Coronavirus #4

Dat is wel de beste tip misschien ja. Dankjewel. Ik vind het heel erg lastig omdat ik merk dat ik mijn levenslust en motivatie voor de dag en mijn werk heel erg verlies als ik niets heb om naar uit te kijken. De dagen zijn allemaal zo hetzelfde. Er zijn steeds meer dagen waarop ik gewoon niets uitvoer en me dan daar weer kut over voel.

Maar berusting is waarschijnlijk de enige nuttige manier van hiermee om gaan dus ik werk er maar aan :sweat_smile:

Mijn oma is deze week overleden. Sinds vandaag heb ik een zere keel en ben ik aan het hoesten. Ik ben nu zo bang dat ik niet naar de crematie kan. Misschien dat het door alle emoties komt, maar ik hoop zo dat het niks is. En sowieso heb ik ook ondervonden dat als iemand in deze tijd overlijdt het echt zo facking kut is. Sorry maar ik heb er geen andere woorden voor. Mijn opa mag gewoon geen bezoek ontvangen terwijl hij net zijn vrouw verloren is, hoe oneerlijk kan het zijn. Echt wat een shitzooi.

Zo dit lucht wel even op.

3 likes

Ah gecondoleerd, wat een rot situatie! Ik hoop echt dat je opknapt en naar de crematie kan. Heel veel sterkte :heart:

1 like

Wat erg, heel veel sterkte ook aan je opa gewenst familie gewenst. Ik hoop dat je opknapt zodat je op een mooie manier afscheid kunt nemen. :heart:

1 like

Sterkte voor jou en je familie gewenst. Je kan altijd hier spuien. Het is een hele zware situatie.

1 like

Bedankt allemaal, lief :heart:

Bah lees nu ook weer een artikel op de Volkskrant dat boekhandels het heel zwaar hebben momenteel.
Begin stilaan banger en banger te worden dat Nederland hier ook cultureel zwaar verarmd uit gaat komen. En heel cru, I give zero fucks om sommige artiesten die ettelijke duizenden euro’s verdienen per optreden en dat tientallen dan wel honderden keren per jaar doen. Maar bijv. de artiesten die nu in Matthaus Passion tijd hun geld moeten verdienen, want las ook in de VK dat zij veelal geen aanspraak kunnen maken op de regelingen van de overheid.(de klassieke muzikanten die een buffer verdienen voor de rest van een jaar, bijv een gambist, hoe de fuck gaat die persoon dit goed kunnen maken zonder dit seizoen?!). Boekhandels met mensen met kennis en kunde die straks misschien wel dicht moeten terwijl de lokale dorpstoko het misschien wel gaat redden ivm bijverkopen. Maakt me droevig :frowning_face:

10 likes

Even over de Belgische versoepelingen… Tot nu toe vond ik dat ze het prima regelden maar dit snap ik écht niet. Maatregelen worden verlengd maar er worden vanaf nu wel bezoekers toegelaten in woonzorgcentra.
Daar vallen net de meeste doden?! Er zijn wzc bij waar bijna 100 oudjes besmet zijn? Ze zijn onderbemand, hebben te weinig bescherming, maar nu mag er per bewoner wel 1 persoon op bezoek komen. Ik snap dat dus echt echt niet.

Gecondoleerd en veel sterkte! :heart:

1 like

Jeetje wat heftig. Heel veel sterkte! En hoop voor je dat je niet ziek(er) wordt en op een mooie manier afscheid kunt nemen :heart:

1 like

Wat ik niet begrijp, waarom zijn België en Duitsland nu wel voor het dragen van mondkapjes in het openbaar en Nederland niet. Is dat alleen maar omdat er een tekort is? Maar dan hebben België en Duitsland toch ook last van dat tekort? Want in dat geval heb ik liever dat ze zoiets toegeven dan zeggen dat het RIVM het niet nodig vind. Is toch vreemd dat alleen Nederland daar nu zo anders over denkt.

Maar ze geven het toch ook toe? Van wat ik hoor wordt er gewoon gezegd: we verstrekken eerst aan de personen met het hoogste risico, want er is een tekort én in principe zijn mondkapjes onnodig als mensen zich aan de richtlijnen houden en dus vanaf lichte klachten thuisblijven. We denken er dus niet anders over, we maken beleid gebaseerd op de huidige context waarin het breed verschaffen van mondkapjes nog heen plaats kan hebben.

