De ex-kapper van mijn vriend heeft hem gisteravond in een groepsapp gegooid met ik weet niet hoeveel klanten. De meesten waren boos en verlieten gelijk de groep. En nu zie ik dat die kapper z’n profielfoto heeft gewijzigd naar “excuses voor de groepsapp, ik wilde jullie een massabericht sturen met een handleiding voor thuis knippen, maar drukte per ongeluk op groepsapp”. Right
Die kapper gaat dan ook niet goed om met de AVG regegevingen.
Over het bloedgeven e.d.
Er waren iets van regels van als je de afgelopen X tijd ziek bent geweest mag je geen bloed geven. Het zou dus heel goed kunnen dat veel bloedgevers nog klachten hebben en nog niet mogen geven.
De man is opgenomen nadat hij op de IC heeft gelegen en mijn tante woont nog thuis. Ze mag niets en ze wordt elke dag bij de receptie weggestuurd. Ze is echt een weldenkende vrouw die het nieuws volgt, maar deze situatie kan ze moeilijk aan. Ze weten/denken dat hij niet meer thuiskomt eigenlijk.
Ja dat snap ik, maar het is ook heel dubbel. Er zijn ook mensen in wzc die mentaal gezien nog wel een tijdje isolatie aankunnen en door bezoek toe te laten zet je ook hun leven op het spel…
Maar dit is toch lief ?
Wat was dan de bedoeling denken jullie?
Ik hoor vooral mensen herhalen dat er gecommuniceerd wordt dat mondkapjes niks helpen, terwijl die nuance (waarom het niet helpt in onze context) in de informatie die ik lees bijna altijd wel benadrukt wordt. Mondkapjes helpen niks, omdat we ze niet breed kunnen verspreiden (tekort), we 1.5 meter afstand houden, we zoveel mogelijk thuisblijven met klachten en we vaak niet weten hoe je ze gebruikt. Dan klopt de boodschap: het helpt niet dus we gebruiken ze niet toch ook gewoon?
En zelfs al is het een misleidende leugen vanuit de overheid denk ik: men had massaal mondkapjes ingekocht (toiletpapier was al niet veilig en dat beschermd niet eens) en dan hadden we zorgtechnisch met een groter probleem gezeten.
De informatie en boodschap die eerder rondging was: een mondkapje opzich houdt geen inkomende virusdeeltjes tegen, alleen uitgaande. Dus draag het enkel om je omgeving te beschermen, niet om jezelf te beschermen.
Edit: en als ze niet helpen, enkel bij uitgaande virusdeeltjes, dan klopt de associatie van iemand in de supermarkt met zo’n ding op = ziek weer wel.
Dus ik heb nu alsnog geen idee wat de bedoeling is van mensen met een mondkapje op; zijn zij misschien wel verkouden, of nemen ze het zekere voor het onzekere door een kapje te dragen en zo minder risico te lopen op het binnenkrijgen van een virus.
Ik zou dat afgewacht hebben voor ik die groepsapp uitgestapt zou zijn. Misschien kwam hij alsnog met tips? Maar dat moeten mensen die als laatste in de groepsapp zaten toch wel weten, wat zijn bedoeling was? Ik zou rondvragen, nieuwsgierig.
Ik vind het een OV echt een no go. De NS heeft gezegd dat het OV nog rijdt voor mensen die er gebruik van moeten maken voor hun werk, en dat wij het niet moeten gebruiken als uitje. Dus daarop zou ik al steigeren.
Zou los van het bericht van de NS de trein ook helemaal niet in willen.
En sociale contacten beperken, ja vergeleken met eerder. Maar ik vind het zo’n loos argument. Als je naar de maatregel alleen noodzakelijk contact/naar buiten erbij betrekt is dat argument niks waard.
De boodschap is toch nooit geweest dat een mondkapje niet beschermd? Tuurlijk beschermt een goed mondkapje (in combinatie met goede handhygiëne en een bril) tegen inkomende deeltjes, anders zou men niet hemel en aarde bewegen om mondkapjes in de zorg te garanderen. De boodschap is echter dat je die als leek niet nodig hebt, omdat de andere maatregelen genoeg beschermen. Dat is onveranderd. Het is nog steeds ‘je hebt het niet nodig, tenzij je zorg verleent aan een ziek iemand of zelf ziek bent’. Op zich is het idee om allemaal mondkapjes te dragen (Zoals in buurlanden) daarin ook niet heel gek, want dan verspreid je (bij juist gebruik minder) en en krijg je minder binnen. Alleen het ding is: ze zijn er niet. En als je je aan de regels houdt en geen vitaal beroep hebt zit je al zoveel mogelijk binnen en kom je in schaarse tijd buiten geen zieken tegen.
