Nee klopt dat snap ik, alleen krijg je juist toch veel mensen die denken oh zon ding is toch niet veilig dus waarom zou ik veel geld uitgeven aan mondkapjes ik doe gewoon dezelfde 1 week lang op.
Ik kwam dit artikel tegen van een hoogleraar aan Oxford (Trisha Greenhalgh) die nu veel bezig is met (overzichts)onderzoek over coronavirus: https://www.fast.ai/2020/04/13/masks-summary/
Het is een soort samenvatting voor leken over het gebruik van mondkapjes. Ik vond het goed te lezen en begrijp nu wel beter waarom het dragen van niet-medische mondkapjes bijvoorbeeld in het ov werkzaam kan zijn, ook al beschermt het niet (per se) jezelf tegen infectie, maar wel anderen.
Ik snap het. Maar het is gewoon niet mogelijk om zoiets op 31 mei pas te regelen. Het kost veel tijd en collegaâs om dat te regelen. Maar het is natuurlijk wel onduidelijk nu!
Maar mensen moeten toch nog gewoon leren om te gaan met die mondkapjes. Dat gaat vast vanzelf komen. Ik denk dat het al een hele vooruitgang is t.o.v. voorheen, dat mensen bewuster zijn over hoe ze hoesten/niezen en het wassen van hun handen, aanraken van het gezicht. En het dragen van zoân mondkapje is ook een soort herinnering denk ik aan al deze dingen. Laten we eerlijk zijn, voorheen zat je dan soms met een doodzieke collega, die zijn handen amper waste en een oude zakdoek gebruikte en alles aanraakte en dan waren er daarna gelijk een paar anderen ziek. Ben wel blij dat mensen daar ĂŒberhaupt dus beter op letten.
Dat gaat waarschijnlijk ook gebeuren. Het heeft gewoon geen aangetoond nut. Maar denk niet dat het erger is om elke dag hetzelfde mondkapje te gebruiken dan elke dag een schone. Want die schone, niet medische doet eigenlijk ook vrijwel niks 
Ze zorgen er toch voor dat jij je minder snel iets kunt verspreiden? Het voorkomt niet alles nee maar het is altijd beter dan niets. Dus ik zou gewoon zorgen voor 2 schone mondkapjes per dag, ook al kun je er geen boete voor krijgen.
Maar dit is gewoon verboden nu, dus is toch niet raar dat jij niet wilt gaan? Verbaast me dat er 50 mensen zo dom zijn om de maatregelen te overtreden.
Maar op de medisch gekeurde na helpen mondkapjes sowieso amper.
Dus of je nou katoen of wegwerp hebt, tis allemaal schijnveiligheid.
en @mikselke was het niet zo dat infectie op dat kapje kon zitten dus dat je dan met je handen die infectie aanraakt als je m meerdere keren gebruikt. Zoiets heeft Merel vlgs mij ooit uitgelegd (in logischere taal).
Ik kreeg trouwens dit plaatje:
Heeft iemand een idee hoe ik hierop kan reageren want ik dacht dat het niet klopt. Maar echt iedereen die ik spreek gelooft dit (niet per se met deze visuele onderbouwing)
Ik vind de situatie met de mondkapjes wel lastig hoor. Aan de ene kant heb je landen die het verplicht stellen (zoals waar ik woon), dan de landen zoals Nederland die gewoon zeggen dat het niet helpt maar dat je het in het ov tĂłch moet dragen. Ik weet gewoon niet wie ik moet geloven, want het is allemaal op basis van wetenschap en experts. Super irritant.
Maar het advies ze nu te dragen is niet om te voorkomen dat jij als individu ziek wordt, maar het zeldzame geval dat jij Corona hebt én toevallig 1x niest, de verspreiding te verkleinen.
En dat doet het dacht ik wel, omdat het de druppeltjes tegenhoud/verminderd.
