeie kant van de deadline maar hoe langer dit duurt, hoe verder ze die datum opschuiven natuurlijk. Als ik dit werk kwijtraak door deze shitshow ga ik…

ja eh thuisblijven en in m’n bed huilen.

:heart::heart::heart:

1 like

Super naar☹️ ik ga ook voor je duimen

1 like

@Flamoes ik snap het toch niet helemaal met die strafbeschikking. Zou je het me nog eens kunnen uitleggen?

Is het per gemeente gelijk, die strafbeschikking of is het anders? Ik neem aan dat ik de regels bij mijn gemeente moet zou kunnen vinden of is er een verzamel plek hiervoor? Na een snelle blik op de gemeente site kon ik namelijk niks vinden.

Oh no! Ik ga voor je duimen!

1 like

Meester Leonie heeft het ook uitgelegd op haar facebookpagina;
“Een strafblad krijgen omdat je de 1,5 meter-afstand regel niet in acht hebt genomen… Complete onzin? Helaas niet. Sinds de invoering zijn al bijna 8000 boetes uitgedeeld. Deze boete betalen betekent een strafblad. Ik leg je uit hoe het zit🤓.
.
De ‘corona-boete’ (€390 voor meerderjarigen) is niet zomaar een boete; het is een zgn strafbeschikking. Een SB wordt opgelegd door het OM en is eigenlijk een vonnis zonder rechter. Een SB hoger dan € 100,- levert een justitiële aantekening op. Yep, dus ook in het geval van die corona-boete. (Eén uitzondering: de ‘corona-boete’ voor minderjarigen is € 95,-. Waarschijnlijk om dat strafblad te voorkomen.)
.
Hoe dan ook, een strafblad is best heftig. Denk bv aan de evt. problemen die een strafblad kan opleveren bij het verkrijgen van een Verklaring Omtrent Gedrag, een verklaring waar steeds meer instanties om vragen. Wel wordt er bij het verkrijgen van een VOG gekeken naar een specifiek profiel (bv rijden onder invloed wanneer je solliciteert als taxichauffeur), dus ik verwacht geen échte problemen bij een corona-boete. Maar toch, fijn is het allesbehalve.
.
Hoe je dit kunt voorkomen? Twee belangrijke zaken!
:one:Niet betalen. Doe je dat wel dan is de strafbeschikking onherroepelijk, kun je niet meer in verzet (zie 2), en heb je die aantekening te pakken.
:two:Verzet instellen. Een moeilijk woord voor bezwaar maken. Let op: dit dient uiterlijk binnen 2 weken na dagtekening door jezelf of door een advocaat te gebeuren. Het OM beoordeelt de zaak dan opnieuw, en kan de SB intrekken, wijzigen, ofwel de zaak voor de rechter brengen. In dat laatste geval kan je dan (samen met een advocaat) jouw zaak bepleiten.”

4 likes

Een strafbeschikking is een vonnis waar geen rechter aan te pas komt, opgelegd door het Openbaar Ministerie. Het is een strafrechtelijke maatregel en geen bestuursrechtelijke. De strafbeschikking is overal gelijk maar de maatregelen omtrent corona kunnen in iedere gemeente anders zijn. Of en hoe je de strafbeschikking opgelegd kunt krijgen is dus in iedere gemeente anders. Als jouw gemeente een noodverordening heeft ingesteld zou je die moeten kunnen vinden door ‘noodverordening corona naam gemeente’ te googelen of anders even te informeren bij de gemeente.

Oh zie nu pas de post hierboven haha. Mr. Leonie heeft wel wat meer schrijftalent dan ik.

4 likes

Nooit geweten dat een strafbeschikking ook onder supersnelrecht viel. Ik kende het alleen maar als dat een verdachte binnen 6 dagen voor de rechter moet staan.

@anon12348926 @Foefjeisthuis @Ohappyday Lief van jullie! Helaas al gehoord dat sowieso twee van mijn beste matties weggaan :frowning: echt zo fucking shit klote

1 like

Ah wat balen zeg!! Ook wel een rigoureuze beslissing van/voor het bedrijf :frowning:

Yep je hebt gelijk sorry. Ik zit te slapen. Zal t even weghalen.

Oh zo bedoelde ik het niet hoor, dacht dat ik iets gemist had haha.

@Flamoes @ellegirltalk beide heel erg bedankt. Dit maakt het vboor mij een heel stuk duidelijker!

Nu snap ik ook heel goed dat men eigenlijk totaal niet goed communiceert. Die strafbeschikking wordt nooit ergens genoemd in de media. Daar zou veel meer aandacht voor moeten komen.

1 like

En nu heb ik dat nummer in mijn hoofd :sob::sob::sob:, en ik voelde me al zo rot.

3 likes

Ah no, ik hoor dit ook heel veel om me heen bij vriendinnen! Wat een onzekere tijden :(.

Ik ga ook voor je duimen!