Coronavirus #4

Nee Dordrecht :heart_eyes:

2 likes

Ik vind het zelf heel spannend om minder streng te doen, heb het gevoel dat het gewoon heel kwetsbaar is en er ieder moment een 2e golf kan komen. Aan de andere kant roepen ‘we’ al sinds Pasen dat mensen de regels niet streng genoeg volgen, maar toch blijven de aantallen dalen. Tot nu toe gaat het dus best goed, ondanks dat het drukker wordt in de winkels/op straat. Dat maakt wel dat ik zelf ook begin te denken dat ik misschien toch iets losser met de regels mag omgaan. Aan de andere kant ben ik ook afwachtend en denk ik, laten we sowieso tot half juni even aankijken hoe het gaat (na openen scholen,horeca etc).

7 likes

Ik wil hier wel op antwoorden, als iemand die schijnbaar een onpopulaire mening heeft.

Ik heb de indruk (vanuit nieuws maar ook van simpelweg wat ik om me heen hoor) dat er maar weinig mensen in NL zijn die zich Ă©cht exact aan de regels houden, zoals sommige meiden hier doen voorkomen te leven. En dan heb ik het niet over de mensen die stiekem feestjes organiseren met 20 man, maar over de mensen die rondom “blijf zoveel mogelijk thuis” wel gewoon bij hun geliefden langs gingen en daar ter plekke dan geen hand of knuffels gaven, maar misschien weer wel max op 1m van die persoon af zaten.
Ook zijn er al de hele tijd winkels waar de afstand niet perfect gehouden kan worden/wordt en waar niet alles wat iedereen aanraakt continu ontsmet wordt.

Ondanks dat dit al vanaf week 2 van de lockdown zo is, gaan de cijfers al weken achtereen de goede kant op.
Als de invloed van mensen die zich niet perfect aan de (in mijn ogen aardig strenge maar ik begrijp dat de grens ergens moet liggen) regels houden zo verschrikkelijk groot zou zijn dat we een 2e golf moeten vrezen, was hij er nu al geweest.

Ik heb het idee dat de grootste winst qua onderdrukking van het besmettingscijfer ligt in het verbod op grote evenementen. Mensen staan niet in elkaars oor te schreeuwen om over de muziek heen te komen, er staan geen mensen in kerken meer elkaar zingend onder te sprayen, mensen werken thuis en daardoor is hun kring van mensen in hun aura sowieso al kleiner.
Alles wat nog bereikt wordt in die schemerzone van 1,5m lijkt bijvangst te zijn.

Dus mijn antwoord op jouw vraag: van mij zou iedereen wat “brutaler” mogen zijn in de zin van bij mensen op bezoek gaan of toch je vriendje waar je niet mee samen woont beklimmen. De dingen die je echt, echt mist. Je moeder of vriendin een knuffel geven als je je beiden gezond voelt. Met een groepje vriendinnen afspreken thuis. Ik denk niet dat dat tot een 2e golf gaat leiden en ik denk wĂ©l dat die vrijheid gaat helpen mensen langer tevreden en gelukkig te houden, ondanks dat er dit jaar al genoeg niet leuk is: geen feestjes, niet buiten de deur eten, bevallingen zonder leuke kraamweek, geen vakanties naar het buitenland. Voor mij zijn dat echt de highlights in een jaar, de kers op de taart. Dat dat er niet is, is jammer maar begrijpelijk.

Hierdoor ben ik soms op dit forum een beetje snarky naar posters die de braafheid zelve zijn en anderen bekritiseren vanuit hun eigen angst. Ik verwonder me er nl ook gewoon echt over dat mensen zo volgzaam zijn terwijl de rest Nederland al laat zien dat dat niet per se noodzakelijk is. Begrijp je?

41 likes

Wat een denigrerende reactie
 zo haatvol? Je hebt het over mensen he?

Yes, ik snap het! Bedankt voor je reactie :slight_smile: is vast best spannend om te geven als je weet dat je in het ‘impopulaire meningen-spectrum’ valt haha. Ik ga hem straks nog een keer rustig lezen als ik iets meer tijd heb.

4 likes

Ik wil er nog iets aan toevoegen: de regels die opgelegd worden zijn eenzijdig. De onderhandeling tussen kabinet en het volk vindt plaats in de praktijk: houden mensen zich er wel/niet aan zegt iets over of het bod geaccepteerd is.
Ik zou, als ik het kabinet was, liever iets te streng zijn dan te losjes. Wetende dat mensen van nature niet zo goed tegen “je mag dit niet” kunnen en dan toch de grenzen opzoeken of er overheen gaan. Dan kun je beter je regels te streng maken dan te losjes. Ik verwacht ook dat het kabinet, in het opstellen en communiceren van de regels, is bijgestaan door een psycholoog die van tevoren aan de hand van theorie een inschatting heeft kunnen maken van hoe mensen met die regels om zullen gaan.
Gezien er nu al weken niet is “ingegrepen” door bijv een nieuwe persco met nogmaals een dringende oproep om de regels echt 100% na te leven, denk ik dat het huidige gedrag rondom de regels ook het verwachte en gewenste gedrag is.