(Zeldzame geval omdat: je bij verkoudheid alsnog thuis zou moeten blijven)
Naja daar ben ik het ook wel weer mee eens, dat alle beetjes helpen. Als dat zo is tenminste want je ziet hier ook al die bejaarden zowat tegen elkaar aanstaan omdat ze elkaar niet kunnen verstaan door die kapjes 
Ik hoef zelf niet met het OV, dus mij raakt het niet (en heb zelf braaf 2 wasbare dingen gekocht via etsy) maar de NS kan simpelweg niet controleren of iedereen elke reis een schoon kapje draagt? Maar zoals hierboven al aangehaald werd, zijn die kapjes uit testen zo goed als ineffectief. Echt een voorbeeld van schijnveiligheidâŠ
@En_17_Anderen hahahaha dat plaatje! Ja ik heb zelf geen idee hoelang het virus in/op een stof als katoen overleeft. Heb ik niet naar gekeken. Ik hoef zelf alleen een kapje op als ik ga tanken (in Duitsland, shoot me, maar is voor mij net zover als in NL maar alsnog 20/30 ct per liter goedkoper en ik ga deze week voor het eerst in 7 weken tanken)
RTL heeft onderzoek laten doen waaruit dan volgens hen blijkt dat mondkapjes wel werken.
Resultaten onderzoek
Zelfgemaakte of niet-medische mondkapjes kunnen een groot deel van de virusdeeltjes tegen houden, zo blijkt uit onderzoek dat RTL Nieuws door deskundigen heeft laten uitvoeren. Niet-medische mondkapjes van winkelketens zoals de HEMA en Etos houden de meeste virusdeeltjes tegen.
De maskers uit de winkel houden deeltjes van 3 micron, drieduizendste millimeter, tegen. Het virus kan nog wel via kleinere deeltjes via de lucht verspreidt worden, maar volgens Andreas Voss, hoogleraar infectiepreventie van de Radboud Universiteit, is die kans heel klein. âDe hoofdmodus van alle infecties komt door grotere druppels tussen de 1 en 10, maar vooral tussen de 5 en 10 micron grootâ, aldus Voss aan RTL Nieuws.
Ook zelfgemaakte mondkapjes houden volgens de test van RTL ruim 96 procent van de virusdeeltjes ter grootte van 3 micron tegen. Een overzicht van de resultaten van de test vind je hier .
Ik ben ook benieuwd! Wel in NL?
Ja heb ik ook gezien op tv gisteren!
Nu dan nog wat postbus 51 spotjes die het juiste gebruik van mondkapjes tonen en dan zie ik het nut er wel van in.
En dan ook oproepen om mensen zoveel mogelijk aan de (Voor hun) rechterkant te laten lopen.
Yes in Nederland gewoon!
Nog even over die mondkapjes, maar wat raar dat het verboden is om medische mondkapjes te dragen! Hoe weet ik nou als consument wat een medisch mondkapje is. Ze zouden moeten verbieden om medische mondkapjes te verkopen. Raar hoor allemaal. Ook dat die kapjes schoon moeten zijn elke keer, pfff vind dit echt super vaag half beleid.
Ik vind het dus echt bizar hoe dat Corona virus in je hoofd/hele mindset/paradigma gaat zitten.
-
ik hoorde over een steekpartij en dacht; hmm zou de steker dan ook meteen een <1.5m boete krijgen? Tenzij hij een lange speer had in de steekpartij?
-
ik zie dat filmpje over de uitvaart van een van de overleden surfers, en denk: huh wow das geen 1.5m!! (Alsof dat relevant is, maar dat popt gewoon in mân hoofd danâŠ)
-
ik hoor dat iemand geopereerd wordt aan iets aan zân neus en daardoor continue verkouden is. En ik denk: oh, das shit dan moest je de hele tijd binnen blijven

Ben ik ook benieuwd naar. Heb/had nog medische mondkapjes liggen (vorige baan), wel de gewone 3 laags, ipv met een filter.
Die heb ik aan familie meegegeven omdat ze anders toch maar stof liggen te vangen. Pakte voorheen weleens de bus naar de stad, maar dat is nu niet nodig.
Aww mân vader heeft een verrijdbare stellage gebouwd voor mân moeder zodat ze die achter haar kan zetten tijdens video meetings en geen rommelige achtergrond heeft