Coronavirus #4

is ook: de enige reden dat bezoek is toegestaan is omdat het kabinet van mening is dat je in een land als het onze je niet kan bemoeien met wat er achter de deur gebeurd (ik vond het iig niet lijken alsof ze het aanraden in de persconferenties en de voorlichting). Het is dus eigenlijk ongewenst en wordt afgeraden, maar als je het doet dan 1,5 meter en 3 personen. Daar heeft menig mens om mij heen:

Je mag gewoon bezoek hoor, dus vandaag ben ik bij mijn scharrel, morgen ga ik bij mijn ouders slapen, donderdag ga ik met een paar vriendinnen plantjes kopen in het tuincentrum, mijn zus en haar man willen een date night dus hun kinderen slapen donderdag op vrijdag bij mij, maar heb je zin om vrijdag koffie te drinken? Van gemaakt.

van gemaakt. (Edit: ik heb de plantjes erbij verzonnen, maar verder is dit echt een gesprek dat ik met een vriendin had)

3 likes

En eigenlijk is dit de reden waarom ik kraamzorg ga weigeren na mijn bevalling…
dan houd je je weken lang thuis met je gezin, boodschappen bestel je online, je ziet niemand, je ontvangt geen kraamvisite en dan zou de kraamverzorgster ons komen besmetten.

1 like

Dit begrijp ik ook niet goed. Als je even bij iemand op bezoek wilt, kan je toch beter constant naar dezelfde persoon gaan ipv steeds iemand anders? Want als iedereen steeds andere mensen ziet, blijf je die besmetting rondsturen. Ga je steeds naar dezelfde, houd je dat veel kleiner.

1 like

Ik heb nog geen aankondiging gezien van een persco vanavond. Ook al blijven de maatregelen hetzelfde, dacht dat ze vrijwel iedere dinsdagavond even persco hielden.

2 likes

Ik dacht net hetzelfde. Vind het eigk wel vertrouwd zo iedere dinsdagavond even naar Mark en Hugo kijken.

Misschien morgen? Omdat het gister natuurlijk Pasen was en ze misschien een dagje extra nodig hebben

Bij de Action hier gebruiken ze die roze Rosemarijn spray om karretjes schoon te maken. Ben ik nou dom … dat spul is toch niet desinfecterend?

Ja bij onze action ook al! Ik denk het ook niet vond het al vreemd dat die meiden het daar gebruikten.

Kan je dat ergens melden? In Arnhem zuid was er een action gesloten omdat ze niet genoeg deden aan de hygiëne dingen.

4 likes

Als ik die persconferentie zie van Trump over de coronacrisis ben ik zo dankbaar dat wij Mark Rutte hebben. Wat een mafkees is dat zeg.

22 likes

In België is de persconferentie morgen. Ben benieuwd. Gisteren heeft Macron aangekondigd de maatregelen aan te houden tot 11 mei, dus de kans zit er wel in dat we ook deze keer Frankrijk volgen. Denk ik.

1 like

Hmm ik vind dit ook wel beetje zorgwekkend ofzo. Weet niet goed wat ik ervan moet vinden.

Ik zou niet gaan, al helemaal omdat je geen vermoeden hebt dat je het al gehad hebt.

2 likes

Ik vraag me af:

Dat schoonmaken van die winkelkaartjes leuk enzo, maar de deuren van de koeling of vriezer worden niet schoon gemaakt na iedere klant. Daarnaast als je zelfscan doet moet je ook de schermen aanraken om aan te geven of je een bon wilt e.d. Ook die dingen worden niet schoongemaakt na gebruik.
Vaak is het ook bij een kaartje zo dat alleen het handvat schoon gemaakt wordt. Maar als ik een karretje gebruik raak ik ook zeg maar dat raster van de kar aan. Dat wordt ook niet schoon gemaakt.

Ik krijg het gevoel dat het schoonmaken een schijnveiligheid is.

6 likes

Eens, ik probeer - als ik het niet vergeet - een klein flesje desinfecteergel mee te nemen en mijn handen na het afrekenen te ontsmetten. Anders was ik thuis natuurlijk meteen mijn handen maar dan heb ik toch weer allemaal deurhendels en de handvatten van mijn fiets en mijn jas aangeraakt.

Goed dat je zo voorzichtig bent!

De vergelijking met klikken in de oorlog kan ik echt niet begrijpen.

Zijn er hier ook mensen die binnen een risicogroep vallen en wel de gelegenheid hebben om te werken momenteel maar nu thuis zijn? Ikzelf ben zo’n geval, heb een auto imuunziekte en werk in de kinderopvang. Ik vraag me af wanneer jullie van plan zijn om weer te gaan werken?

Ik vind het lastig. Ik wil geen maanden thuiszitten maar ben ook bang dat als ik bijvoorbeeld nu weer zou gaan werken ik mezelf tekort doe ook qua geloofwaardigheid (dan krijg je dat collega’s zich afvragen ‘waarom kun je nu wel ineens werken en de afgelopen weken niet’ ) (ik heb echt zulke collega’s)

Ja ik ben het met je eens hoor! Ik vind het hoe dan ook stom om je zo te gedragen maar gezien de regels zo opgesteld zijn denk ik niet dat een werkgever er wat mee kan. (Ik vraag me daarnaast af of een werkgever überhaupt wel wat kan met een tip van de buren, want wie zegt dat dat altijd klopt.)

@Maaike
Ik denk dat je dat net als de andere regels niet kunt voorspellen. Heel vervelend maar zolang er gezegd wordt dat risicogroepen moeten thuisblijven zou ik dat zeker doen.

Hier in de super wordt het handvat van het karretje schoongemaakt maar ook de zijkanten/het raster. Je wordt ook verplicht je handen te ontsmetten voor je de winkel binnengaat, aan de kassa staan plastieken schermen, de medewerkers dragen allemaal een masker en er mogen maar X aantal mensen in de winkel. Je hebt wel een punt van de deuren van de vriezers etc maar goed, gewoon niet aan je gezicht zitten en je handen ontsmetten als je buiten bent I guess?

Maar alleen karretjes schoonmaken is toch altijd nog beter dan niets schoonmaken? En zo kun je alles wel gaan opnoemen. Je bent er nog atlijd zelf verantwoordelijk voor, dat je voordat je de winkel ingaat zorgt dat je je handen hebt gewassen en als je thuiskomt weer.

9 likes