Coronavirus #4

Gisteren bij Jinek ging het hier ook over

“Jaaaa rutte gaat mn salaris niet betalen dus ik moet wel” -.-

@Branko indd de verkoopgroepen van mn stad en buurt. Daar plaatsen mensen dingen als: DRINGEND een kapper nodig voor highlights!! En dan weer 5 comments: je hebt pb sjat.
Enzovoort. En voor de nagels vroeg er een, dacht huh staat er ik zorg op haar foto? Profiel bekeken; ja zorgmedewerker in een bejaardentehuis. Heb bijna zin om te snitchen.

nu je het zegt 

Ik denk wel dat ze in het bejaardentehuis/verzorgingstehuis werkt (er staat letterlijk lieve oudjes op me werk enz) en de naam van de organisatie

In Zwitserland moet je mondkapjes en handschoenen aan in de supermarkt (die liggen bij de ingang, hoorde ik van vrienden). In Singapore krijg je 300 dollar boete als je zonder mondkapje naar buiten gaat. Ik zie hier ook steeds meer mensen met kapjes in de winkels, ook winkelpersoneel. Soms papieren, soms profi met filter en goed aangesloten op gezicht.

1 like

RIVM is nu de kamer bij aan het praten en ben een beetje mee aan het lezen op Twitter. Vond dit wel interessant, de eerst bloedonderzoek resultaten van immuniteit. Als die 60% nodig is voor groepsimmuniteit dan hebben we nog een lange weg te gaan :no_mouth:

1 like

Gecondoleerd. Heftig om in deze tijd iemand te verliezen :heart:

1 like

Denk je dat het aantal bloeddonoren representatief is? Want ik zou denken dat er niet zo veel mensen bloed doneren en al helemaal niet als je je de afgelopen tijd ziek hebt gevoeld.

2 likes

Ik had vanochtend een afspraak in het ziekenhuis (gewoon een reguliere controle na een operatie, sowieso raar dat die doorging) en er was gewoon nauwelijks controle? Als je binnenkwam moest je je handen desinfecteren maar mensen met klachten moesten zelf om een mondkapje vragen? En dit is dan een groot ziekenhuis in een provinciehoofdstad

Dat jouw afspraak doorging is alleen maar fijn. Er worden nu zoveel afspraken uitgesteld, dat is ‘straks’ niet in te halen. Dus eigenlijk ben ik blij om te lezen dat de reguliere zorg toch wel weer een beetje doorgaat. Mijn cliĂ«nten komen er gewoon niet doorheen om afspraken te maken in het ziekenhuis, dus ben blij dat je nu in het nieuws ook wel ziet dat er wordt opgeroepen om reguliere zorg door te laten gaan.

4 likes

Dat is ook wel waar! Dat is dan in ieder geval wel een teken dat het weer een beetje de goede kant op gaat. Hopelijk komen jouw cliënten ook snel aan de beurt!

1 like

nee ik heb ook niks meer gehoord

Ik schrik daar dus best van want ik denk dan hele tijd “Mondkapjes gaan je niet beschermen, het heeft alleen zin als je zelf ziek bent om het virus bij je te houden” (geen idee of het klopt, zo wordt het ons elke keer verteld) dus ik denk elke keer dat iemand dus vol met Corona lekker boodschappen loopt te doen en het virus kan verspreiden. Want wie weet of het mondkapje goed op zit, die persoon zijn/haar mond niet heeft aangeraakt ed.

1 like

Maar dit gaat toch niet om Covid/corona? Of bedoelde je dat ook niet?

Een sjaal voor je mond of ander soort mondkapje helpt nog steeds om minder ‘dosis’ van het virus binnen te krijgen. Niet iedereen die met het virus in aanraking komt wordt er ook ziek van. Er is gewoon een tekort aan mondkapjes in NL voor zorgpersoneel waardoor het logisch is dat zij prioriteit hebben maar dat betekent niet dat een geïmproviseerd mondkapje niet beter is dan niets als je wel in een omgeving bent waarbij mensen minder dan 1.5 meter afstand kunnen kopen. Zoals helaas nog steeds af en toe aan de hand is in bv supermarkten.

1 like

Jawel, sars-cov-2 is corona/covid

3 likes

Ja denk ik ook hoor. Vind het ergens stom dat er eerder naar ons gecommuniceerd is dat mondkapjes echt niks helpen, terwijl het toch genuanceerder dan dat ligt (en er een tekort is en het naar zorgpersoneel moet gaan, mensen het vaak niet goed gebruiken etc).

3 likes

Ik zag bij de etos hier mondkapjes te koop
 voor maar 2,99. Gewoon hele simpele, maar dan nog.
Heel bijzonder vond ik het.

Ik snap dit wel eerlijk gezegd. Zo’n virus is voor deze mensen vaak net de druppel. Ik vind momenteel de situaties in verpleeghuizen/verzorgingshuizen eigenlijk onmenselijk. Mensen zitten in isolatie op hun kamer en zien helemaal niemand meer.
Er was bij Jinek een gesprek gister over kwaliteit van leven en het ‘rekken’ van nog een paar laatste jaren. Er is zeker wat voor te zeggen om bezoek onder voorwaarden weer toe te staan. Omdat veel mensen een einde met naasten verkiezen boven een einde in eenzaamheid en depressie.

17 likes

Ik snap het versoepelen ook. Mijn oom ligt in een verpleegtehuis en geen bezoek is echt schrijnend. Zowel hij als zijn vrouw gaan er aan onderdoor.

5 likes

Ik vind dit echt zo erg om te lezen. Ik snap heel goed dat ze hier aan onderdoor kunnen gaan. Zijn ze nog wel bij elkaar of zitten ze allebei op aparte kamer?