Ik vertrouw de mensen met een mondkapje buiten trouwens nog het minst. Zie mensen aan het ding zitten, hem even snel weghalen, de neus niet bedekken, geen afstand houden. Denk dat het mensen zijn die denken het zekere voor het onzekere te nemen, maar het komt niet helemaal snugger over.
Nou ja, er werd gisteren tijdens de persco wel recht in de camera gezegd dat het advies niks met schaarste te maken had. Grove leugen natuurlijk, maar ergens snap ik het wel. Mensen gaan dan massaal inslaan, terwijl er al zo weinig is. Zijn trouwens ook zat bedrijven waar ook, zodra ze weer open mogen, een mondkapje vanuit eigen bedrijfsvoering wordt geeist, of anders een bandana. Ik zag mijn moeder al helemaal thug life met zo een bandana zitten op kantoor, ben benieuwd of ze voor blauw of rood gaat.
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) meldt donderdag in de dagelijkse update 181 nieuwe sterfgevallen als gevolg van het coronavirus. Dat is minder dan een dag eerder (189) en meer dan een week eerder (148). Het aantal nieuwe ziekenhuisopnames is met 182 licht verder gedaald.
Van een stijging van het aantal doden kijk ik eigenlijk nu niet raar van op ik sinds gisteren weet dat sommige mensen al weken aan de beademing zaten en hoe langer, hoe slechter de uitkomst is.
Ja, het is allebei echt schrijnend. Hoe langer ik er ook over nadenk hoe erger ik dit vind en hoe minder ik snap dat dit zo kan gebeuren.
Ja ik ben ook bang. Het lijkt ook altijd alsof popmuzikanten veel verdienen, dat is echt grote schijn. Dat is meestal nog erger dan bij klassieke musici. Nederlandse succesvolle artiesten die op alle festivals spelen leven ook echt van erbarmelijke loontjes. De meeste popmuzikanten die ik ken leven vooral van andere baantjes in de muziekscene (die nu dus ook allemaal enorm op de tocht staan).
Maar we gaan door met muziek maken, hoe dan ook. Al moet ik aardbeien gaan plukken om mijn huur te kunnen betalen, muziek zal ik altijd blijven maken. Dat zal nooit verdwijnen. Dat geeft mij zelf wel wat rust. We vinden wel een weg. Al wordt het het komende jaar vreselijk moeilijk. Ik ben gezegend met de 25 kinderen die nog heel graag online vioolles krijgen.
Maar het wordt toch gewoon gedaan om men zo besmettingen tegen kan gaan? Don’t get me wrong, ik vind heel hééél erg dat sommige mensen in wzc zo eenzaam zijn, maar dat verbod op contact is toch om hun te beschermen…
Daar wordt het inderdaad voor gedaan. En ik denk ook dat het heel belangrijk is om de verspreiding tegen te gaan, maar de vraag is denk ik: moet je koste wat het kost alles eraan doen om besmettingen tegen te gaan, zodat deze mensen misschien 1 of 2 jaar langer (in eenzaamheid) kunnen blijven leven. Terwijl dat als consequentie heeft dat er dus mensen depressief en eenzaam worden, voor wie het leven nu geen zin meer heeft.
Mijn opa en oma zitten ook allebei in een verzorgingstehuis, die vinden het vreselijk dat ze niemand zien. Mijn oma zegt ook: mochten we ziek worden, dan is dat zo, ik heb een fijn leven gehad.
En ik weet dat er ook heel veel mensen zouden zijn die er misschien alles voor over zouden hebben om nog wat langer te kunnen blijven leven, maar ik denk ook echt dat een groot deel van de mensen er voor zou kiezen om de laatste maanden toch met 1 of 2 familieleden door kunnen brengen. Ondanks de (mogelijke) risico’s die dat voor zichzelf brengt.
Ja maar sommige oudjes zitten er ook wel langer dan 1 of 2 jaar. Mijn oma bijvoorbeeld zat bijna 10 jaar in een wzc voor ze uiteindelijk stierf.
Maar goed, ik snap wat je zegt hoor. Het is zoiets moeilijk, zeker ook omdat je voor een hele groep moet beslissen. Sommige oudjes zijn heel eenzaam, anderen mentaal nog oké, sommigen hebben misschien nog 2 jaar te leven, anderen nog 10 jaar … Ik zou nu echt geen directie willen zijn in een wzc en beslissingen maken en ik heb heel veel respect voor mensen die er werken.
Hoop voor je oma en opa dat ze snel iemand mogen zien en niet besmet geraken! Kan je een beetje contact met ze houden via videocall?
@Drawster Heel veel sterkte!
Heel veel sterkte!! Ik hoop dat het snel beter gaat met je vader. Fijn dat jullie hem mogen bezoeken!