11 likes

Ik denk dat ook over die 1,5 m. In andere landen wordt 1 m aangehouden (volgens mij ergens ook 2), dan is 1,5 misschien toch ‘voor het geval dat’, wetende dat mensen 1,5 m niet goed kunnen inschatten en op een meter ongeveer uitkomen.

1 like

Ik heb het idee dat de temperatuur ook wel mee helpt net als bij andere griepvirussen en dat als er een tweede golf komt dat in het najaar zal zijn. Totaal niet gefundeerd verder maar dat gevoel heb ik omdat zoals hierboven gezegd er toch best veel nog mag/mensen zich niet aan regels houden en de cijfers toch goed blijven.

2 likes

Ik heb dit al zo vaak proberen te typen maar kan het gewoon echt niet verwoorden allemaal. Ik mis mijn leven van hiervoor. Ik mis mijn vriendinnen, elkaar wekelijks zien, elkaar een knuffel kunnen geven, koffietjes drinken leuke dingen doen. Ik ben ook iemand die een heel actief sociaal leven heeft/had en voor mij was dit echt wel een hele verandering. Echt leeg en moeilijk, zo alleen thuis zijn. Ik houd me sinds dag 1 al aan alle maatregelen, laat ik dat voorop stellen. En ik houd het ook vol. Ik heb een fijn plekje waar ik woon en ik ben me enorm bewust van die luxe. Ik mis een knuffel van mijn moeder, ik mis een knuffel van mijn kleine nichtje. Die ik zooooo ontzettend lang niet heb kunnen zien. En dan krijg ik filmpjes dat ze weer nieuwe dingen kan, de eerste stapjes, het spelen en alles en dat doet zo’n pijn aan mijn hart. Daar ben ik zo vaak zo verdrietig om. En soms komt het gevoel van “was de afstand van afgelopen weken nou voor niks? Niemand van ons is ziek geweest tot nu toe, hadden we elkaar kunnen zien en knuffelen?”
Ik ging daar gisteren langs. Even met een afstand vanuit de stoep (zij vanuit de deur) gepraat. Ik kan mijn kleine nichtje echt niet maanden niet zien. Gekletst met haar moeder en gezwaaid naar mijn nichtje. Die aan het huilen was omdat ze naar me toe wilde kruipen maar haar moeder haar tegenhield. Ze snapte er niks van. En toen ik later thuiskwam moest ik huilen. Hoe erg ik haar knuffels mis en ik deze fase van haar ontwikkeling moet missen. En dat je gewoon het idee krijgt dat je een verboden gebied bent voor jonge kindjes. “Nee je mag niet dichtbij komen bij je tante!” Ja dat doet pijn.
Mijn zieke vader die al niet jaren meer heeft. Verspil ik nu niet tijd door afstand van hem te nemen en hem heel weinig te zien, en dan ook nog eens van een enorme afstand. Niet eens een knuffel?
En dan besef ik dat dit een doel heeft, dat we dit doen voor elkaar. Ik ben zo extreem voorzichtig, ik houd me zo erg aan de regels, soms ben ik bang dat ik kostbare tijd verspil eraan. Ik ben iemand verloren in Corona tijd, een ongewone uitvaart gehad, geen knuffels en troost kunnen krijgen. Over diegene: we hebben ons aan de maatregelen gehouden, ook afstand van elkaar genomen, waardoor ik dus nu soms denk; had ik nog maar wel een knuffel mogen geven destijds. Elkaar nog wel mogen zien. ja, dat idee doet wel pijn. Diegene is niet overleden aan Corona. Mijn vader, moeder of iemand anders kan ook zomaar overlijden en dan heb ik afgelopen maanden zo’n afstand genomen en niemand eens een knuffel of iets kunnen geven. Ik noem een knuffel als voorbeeld maar meer: liefdevol contact met elkaar. Niet zo afstandelijk hoeven te zijn. :pensive:
Herkent iemand dit? Ik weet gewoon echt niet meer wat “goed” is. En die versoepelingen van laatst maken het maken van keuzes voor mij persoonlijk alleen maar moeilijker eerlijk gezegd.

45 likes

Nouja op het forum is het wel een behoorlijk onpopulaire mening toch.