@Calypso ik stoor me zo aan dat soort nieuwsberichten, het is zo onnodig en trekt relatief pril onderzoek (vaak zelfs scenarioschetsen) volledig uit de context door er nieuws van te maken. Het neemt vaak de voorzichtige formulering van de onderzoeker in kwestie ook niet over. Vind het echt kwalijk. Feit is: de gemiddelde Nederlander kan wetenschappelijk onderzoek gewoon niet goed duiden.

1 like

Maar dan nog begrijp ik niet waarom in België en Duitsland wel dat advies wordt gegeven. Want de mondkapjes voor de zorg moeten toch aan veel zwaardere eisen voldoen dan dan de gewone mondkapjes die je ook nog zelf zou kunnen maken. En dat van die richtlijnen, die zijn er in onze buurlanden ook, maar die hebben daarnaast wél de mondkapjes erbij. Ik verwonder me over het verschil, ook omdat wetenschappers elkaar daarin dus zo tegen spreken.
(En als er gekozen moet worden tussen iemand in zorg of mij als gewoon persoon dan heb ik natuurlijk geen enkel recht op dat mondkapje.)

@June, gecondoleerd en heel veel sterkte deze periode.

3 likes

Bij de aanleunwoningen bij ons om te hoek zie ik de thuiszorg gewoon met van die vrij basic mondkapjes (tandartsachtigen) werken. Dus ik weet niet of de eisen nou echt voor de hele zorg hoger zijn. Ik denk dat je ervan uit kan gaan dat zo’n advies geen gokje of we nemen een risico is, maar een zorgvuldige afweging passend bij de context. Er zal dus echt wel een reden zijn dat nl niet meer kan gaat met belgie en duitsland.

Edit: in Belgie en Duitsland is bijvoorbeeld tegelijkertijd ook sprake van versoepeling van maatregelen (begin mei zelfs heropening scholen). Het kan best zo zijn dat Nederland denkt: zolang als we niet versoepelen gaan we geen kapjes dragen, omdat men dan wellicht nog vaker naar buiten gaat.

Edit2: las net ergens dat Belgen mondkapjes aangeraden krijgen, maar dat ze daar ook niet tot lastig verkrijgbaar zijn (kom je dus ook niet verder mee).

3 likes

Ik woon in Belgie en heb echt geen idee waar ik mondkapjes zou kunnen krijgen. Niemand in mijn familie of vriendenkring heeft dit zelfs denk ik

Zo vreemd dat tuincentra terug open mogen. Vele waren al open (door dierenvoeding) maar ik vrees echt voor een stormloop nu. Lijkt mij geen goed idee al die mensen tussen de plantjes.

3 likes

Hoeft toch niet.
Ik heb vanmorgen niemand met een kapje gezien op straat of bus.

Ik had vooral dat het aanraden van mondkapjes sensatie nieuws was om dat RTBF (?) een gelekt nieuwtje had voor de persconferentie.
Beetje stoer doen dat zij al wisten wat er ging gezegd worden.
Ik heb het begin van de persconferentie gemist dus ik heb het Wilmès niet horen zeggen.

1 like

Als je 1,5 meter afstand tot anderen houd heb je zo’n mondkapje niet nodig dus alleen mensen die dat vanwege hun beroep niet kunnen hoeven ze te gebruiken. Zo heb ik het begrepen in ieder geval.
Ik denk dat als mondkapjes voor iedereen beschikbaar zijn, mensen onvoorzichtiger worden.

6 likes

Er wordt op fb de hele dag door welke diensten toch stiekem doorwerken (kapper, nagels etc) ik word er zo boos van :frowning: Een van de dames die het vraagt werkt in de zorg zelfs. Incl “ik zorg” op dr pf. Pffffff

1 like

Ik snap het niet. Bedoel je dan dat er een verzamelpagina is met: "Kijk hier kun je allemaal nog heen, veel plezier! " Of een klikpagina met wat er allemaal nog open is?

1 like

Dat zag ik bij ons op zo’n lokale marktplaats fb pagina ook; “welke kapper wil mijn haar nog wél knippen?!!!1?!?!!”

En dan reageren veel mensen vet droog met dat hele verbod te knippen en plakken van contact beroepen haha.