Coronavirus #4

Maar ze geven het toch ook toe? Van wat ik hoor wordt er gewoon gezegd: we verstrekken eerst aan de personen met het hoogste risico, want er is een tekort én in principe zijn mondkapjes onnodig als mensen zich aan de richtlijnen houden en dus vanaf lichte klachten thuisblijven. We denken er dus niet anders over, we maken beleid gebaseerd op de huidige context waarin het breed verschaffen van mondkapjes nog heen plaats kan hebben.

@Calypso ik stoor me zo aan dat soort nieuwsberichten, het is zo onnodig en trekt relatief pril onderzoek (vaak zelfs scenarioschetsen) volledig uit de context door er nieuws van te maken. Het neemt vaak de voorzichtige formulering van de onderzoeker in kwestie ook niet over. Vind het echt kwalijk. Feit is: de gemiddelde Nederlander kan wetenschappelijk onderzoek gewoon niet goed duiden.

1 like

Maar dan nog begrijp ik niet waarom in België en Duitsland wel dat advies wordt gegeven. Want de mondkapjes voor de zorg moeten toch aan veel zwaardere eisen voldoen dan dan de gewone mondkapjes die je ook nog zelf zou kunnen maken. En dat van die richtlijnen, die zijn er in onze buurlanden ook, maar die hebben daarnaast wél de mondkapjes erbij. Ik verwonder me over het verschil, ook omdat wetenschappers elkaar daarin dus zo tegen spreken.
(En als er gekozen moet worden tussen iemand in zorg of mij als gewoon persoon dan heb ik natuurlijk geen enkel recht op dat mondkapje.)

@June, gecondoleerd en heel veel sterkte deze periode.

3 likes

Bij de aanleunwoningen bij ons om te hoek zie ik de thuiszorg gewoon met van die vrij basic mondkapjes (tandartsachtigen) werken. Dus ik weet niet of de eisen nou echt voor de hele zorg hoger zijn. Ik denk dat je ervan uit kan gaan dat zo’n advies geen gokje of we nemen een risico is, maar een zorgvuldige afweging passend bij de context. Er zal dus echt wel een reden zijn dat nl niet meer kan gaat met belgie en duitsland.

Edit: in Belgie en Duitsland is bijvoorbeeld tegelijkertijd ook sprake van versoepeling van maatregelen (begin mei zelfs heropening scholen). Het kan best zo zijn dat Nederland denkt: zolang als we niet versoepelen gaan we geen kapjes dragen, omdat men dan wellicht nog vaker naar buiten gaat.

Edit2: las net ergens dat Belgen mondkapjes aangeraden krijgen, maar dat ze daar ook niet tot lastig verkrijgbaar zijn (kom je dus ook niet verder mee).

3 likes

Ik woon in Belgie en heb echt geen idee waar ik mondkapjes zou kunnen krijgen. Niemand in mijn familie of vriendenkring heeft dit zelfs denk ik

Zo vreemd dat tuincentra terug open mogen. Vele waren al open (door dierenvoeding) maar ik vrees echt voor een stormloop nu. Lijkt mij geen goed idee al die mensen tussen de plantjes.

3 likes

Hoeft toch niet.
Ik heb vanmorgen niemand met een kapje gezien op straat of bus.

Ik had vooral dat het aanraden van mondkapjes sensatie nieuws was om dat RTBF (?) een gelekt nieuwtje had voor de persconferentie.
Beetje stoer doen dat zij al wisten wat er ging gezegd worden.
Ik heb het begin van de persconferentie gemist dus ik heb het Wilmès niet horen zeggen.

1 like

Als je 1,5 meter afstand tot anderen houd heb je zo’n mondkapje niet nodig dus alleen mensen die dat vanwege hun beroep niet kunnen hoeven ze te gebruiken. Zo heb ik het begrepen in ieder geval.
Ik denk dat als mondkapjes voor iedereen beschikbaar zijn, mensen onvoorzichtiger worden.

6 likes

Er wordt op fb de hele dag door welke diensten toch stiekem doorwerken (kapper, nagels etc) ik word er zo boos van :frowning: Een van de dames die het vraagt werkt in de zorg zelfs. Incl “ik zorg” op dr pf. Pffffff

1 like

Ik snap het niet. Bedoel je dan dat er een verzamelpagina is met: "Kijk hier kun je allemaal nog heen, veel plezier! " Of een klikpagina met wat er allemaal nog open is?

1 like

Dat zag ik bij ons op zo’n lokale marktplaats fb pagina ook; “welke kapper wil mijn haar nog wél knippen?!!!1?!?!!”

En dan reageren veel mensen vet droog met dat hele verbod te knippen en plakken van contact beroepen haha.

Gisteren bij Jinek ging het hier ook over

“Jaaaa rutte gaat mn salaris niet betalen dus ik moet wel” -.-

@Branko indd de verkoopgroepen van mn stad en buurt. Daar plaatsen mensen dingen als: DRINGEND een kapper nodig voor highlights!! En dan weer 5 comments: je hebt pb sjat.
Enzovoort. En voor de nagels vroeg er een, dacht huh staat er ik zorg op haar foto? Profiel bekeken; ja zorgmedewerker in een bejaardentehuis. Heb bijna zin om te snitchen.

nu je het zegt …
Ik denk wel dat ze in het bejaardentehuis/verzorgingstehuis werkt (er staat letterlijk lieve oudjes op me werk enz) en de naam van de organisatie

In Zwitserland moet je mondkapjes en handschoenen aan in de supermarkt (die liggen bij de ingang, hoorde ik van vrienden). In Singapore krijg je 300 dollar boete als je zonder mondkapje naar buiten gaat. Ik zie hier ook steeds meer mensen met kapjes in de winkels, ook winkelpersoneel. Soms papieren, soms profi met filter en goed aangesloten op gezicht.

1 like

RIVM is nu de kamer bij aan het praten en ben een beetje mee aan het lezen op Twitter. Vond dit wel interessant, de eerst bloedonderzoek resultaten van immuniteit. Als die 60% nodig is voor groepsimmuniteit dan hebben we nog een lange weg te gaan :no_mouth:

1 like

Gecondoleerd. Heftig om in deze tijd iemand te verliezen :heart:

1 like

Denk je dat het aantal bloeddonoren representatief is? Want ik zou denken dat er niet zo veel mensen bloed doneren en al helemaal niet als je je de afgelopen tijd ziek hebt gevoeld.

2 likes

Ik had vanochtend een afspraak in het ziekenhuis (gewoon een reguliere controle na een operatie, sowieso raar dat die doorging) en er was gewoon nauwelijks controle? Als je binnenkwam moest je je handen desinfecteren maar mensen met klachten moesten zelf om een mondkapje vragen? En dit is dan een groot ziekenhuis in een provinciehoofdstad…

Dat jouw afspraak doorging is alleen maar fijn. Er worden nu zoveel afspraken uitgesteld, dat is ‘straks’ niet in te halen. Dus eigenlijk ben ik blij om te lezen dat de reguliere zorg toch wel weer een beetje doorgaat. Mijn cliënten komen er gewoon niet doorheen om afspraken te maken in het ziekenhuis, dus ben blij dat je nu in het nieuws ook wel ziet dat er wordt opgeroepen om reguliere zorg door te laten gaan.

4 likes

Dat is ook wel waar! Dat is dan in ieder geval wel een teken dat het weer een beetje de goede kant op gaat. Hopelijk komen jouw cliënten ook snel aan de beurt!

1 like

nee ik heb ook niks meer gehoord