8 likes

Ik merk trouwens ook dat ik helemaal Corona leef. Ik heb echt al 7/8 maanden geen Netflix of iets gekeken. Alleen YouTube = actuele en Corona proof vlogs zegmaar.

Deze week dacht ik, laat ik weer eens wat kijken ofzo op Netflix. En ik zag een scùne met allemaal mensen bij elkaar in een ruimte, en later ook elkaar aanraken en weet ik het. En ik dacht direct “Omg dat mag niet”

Herkennen jullie dat ook?

30 likes

Haha eerlijk gezegd volg ik het Coronanieuws al een tijdje niet meer. Ik was er eerder al achtergekomen dat dat echt niet goed voor mij werkte haha. Controle hebben over dingen is voor mij al een big issue, ;p

Ik denk dat het zo is dat ik inmiddels die 1.5 meter zo gewend ben, “het nieuwe normaal” :kissing:

1 like

Die mensen zeggen, als er wel artikelen verschijnen over gezonde twintigers op de IC en kinderen met corona, dan het uitzonderingen zijn en daarom de media halen. :slight_smile: They will never listen.

Ik bedoel inderdaad onpopulair in deze forumbubbel. Als ik me uitspreek als persoon die soepel is qua die regels en die zich verwonderd over dat er mensen zijn die echt met grote moeite zich 100% aan die regels houden, dan krijg ik bijval in de vorm van likes hier, maar hele activistische reacties vanuit de andere kant. En juist omdat sommigen hier zo kwaad worden dat je hun post leest in je hoofd alsof het geschreeuwd wordt, is hun mening oververtegenwoordigd. Ik krijg de indruk dat mijn mening niet per se onpopulair is, maar wel dat het uiten van die mening buiten een like om eng is. Want geen fysieke hooivorken misschien, maar ook niet bepaald begripvolle reacties.

7 likes

Ik hoor duidelijk een feestje bij de buren. Maar kan natuurlijk niet in hun huis kijken. Hoor wel echt meerdere stemmen en net zongen ze met zn alle verjaardagsliedjes. Nu klinkt het alsof er weer mensen binnen komen. Wil ook niet vals melden en heb natuurlijk alleen geluid gehoord. Twijfel of ik de politie bel hiervoor.

Oh een prachtig voorbeeld van de reden dat mensen hier hun stem dus niet laten horen. Want dan word je een kleuter genoemd. Ik ga niet eens meer in op jou, is echt verspilde energie.

4 likes

Ok. Dan ga ik niet bellen. Dank voor het delen.

1 like

Ik vind het zoooooo kut dat toiletten overal dicht zijn. Ik heb een kleine blaas en kan echt nergens meer heen. Kan de keren dat ik wild heb geplast deze weken niet meer tellen. Zelfs bij tankstations zijn ze dicht. Echt heel naar, mensen met darmproblemen kunnen nu toch ook niets?

17 likes

Kan je niet een gulden middenweg vinden binnen de regels? Het RIVM geeft aan dat je wel op visite mag en dat kinderen niet in de risicogroep vallen. Het advies is: ‘vermijdt drukte’ en niet ‘sluit jezelf op in huis en heb 0 contact met anderen.’ Ik denk misschien te simpel: maar als je van de overheid naar iets onbelangrijks als de kapper mag, dan mag je toch ook wel met je nichtje knuffelen? Misschien dat jij in een risicogroep valt of je nichtje, dat weet ik niet, dan is het natuurlijk weer anders :slightly_smiling_face:.

Ik doe het als volgt: niet afspreken met vrienden en ga straks ook zeker niet op het terras zitten, maar mijn nichtjes zijn wel langs geweest en die heb ik geknuffeld. Mijn ouders zijn afgelopen maanden wel beperkt langs geweest en daar hou ik 1,5 meter afstand van, maar zij niet van mijn kinderen.

Als ik dan kijk naar mijn sociale contacten dan zijn die terug geschroefd van 100% naar 10%. Dan heb ik het idee, dat ik het besmettingsrisico laag genoeg hou. Vooral omdat dit nog wel een jaar/jaren gaat duren. Het is voor mij geen optie om mijn baby en kind van 4 jaar, hun familie te ontzeggen. Dat lijkt mij echt niet goed voor hun ontwikkeling en band met hun familie. In de eerste jaren wordt de basis gelegd van de hechting van hun hele leven.

16 likes

Oké ik denk echt dat ik corona heb. Sinds begin vorige week een soort rare benauwdheid en sinds vrijdag koorts en hoofdpijn. Vooral die benauwdheid is echt kut en die wordt ook steeds erger. Als ik één ding doe, glas water pakken of douchen of whatever, moet ik daarna een uur uitrusten. En ik kan al buiten adem raken als ik tien woorden moet zeggen. :sweat: